Cijene barela nafte na svjetskim tržištima od početka godine su u uzlaznoj putanji. Isti trend imaju i cijene goriva u Hrvatskoj te rastu iz tjedna u tjedan
Važno je napomenuti da kretanje cijene barela sirove nafte nema izravne veze s određivanjem cijena goriva u Hrvatskoj. Iako u pravilu domaće cijene goriva prate svjetska kretanja, ponekad se zna dogoditi da ne bude tako. Naime sve ovisi o cijenama derivata na tzv. mediteranskom tržištu.
Zasad se svjetsko povećanje cijena 'pretače' na Mediteran, što posljedično vodi sve većem tjednom izdatku hrvatskog vozača za rezervoar goriva.
Cijene nafte na svjetskim tržištima prošlog tjedna nastavile su rasti, a tijekom cijele veljače bilježi se rast od čak 20 posto, što je rezultat, smatraju analitičari, očekivanja tržišta da se koronakriza polako bliži kraju, pa će se i potražnja oporaviti.
Od početka godine cijene nafte skočile su više od 25 posto nakon što su prošle godine zbog koronakrize pale više od 20 posto.
Kad se gleda razdoblje od godinu dana, cijene goriva u Hrvatskoj osjetno su porasle. Sredinom ožujka prošle godine eurosuper 95 je koštao oko 9,23 kune, a cijena litre eurodizela kretala se oko 8,90 kuna.
Danas eurosuper 95 košta oko 10,04 kune, a eurodizel oko 9,67 kuna, što znači da za rezervoar goriva od 50 litara trebamo izdvojiti oko 40 kuna više nego prije godinu dana.
Kako će se do kraja godine kretati cijena barela nafte, nitko se ne usudi prognozirati. Iako sad na burzama prevladava mišljenje da se koronakriza polako bliži kraju, što će značiti oporavak potražnje i cijena, živa su i razmišljanja da se korona još nije ispuhala i da nas čeka novi sunovrat potražnje za crnim zlatom.
Naftni stručnjak Davor Štern smatra da će biti velikih oscilacija cijena sve dok traje pandemija koronavirusa.
'Nikad vrag ne dolazi sam. Trenutno poskupljenje potaknulo je nekoliko čimbenika. Pad cijena barela u prošloj godini bio je jako velik, tako da i ovaj porast od 27 posto drži cijene nafte još uvijek relativno niskima. Došlo je do vremenskih nepogoda u Teksasu. Zamrznuli su se naftovodi i pala je proizvodnja, što je stvorilo psihozu nestašice. Uz to imamo skokove zbog korone. Ona ide malo gore, pa malo dolje, a posljedično se mijenjaju očekivanja o tome hoće li se pokrenuti industrijska proizvodnja. Sve te oscilacije koriste igrači na burzi da zarade. Ovo poskupljenje nije ništa drastično ni očekivano. Bilo je nerealno očekivati da će cijena barela ostati 40 dolara, a sad je 60-ak, što nije toliki porast. Sve dok se ne pokrenu promet, trgovina, putovanja imat ćemo ovakvu situaciju', rekao je Štern za tportal.
Inače, cijene goriva u Hrvatskoj osjetno su više nego u nama susjednim zemljama. U Bosni i Hercegovini tako se cijena eurosupera 95 kreće oko 7,75 kuna, u Sloveniji oko 8,70 kuna, a u Austriji i Mađarskoj oko 8,50 kuna.
Neke od država koje imaju skuplje gorivo od Hrvatske su Srbija, Njemačka, Italija, Francuska, Belgija...