USPOREDBA S MEDITERANOM

Je li Hrvatska preskupa za odmor? Stručnjaci kažu ne!

27.07.2012 u 10:17

Bionic
Reading

Menadžeri vodećih turističkih agencija u Hrvatskoj smatraju da cijene u hrvatskim turističkim centrima nisu previsoke. Štoviše, tvrde da je omjer cijene i kvalitete u Hrvatskoj bolji nego primjerice u afričkim zemljama Mediterana, ali i u odnosu na Grčku, Španjolsku i Italiju

U hrvatskom turizmu ni ove se godine nisu se bitno povećavale cijene, pa se kao i prošlih godina povećanje ukupnog turističkog prihoda, koji bi prema procjenama ministra turizma mogao porasti tri do pet posto u odnosu na prošlu godinu, očekuje većinom na povećanom broju turističkih dolazaka i noćenja te širenju i raznovrsnosti usluga izvan smještaja.

Iako se očekivalo povećanje cijena slijedom porasta stope PDV-a, putničke agencije, hotelijeri, ugostitelji, pa i privatni smještaj, ističu kako su cijene ipak ostale na lanjskoj razini, da će tako biti i u glavnom ljetnom dijelu sezone, što im uz ostalo dodatno otežava ovogodišnje poslovanje, ali kažu i da nemaju drugog izbora u situaciji krize u Hrvatskoj, ali i na nekim stranim tržištima, poput Italije, Mađarske, Češke, Španjolske, Slovenije i drugih.

Unatoč tome, dolaskom ljeta, kao i svakog uostalom, u Hrvatskoj krene priča o skupoći na Jadranu, otocima, smještaja, te kako smo preskupi ili jednaki u odnosu na druge mediteranske destinacije. Činjenica je pritom da je Jadran u visokoj sezoni zasigurno preskup za domaće turiste koji nemaju svoj ni smještaj kod rodbine i prijatelja, ali za strance iz većine zemalja EU-a i svijeta to baš i nije tako.

Direktor sektora outgoinga agencije Atlas (najveći hrvatski i regionalni turoperator s dugogodišnjim iskustvom na Mediteranu i šire) Vlado Šestan tvrdi da je omjer cijene i kvalitete u Hrvatskoj bolji nego primjerice u afričkim zemljama Mediterana, ali i u odnosu na Grčku, Španjolsku i Italiju, pa čak i Azurnu obalu.

'Na poznatim destinacijama, poput Ibize, Mallorce, Azurne zbog prevelike izgrađenosti postoje jeftina apartmanska naselja najniže kvalitete koja cijenom mogu biti jeftinija od prosječnih apartmana na Jadranu. Ali treba uzeti u obzir i transportne troškove', kazao je Šestan. Dodaje da u nekim mediteranskim zemljama, poput Tunisa, postoje i turistički aranžmani s jako niskim cijenama, ali turisti koji kupuju takve aranžmane moraju biti svjesni kako je riječ o kvaliteti smještaja najniže razine

Za cijene bazičnih proizvoda poput kave, sladoleda i sličnog naglašava da su u svim zemljama EU više nego u Hrvatskoj. 'Ako jedna kava na Stradunu u Dubrovniku košta tri eura, ta ista kava na Markovom trgu u Veneciji bit će duplo više ili šest eura, a u Parizu na Champs-Élyséesu i osam eura', rekao je Šestan.

Zanimljivim drži i činjenicu da Hrvatska još uvijek kod nekih putnika ima imidž jeftine zemlje i zbog toga ti isti gosti dođu u Hrvatsku s krivim očekivanjima. Zbog svega toga, smatra da cijene ne moraju biti manje, ali usluga mora biti bolja.

Iznosi i primjer autokampova koji u Hrvatskoj nisu skuplji, no na znatno su boljim pozicijama od autokampova u Europi.

Na pitanje što učiniti kako bi Jadran postao dostupniji prosječnom hrvatskom čovjeku i njegovoj obitelji Šestan preporučuje da se na more ne ide u špici sezone kada su cijene najviše, već u lipnju, prvoj polovici srpnja i u rujnu. To su po mnogima najljepši mjeseci na moru, a cijene su niže i do 40 posto, a dobar je izbor i na vrijeme rezervirati smještaj, iskoristiti first minute akcije, možda otplatiti aranžman i do samog odlaska na godišnji odmor i biti neopterećen tim troškom, već se fokusirati na izvanpansionsku ponudu.

Iz agencije Uniline, koja se zadnjih godina u Hrvatskoj nametnula među vodeće 'igrače' organiziranog i drugog turističkog prometa, navode primjere prosječnih cijena aranžmana za ljetovanje na Mediteranu koji uključuju sedam noćenja, smještaj u hotelu, povratnu zrakoplovnu kartu s polaskom iz Ljubljane, zrakoplovne pristojbe i transfere zračna luka - hotel - zračna luka te predstavnika na destinaciji, i to za polaske krajem ovog srpnja i početkom kolovoza.

Tako se Grčka, hotel s tri zvjezdice s polupansionom prodaje za najmanje 3.200 kuna po osobi, ista cijena je i za Tursku, a za Španjolsku ide od 4.600 kuna. U Egiptu, hotel s četiri zvjezdice (polupansion) ide od najmanje 3.600 kuna po osobi, a u Tunisu, hotel tri zvjezdice, all inclusive od 2.600 kuna po osobi.

204651,205370,205372,185160
Na Jadranu
isti aranžman u navedenim terminima u hotelu s tri zvjezdice košta od 2.650 kuna po osobi (s vlastitim prijevozom), a u hotelu s dvije zvjezdice može se dobiti već od 1.600 kuna po osobi.

Općenito u Unilineu smatraju da hrvatske cijene ne odskaču od konkurencije pogotovo ako se zna da su 'hrvatske tri zvjezdice u Tunisu ili Grčkoj, pa i u Francuskoj i Italiji četiri zvjezdice'. Također, ističu da su kod nas cijene manje-više konstantne tijekom zadnjih nekoliko godina, bez većih porasta ili razlika i nisu uvjetovane tržišnim promjenama na globalnoj razini.

'Ako usporedimo Hrvatsku s drugim, nama konkurentnim zemljama, jasno je da razlike u cijenama nisu velike. Hrvatska je u svakom slučaju konkurentna destinacija s bogatom ponudom na svim platežnim i kvalitativnim razinama, ali daleko od toga da to ne treba poboljšavati u godinama koje dolaze', zaključuju u Unilineu  dodajući da je bitno i da mi postanemo svjesni svojih prednosti.