DESET NAJVEĆIH

Iza PR-ovaca rekordna godina, dvojac Pintarić i Vrdoljak daleko pobjegao konkurentima

27.07.2018 u 06:47

Bionic
Reading

Gospodarski oporavak prelio se i na domaću PR industriju. Agencije koje su prema lanjskim prihodima ušle u deset najvećih zbirno su imale preko 130 milijuna kuna prometa, što je gotovo 20 posto više nego godinu prije. Neprikosnoveni lider je agencija 404 jer je 2017. godinu završila s rekordnih 40 milijuna kuna prihoda i šest milijuna kuna dobiti

Vlasnici PR (odnosi s javnošću) i digitalne agencije 404 su Martina Pintarić i Nikola Vrdoljak. Prije pokretanja vlastitog biznisa Vrdoljak je vodio agenciju Gingernet unutar propalog Digitela, dok je Pintarić bila komunikacijska konzultantica u Premisi i Millenium promociji.

Agenciju 404 osnovali su prije četiri godine sa samo pet zaposlenih. Danas ih imaju oko 60 u uredima u Zagrebu i Sarajevu. Osim odnosa s javnošću i digitalnih komunikacija, pružaju usluge performance i content marketinga te izradu web stranica i aplikacija.

Na drugom mjestu liste 10 najvećih PR agencija prema prihodima nalazi se Millenium promocija, a važno je istaknuti kako im značajan dio prihoda dolazi od marketinga i zakupa oglasnog prostora. Za Millenium je 2017. također bila vrlo uspješna. Prihod im je bio veći za 30 posto u odnosu na 2016. te je iznosio 29,1 milijun kuna, a zarada im se udvostručila na 2,4 milijuna kuna. Millenium vodi trojac Božo Skoko, Mario Petrović i Marija Šimić, a osim Hrvatske, rade u BiH te Srbiji.

Značajan rast prometa zabilježio je i Alert te drži treće mjesto. Na čelu te agencije je Lana Bedeković Rosandić, a u samostalan biznis krenula je 2004. Prije toga je dug niz godina radila u stranim PR i marketinškim tvrtkama. Alert je lani povećao prihode za 4,5 milijuna kuna, na ukupno 20 milijuna kuna, uz zaradu od 1,7 milijuna kuna (+18,2). Osim tržišta Hrvatske, prisutni su u Sloveniji, Srbiji i BiH. Uz PR, bave se marketingom i oglašavanjem.

Na četvrtom mjestu je Media Val, agencija koju vodi pet partnera: Ivica Hubzin, Mario Aunedi Medek, Marko Propadalo, Bernard Mihaljević i Mario Dukarić. Posao im raste iz godine u godinu te su lani prikazali 9,3 milijuna kuna prihoda (+10,2 posto) i 533.800 kuna dobiti (+22,7).

Gornji dio ljestvice zatvara agencija Sintagma media s lanjskim prihodom od 7,9 milijuna kuna, što je rast od čak 64,6 posto u odnosu na godinu prije. Vlasnica i direktorica Sintagme je Branka Petričević. Agenciju je osnovala prije pet godina, a od 2015. ima strelovit rast prometa.

U donjem dijelu tablice s najvećih 10 nalaze se Komunikacijski ured Colić, Laco i partneri, Dialog komunikacije, IMC, Komunikacijski laboratorij te Manjgura.

Komunikacijski ured Colić, Laco i partneri probio se na šesto mjesto. Snažan rast prihoda od čak 44,7 posto, na 6,8 milijuna kuna, mogu zahvaliti tome što ih je angažirao bivši izvanredni povjerenik u Agrokoru Ante Ramljak. I nakon njegova odlaska novi povjerenik Fabris Peruško zadržao je Komunikacijski ured Colić, Laco i partneri da vodi odnose s javnošću posrnulog koncerna. To im je na kraju 2017. donijelo rekordnu zaradu od 2,5 milijuna kuna (+50,5 posto). Vlasnice agencije su iskusne PR-ovke Violeta Colić, Kristina Laco i Helena Ilić.

Marina Čulić Fischer bavi se odnosima s javnošću više od 25 godina, a 2009. osnovala je agenciju Dialog komunikacije. Prošlu godinu je poslovala s 5,9 milijuna kuna prihoda, što je za 24,4 posto više nego godinu prije. Dobit joj je iznosila 415.900 kuna.

Na osmoj poziciji je agencija Integralni marketing i komunikacije (IMC) koju vode sestra i brat Ankica i Ivica Mamić. Ankica je dugogodišnja PR savjetnica Radimira Čačića, aktualnog župana Varaždinske županije. IMC je prošle godine zabilježio pad prihoda, na 5,7 milijuna kuna (- 8,6 posto), ali im je dobit porasla na 569.200 kuna.

Komunikacijski laboratorij, koji vodi Manuela Šola, zabilježio je od svih agencija koje se nalaze među najvećih 10 najveći pad prihoda u prošloj godini. Promet im se srozao na 5,5 milijuna kuna (-49 posto) dok je godinu prije iznosio 10,7 milijuna kuna. Osjetno je bila manja i zarada te je iznosila 103.800 kuna (-78,2 posto). Sve do 2016. Šolina agencija se zvala Abrakadabra, da bi te godine ime i istoimenu internetsku domenu za milijun kuna prodala Agrokoru. Koncern Ivice Todorića je pod nazivom Abrakadabra 2017. lansirao internetsku trgovinu koja danas grca u dugovima.

Deseto mjesto drži agencija Manjgura Krešimira Macana, donedavno posebnog savjetnika premijera Andreja Plenkovića. Dužnosti ga je koštala objava na Twitteru vezana za doček nogometaša u Zagrebu. Njegova agencija, koju je osnovao prije 21 godine, lani je imala 5,4 milijuna kuna prihoda (+22,8), što mu je donijelo zaradu od 508.900 kuna (+49 posto).

Krešimir Macan
  • Krešimir Macan
  • Krešimir Macan
  • Krešimir Macan
  • Krešimir Macan
  • Krešimir Macan
    +4
Krešimir Macan Izvor: Cropix / Autor: Darko Tomas

Navest ćemo kako su poslovale još neke poznate PR agencije koje po lanjskim prihodima nisu ušle u top 10.

Madison Consulting u vlasništvu Mladena Hrgareka i Davora Kusteca lani je imao 5,3 milijuna kuna prihoda (-5,5 posto). Njihova direktorica strateških komunikacija Zinka Bardić bila je od 2012. do 2014. savjetnica tadašnjeg premijera Zorana Milanovića.

Agencija Hauska i partneri, na čijem je čelu Leo Hauska, prošlu godinu poslovala je s 4,8 milijuna kuna prihoda (-1,2 posto) i 690.300 kuna dobiti.

Agencija Drimia u vlasništvu Ane Karamarko, supruge Tomislava Karamarka, bivšeg HDZ-ova čelnika i prvog potpredsjednika u vladi Tihomira Oreškovića, 2017. je završila s četiri milijuna kuna prihoda (+3,5 posto) i 307.900 kuna dobiti.

Ana Karamarko
  • Ana Karamarko i Jelena Glišić
  • Tajana Lisičar, Ana Karamarko
  • Ana Karamarko, Ana Lutilsky
  • Ana Karamarko
  • Ana Karamarko
    +19
Ana Karamarko Izvor: Pixsell / Autor: Anto Magzan

Hrvatska podružnica Graylinga, jedne od najvećih svjetskih agencija za odnose s javnošću, uprihodila je 3,5 milijuna kuna (-24,7 posto) uz 191.500 kuna dobiti.

Agencija Grizli komunikacije, najpoznatija po svom angažmanu za Most, iskazala je 3,5 milijuna kuna prihoda (+50 posto) i 379.100 kuna zarade.

Pragma komunikacije imala je 2,5 milijuna kuna prihoda (-20,6 posto) i 29.500 kuna zarade. Osnivačica i direktorica joj je Dunja Bua Maričević.

Agencija Maksima komunikacije, čiji je suvlasnik Ivan Račan, sin pokojnog predsjednika SDP-a Ivice Račana, lani je imala promet od 841.300 kuna (+18,4 posto), što je pratila dobit od 54.400 kuna.