PROFIL INOVATORA

Je li Mate Rimac zaista čudo i koliko ga je pogurao otac?

08.03.2018 u 06:52

Bionic
Reading

Mate Rimac je čudo! Često to čujete kad o Rimcu razgovarate s ljudima koji barem donekle poznaju automobilsku industriju. Ističu kako je čovjek doslovno prije devet godina izišao iz garaže, a danas u njegovu tvrtku strani investitori ulažu milijune eura, dok je njegova nova električna jurilica C_Two zvijezda jednog od najvećih automobilskih sajmova na svijetu. Opet, s druge strane, kad se govori o Rimcu, sigurno ćete čuti i komentare kako 'on prodaje maglu' ili 'lako njemu, kad ga je tata financirao'

Za poduzetnika Sašu Cvetojevića, koji dobro poznaje Rimca i zaljubljenik je u električne automobile, nema spora što je prava istina.

'Za Hrvatsku je Rimac definitivno čudo. Ljudi baš ne vjeruju u čuda i zbog toga ima toliko skepse. Prije šest godina nisam ni ja vjerovao kad me pitao da investiram u njegovu tvrtku i zbog toga sam izgubio značajan novac. Moja greška', rekao je Cvetojević za tportal.

Ljut je na negativne komentare Rimčevog uspjeha na portalima i društvenim mrežama.

'Ljudi su jalni. Pojma nemaju, ali ih to ne sprečava da pišu gluposti o Rimcu. Radi se o čovjeku koji je poduzetnik do srži. On fanatično slijedi svoju viziju i tjerat će je do kraja. Isti oni koji ga kritiziraju, da su na njegovom mjestu - prodali bi tvrtku, izvukli lovu i živjeli na Bahamima. Rimca to nikad nije zanimalo, niti će to ikad napraviti', uvjeren je Cvetojević.

Koliko je Rimcu u njegovom poslovnom uspjehu pomogao otac Ivan? O tome je on otvoreno govorio gostujući u 'Nedjeljom u 2' kod Aleksandra Stankovića.

Rimčevi su porijeklom iz Livna. I on je rođen 1988. u tom gradu na jugozapadu BiH. Kao mnogi Livnjaci, i njegovi su dug niz godina radili u Njemačkoj. Otac Ivan u građevini, dok mu je majka Zdenka čistila hotele.

Kad su se 2000. preselili u Hrvatsku, točnije u Samobor, Ivan Rimac, Matin otac, osnovao je tvrtku RIMC. Uglavnom je radio s trgovačkim lancima gradeći im velike centre. U zlatno doba, sredinom 2000-ih, firma je imala prihode veće od 40 milijuna eura i u graditeljstvu je bila 11. u Hrvatskoj.

Istovremeno Rimac mlađi, zaražen elektrotehnikom (u srednjoj školi je osvojio brojne nagrade) i automobilizmom, svoje je dvije strasti spojio u jedno te se bacio u izradu električnog sportskog automobila. Roditelji su, prema njegovim riječima, na sve to gledali kao na mladenački hir.

Za Rimčev automobil zainteresirala se bogata kraljevska obitelj iz Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE) i on je 2009. osnovao tvrtku Rimac automobili s 20 zaposlenih te je krenuo ozbiljno razvijati projekt.

Rimac C_Two
  • Rimac C_Two
  • Rimac C_Two
  • Rimac C_Two
  • Rimac C_Two
  • Rimac C_Two
    +22
Rimac C_Two predstavljen u Ženevi Izvor: Promo fotografije / Autor: Rimac Automobili

Arapi su tražili da čitav posao prebaci u UAE, ali on se opirao inzistirajući na tome da proizvodnja ostane u Hrvatskoj. Suradnja s arapskim investitorima je pukla i u tom trenutku mu je u pomoć uskočio otac.

'Otac mi je dao kredit koji sam mu vratio do zadnje kune. Bez njega ne bih bio većinski vlasnik tvrtke, niti bi tvrtka bila u Hrvatskoj', ispričao je Rimac Stankoviću, ne otkrivajući iznos kredita.

Njegovog oca prati glas 'kontroverznog poduzetnika' zato što se 2011. našao u pritvoru pod sumnjom da je sudjelovao u malverzacijama sa zemljom Općine Sibinj. Prije toga ga je bivši poslovni partner optužio kako ga je prevario za 20 milijuna eura.

'Protiv mog oca vodila su se dva procesa i on je oslobođen svih optužbi. Uvijek je radio pošteno i korektno. Nikad nije radio s državom i ni u jednoj zemlji nije osuđen', poručio je Rimac.

Iste godine kad mu je otac završio u pritvoru Rimac je prvi put privukao pažnju svjetskih medija. Na najvećoj svjetskoj izložbi automobila u Frankfurtu predstavio je prototip svog prvog hiperautomobila Concept_One, u potpunosti izrađenog u pogonima u Svetoj Nedjelji. O kakvom velikom uspjehu je riječ, dovoljno govori podatak kako nitko od ljudi koji su radili na njemu, osim dizajnera Adriana Mudrog, prije nije imao nikakvo iskustvo u automobilskoj industriji.

Mate Rimac i Katarina Lovrić
  • Mate Rimac i Katarina Lovrić
  • Mate Rimac i Katarina Lovrić
  • Mate Rimac i Katarina Lovrić
  • Mate Rimac i Katarina Lovrić
  • Mate Rimac i Katarina Lovrić
    +4
Mate Rimac i Katarina Lovrić Izvor: Pixsell / Autor: Dalibor Urukalovic/PIXSELL

Uskoro su počele stizati prve narudžbe. Proizvedeno je ukupno osam primjeraka Concept_Onea, od kojih je, koliko je poznato, prodano šest. Međutim Rimcu temeljni cilj nije masovna proizvodnja električnih automobila, već mu oni služe, pojednostavljeno rečeno, kao izlog njegovih pojedinih komponenti poput baterija i pogonskog sustava. Svi su oni osmišljeni u Rimac automobilima i kao takvi se prodaju drugim proizvođačima.

Primjerice, u veljači 2017. proizvođač luksuznih automobila Aston Martin je objavio da će Rimac automobili raditi hibridni baterijski set za njihov novi model AM-RB 001. Tom su prilikom Rimčevu tvrtku predstavili kao priznatu kompaniju čija tehnologija baterija prednjači u svijetu.

Rimac Concept One 2017
  • Rimac Concept One 2017
  • Rimac Concept One 2017
  • Rimac Concept One 2017
  • Rimac Concept One 2017
  • Rimac Concept One 2017
    +10
Rimac Concept_One 2017. Izvor: Rimac Automobili i McLaren / Autor: Rimac Automobili

S prvim automobilom počeli su pristizati i prvi veći investitori. Prije četiri godine udio u Rimac automobilima kupio je jedan od najbogatijih Kolumbijaca, Kanayet Yepes. Zatim se slio novac ulagača iz Hong Konga, a lani je kineska tvrtka Camel Group, najveći proizvođač baterija u Aziji, investirala 30 milijuna eura (od toga je tri milijuna eura otišlo u Rimčevu tvrtku Greyp Bikes koja proizvodi električne bicikle). U ovom trenutku on drži oko 60 posto udjela svoje firme.

Prije dvije godine sam je procijenio vrijednost kompanije na oko 70 milijuna eura, što će značiti da danas, osobito nakon prezentacije novog električnog superautomobila, može vrijediti samo više.

Kad bi se gledale samo poslovne brojke, odnosno prihod i zarada tvrtke Rimac automobili, mogao bi se izvući zaključak da uz svu tu 'halabuku' oko Mate Rimca to i nije neki biznis. Prema zadnje dostupnim javnim podacima, u 2016. imao je 46,6 milijuna kuna prihoda i svega 1,2 milijuna kuna zarade. Brojke za Greyp Bikes su još skromnije: 3,7 milijuna kuna prihoda i gubitak od 1,1 milijun kuna.

Međutim Cvetojević upozorava kako je to totalno pogrešan pogled na Rimčevu kompaniju.

'Prihodi i zarada sad su nebitni. Radi se o kompaniji koja je u razvoju. Sve zarađeno odmah se ulaže. Pri procjeni vrijednosti takve tvrtke gleda se koji su joj proizvodi, kompetencije, s kim sve radi, koji su joj potencijali. Nitko ne kupuje sadašnjost, već se gleda budućnost. A za Rimca je, kako sad stoje stvari, ona vrlo svijetla. On je na početku priče. Trebat će mu nove investicije kako bi povećao proizvodnju. U konačnici ga vidim kako izlazi na burzu', mišljenja je Cvetojević.

PROIZVODIO BI ORGANSKU HRANU

Livnjak koji ne jede meso i ribu

Kad su mu se roditelji prije 17 godina doselili iz Njemačke u Samobor, Rimac je krenuo u šesti razred. Bio je prosječan đak i nije dobro znao hrvatski. Svoj prvi izum, rukavicu s funkcijama miša za računala i tipkovnice, Rimac je patentirao u trećem razredu Srednje strukovne škole u Samoboru. Zadnje četiri godine ne jede meso i ribu. Zanima ga proizvodnja organske hrane jer za njega je to ključ opstanka čovječanstva.