Ako se razbolite, ozlijedite ili doživite nesreću za vrijeme boravka u nekoj od europskih zemalja, imate pravo na besplatno zdravstveno osiguranje u istom opsegu kao i u Hrvatskoj. Za to vam je potrebna europska kartica zdravstvenog osiguranja. Međutim, ona nije zamjena za putno osiguranje koje pokriva širi opseg troškova
Pravo na EU karticu zdravstvenog osiguranja imaju svi korisnici osnovnog zdravstvenog osiguranja. Za izdavanje kartice trebate se osobno obratiti regionalnom uredu, područnoj službi HZZO-a ili podnijeti zahtjev putem web portala HZZO-a ili sustava e-Građani. Kartica se izdaje besplatno, a jedini uvjet za njezino izdavanje uredna je prijava obveznog zdravstvenog osiguranja.
EU kartica omogućuje vam zdravstvenu zaštitu u članicama Europske unije, Europskog ekonomskog prostora (Norveška, Island, Lihtenštajn) i Švicarske. Uz predočenje kartice imate pravo na teret HZZO-a koristiti zdravstvene usluge koje se ne mogu odgoditi do planiranog povratka u Hrvatsku.
Osim nužnih intervencija zbog akutnih bolesti i ozljeda, neodgodivom zdravstvenom zaštitom smatraju se zdravstvene usluge povezane s kroničnim ili postojećim bolestima (kontrola tlaka, šećera u krvi i sl.) ili trudnoćom i rođenjem djeteta, ali pod uvjetom da cilj putovanja nije liječenje, odnosno porod.
Pod neodgodive zdravstvene usluge ulaze i dijaliza, terapija kisikom i tretmani za astmu, no radi korištenja tih usluga potreban je prethodni dogovor sa zdravstvenom ustanovom države u koju namjeravate otputovati.
Treba naglasiti da EU kartica ne pokriva sve troškove usluga povezanih sa zdravstvenom intervencijom u inozemstvu. Naime, ona se koristi izravno kod javnih zdravstvenih ustanova pod istim uvjetima i po istoj cijeni kao da ste osigurani u državi boravka. To znači da za pojedine usluge morate platiti participaciju ako je plaćaju i građani države boravka.
U slučaju da vam troškove zdravstvene zaštite naplate usprkos predočavanju EU kartice, možete na osnovi pisanog zahtjeva te medicinske i računske dokumentacije prevedene na hrvatski jezik zatražiti povrat plaćenih troškova od HZZO-a. Nakon provjere HZZO će vam nadoknaditi trošak sukladno propisima države boravka.
Troškove ostalih usluga koje nisu pokrivene osnovnim zdravstvenim osiguranjem, poput spašavanja prilikom nezgode, prijevoza ili neosiguranih lijekova, pokrivate sami. Također, HZZO vam neće pokriti troškove planiranog liječenja u inozemstvu, primjerice ako ciljano odlazite na operaciju u inozemstvo.
Važno je znati da EU kartica nije alternativa putnom osiguranju, koje pokriva širi opseg troškova. Uz zdravstvene troškove izvan pokrića HZZO-a, putno osiguranje u pravilu pokriva troškove transporta, potrage i spašavanja u slučaju nezgode. U okviru police putnog osiguranja možete ugovoriti i pokriće drugih rizika, poput otkaza putovanja i gubitka prtljage.
Također, uz policu putnog osiguranja može dodatno ugovoriti osiguranje od nesretnog slučaja koje vam osigurava pravo na odštetu u slučaju smrti ili ozljede.
Pravo na zdravstveno osiguranje u inozemstvu možete iskoristiti i ako iz nekog razloga niste u posjedu svoje EU kartice za vrijeme putovanja. Dovoljno je da se obratite nadležnoj područnoj službi HZZO-a, koja će vam izdati certifikat što privremeno zamjenjuje karticu. Izdavanje certifikata možete zatražiti i preko zdravstvene ustanove u mjestu boravka.
Ako nemate EU karticu, možete i osobno podmiriti troškove neodgodive zdravstvene intervencije u javnoj zdravstvenoj ustanovi te po povratku u Hrvatsku zatražiti njihovu naknadu na temelju računa.