NEKOLIKO RAZLOGA

Je li tržište spremno za generaciju Z? Većina tvrtki ih zbog ovoga ne želi

15.10.2024 u 18:06

Bionic
Reading

Generacija Z polako ulazi na tržište rada koje, čini se, nije u potpunosti spremno za njih. Naime, nedavno izvješće otkrilo je nezadovoljstvo tvrtki novozaposlenim radnicima iz generacije Z (Gen Z)

Tek su izašli s fakulteta, a već ih se kritizira se zbog (ne)uklapanja u radno okruženje. Poslodavci navode da sve više oklijevaju prilikom zapošljavanja pripadnika generacije Z, prema najnovijem izvješću obrazovne i karijerne platforme Intelligent, prenosi Euronews.

Izvješće, koje se temelji na anketi provedenoj među 1.000 menadžera za zapošljavanje, pokazalo je da svaki šesti poslodavac oklijeva zaposliti radnike iz generacije Z, navodeći da su 'razmaženi' i 'preosjetljivi' na kritike.

Nekoliko je razloga

Više od polovice ispitanih menadžera smatra da pripadnici generacije Z, koji su rođeni između 1997. i ranih 2010-ih, nemaju razvijene radne navike, teško komuniciraju, loše primaju povratne informacije i općenito su nepripremljeni za zahtjeve radnog okruženja.

Holly Schroth, viša predavačica na Haas School of Business na Sveučilištu Kalifornija u Berkeleyju, objašnjava kako se generacija Z previše fokusira na izvannastavne aktivnosti kako bi pojačali svoje šanse za upis na fakultete, umjesto da stječu radno iskustvo. To dovodi do 'nerealnih očekivanja' o radnom mjestu i načinu ophođenja s nadređenima.

'Generacija Z ne zna osnovne vještine socijalne interakcije s klijentima i suradnicima, kao ni pravila ponašanja u poslovnom okruženju', izjavila je Schroth za Euronews Next putem e-pošte. Dodala je da je odgovornost tvrtke da pravilno uputi nove zaposlenike i osigura im dovoljno obuke, dok bi šefovi trebali biti i mentori, a ne samo menadžeri.

Zašto tvrtke otpuštaju zaposlenike iz generacije Z?

Oko šest od deset tvrtki uključenih u istraživanje navelo je da su ove godine otpustili barem jednu novozaposlenu osobu koja je tek diplomirala. Razlozi uključuju nedostatak motivacije, manjak profesionalizma i loše komunikacijske vještine kod zaposlenika.

Huy Nguyen, glavni savjetnik za obrazovanje i razvoj karijere u platformi Intelligent, objašnjava kako mnogi diplomanti teško ulaze u radnu sredinu jer im se čini kao veliki kontrast u odnosu na ono na što su navikli tijekom školovanja. 'Često nisu spremni za manje strukturirano okruženje, dinamičnost radne kulture i samostalni rad', kaže Nguyen.

Iako mogu imati teorijska znanja stečena na fakultetu, mnogima nedostaje praktično iskustvo i 'meke vještine' koje su potrebne za uspjeh na poslu, dodaje Nguyen.

Ne pridržavaju se pravila?

Menadžeri za zapošljavanje navode da se neki pripradnici generacije Z protive određenim normama; naime, često kasne na posao i ne pridržavaju se pravila odijevanja ili načina komunikacije u poslovnom okruženju.

Jedno zasebno izvješće iz travnja pokazalo je da se pripadnici generacije Z previše oslanjaju na podršku roditelja tijekom traženja posla. Prema istraživanju koje je provela platforma ResumeTemplates i koje je uključilo odgovore gotovo 1.500 mladih ljudi u potrazi za poslom, 70 posto ih je priznalo da su tražili pomoć roditelja u procesu traženja posla. Čak 25 posto je dovelo roditelje na intervjue, dok su mnogima roditelji predavali prijave i pisali životopise.

Kako povećati šanse za zaposlenje?

Poslodavci naglašavaju da traže kandidate koji pokazuju inicijativu i pozitivan stav. Cijeni se i radno iskustvo stečeno kroz prakse ili poslove, a u manjoj mjeri i primjereno predstavljanje na društvenim mrežama te izbjegavanje političkih rasprava.

Nguyen savjetuje da mladi diplomanti koji počinju svoj prvi posao trebaju pokazati profesionalizam, ne prilagođavajući se zastarjelim normama, već kroz poštovanje i posvećenost poslu.

Iako poslodavci trenutno oklijevaju sa zapošljavanjem generacije Z zbog visokih stopa otpuštanja i izazova u prilagodbi, Schroth naglašava da oni čine više od 25 posto radne snage. 'Tvrtke moraju ulagati više vremena i novca u obuku, no generacija Z će naposljetku uspjeti', zaključuje.