spretan austrijanac

Kako je Toto Wolff od kriznog menadžera Mercedesa napravio najmoćniju dinastiju u F1

30.07.2023 u 13:08

Bionic
Reading

Toto Wolff pretvorio je momčad Mercedesa u Formuli 1 u dinastiju trkaćih automobila. Možda su njihovi pobjednički dani iza njih, ali izvršni direktor, šef momčadi i suvlasnik uspješniji je nego ikad

Prije četiri godine Mercedesov tim vrijedio je milijardu dolara, a danas se ta brojka kreće oko 3,8 milijardi dolara.

Forbes procjenjuje da je sam Wolff 'težak' 1,6 milijardi dolara, što je više od procjene iz ožujka, kada se kretala oko milijarde dolara.

Do povećanja je došlo jer je povećana vrijednost Mercedesova tima. Podaci Forbesa govore da su oni druga najvrjednija momčad u gridu, odmah iza Ferrarija, procijenjenog na 3,9 milijardi dolara. Williamsov tim ima najnižu procjenu od 725 milijuna dolara.

Wolff, INEOS i Mercedesova matična tvrtka posjeduju svaki po 33 posto vlasništva u momčadi. A popularnost Formule 1 drastično je porasla, posebno u SAD-u, zahvaljujući Netflixovom serijalu 'Drive To Survive'. U studenom će F1 tako dobiti i treću utrku, nakon Miamija i Austina - Las Vegas Grand Prix.

Najveći faktor za povećanje profitabilnosti bila su ograničenja potrošnje novca uvedena u F1. Pod 'ograničenjem' se smatra da timovi mogu potrošiti 135 milijuna dolara za opremu, inženjere i osoblje u 2023. godini. Plaće vozača, kao što je procijenjena zarada Lewisa Hamiltona od 55 milijuna dolara, nisu uključene u taj iznos.

Propisi su natjerali timove poput Mercedesa, Ferrarija i Red Bulla, koji su u potrazi za uspjehom bacali stotine milijuna dolara, da budu učinkovitiji u trošenju. A Mercedes je to učinilo vrlo profitabilnim.

Toto Wolff
  • Toto Wolff
  • Toto Wolff
  • Toto Wolff
  • Toto Wolff
  • Toto Wolff
    +2
Toto Wolff Izvor: EPA / Autor: Clive Mason / POOL

Pod Wolffom je Mercedes osvojio osam konstruktorskih prvenstava, sedam vozačkih naslova i 115 Grand Prixa. To je niz bez presedana u sportu, uz bok drugim legendarnim franšizama, poput New York Yankeesa i Boston Celticsa. S jednom malom razlikom - Mercedes više ne pobjeđuje. Prošle godine završili su treći, s tek jednom pobjedom. Red Bull je danas broj jedan i Mercedes mu gleda u leđa.

Međutim financijski uspjeh nije dovoljan Wolffu te on neprestano naglašava svoju želju da bude prvi umjesto da se još više obogati. 'Odrekao bih se svakog penija zarade da pobijedim', kazao je za Forbes.

U posljednjoj, 2021. godini, kada je Mercedes osvojio konstruktorski naslov, momčad je ostvarila svoj najbolji poslovni rezultat ikad – prihod od 529 milijuna dolara, uz EBIDTA-u od 128 milijuna dolara. Dok se očekuju podaci za 2022. godinu, Forbes grubo procjenjuje da će biti između 10 i 30 posto viši, a procjene za 2023. kreću se oko 700 milijuna dolara prihoda.

Wolff je u suštini uspio izgraditi brend sličan Dallas Cowboysima, najvrjednijoj sportskoj franšizi (8 milijardi dolara), unatoč tome što su osvojili posljednji Super Bowl prije 28 godina. Rođeni Bečanin opsjednut je motosportom od malih nogu. Dvaput se okušao u utrkama prije nego što je odustao od njih – dijelom zato što je bio previsok.

Osnovao je tehnološki inkubator Marchfifteen 1998. godine i dane je provodio tražeći potencijalne investitore, a 2000., kada je imao 28 godina, ostvario je profit veći od 30 milijuna dolara gotovo u cijelosti od prodaje UCP sučelja za SMS poruke te videoigara austrijske tvrtke JoWooD.

Formula 1, Velika nagrada Austrije, 2.7.2023.
  • Formula 1, Velika nagrada Austrije, 2.7.2023.
  • Formula 1, Velika nagrada Austrije, 2.7.2023.
  • Formula 1, Velika nagrada Austrije, 2.7.2023.
  • Formula 1, Velika nagrada Austrije, 2.7.2023.
  • Formula 1, Velika nagrada Austrije, 2.7.2023.
    +13
Formula 1, Velika nagrada Austrije, 2. srpnja 2023. Izvor: EPA / Autor: CHRISTIAN BRUNA

Nakon toga prebacio se na svoju prvu ljubav: automotosport.

Vodio je mlade vozače, što ga je odvelo do proizvođača motora HWA AG, opskrbljivača Mercedesove momčadi u nižim kategorijama. Dobra poslovna prilika otvorila mu se 2006., kada je kupio 49 posto udjela u HWA AG-u, kojem je pomogao da izađe na burzu i u IPO-u prikupi 175 milijuna dolara, a samo za sebe 85 milijuna. Williams Racingu pridružio se 2009. kao investitor, a kasnije i kao izvršni direktor.

Kada ga je Mercedes 2012. godine pozvao u Stuttgart da im pokuša odgonetnuti zbog čega loše stoje u Formuli 1, on im je mrtav hladan poručio da imaju premali budžet, nakon čega su mu ponudili posao koji obavlja i danas. Godinu kasnije kupio je 30 posto vlasništva u momčadi za oko 50 milijuna dolara. Ostalo je povijest.