NOVI SVEUČILIŠNI STUDIJ na vern-u

Kako osmisliti novu „Igru prijestolja“?

09.09.2017 u 18:38

Bionic
Reading

Sveučilište VERN' planira započeti s izvođenjem novog sveučilišnog preddiplomskog studija - Transmedijska dramaturgija

Dok je ovog ljeta predzadnja sezona najpopularnije HBO-ove serije rušila sve rekorde gledanosti i držala fanove diljem svijeta u napetom iščekivanju, pažnju ljudi od struke osim sudbine Westerosa sve su više intrigirale kreativne i poslovne strategije koje stoje iza ovoga i sličnih projekata industrije zabave.

Transmedijski projekti poput „Igre prijestolja“, koji za pričanje priča koriste različite komunikacijske platforme (knjige, TV serije, filmove, kompjutorske i ARigre, web siteove, stripove, animirane filmove, reklame...), sve više postaju standardnim modelom proizvodnje i konzumacije sadržaja u novom mileniju. Jedna kompleksna priča– sve zamislive platforme. Tako se radi posao u 21. stoljeću.

Temeljna kreativna praksa na koju se oslanjaju ovakvi projekti naziva se transmedijskim storytellingom, odnosno pripovijedanjem. Ovaj „holistički“ kreativni koncept na kojem će se temeljiti studij Transmedijske dramaturgije Sveučilišta VERN' u svojim je radovima posljednjih petnaestak godina inaugurirao, popularizirao i analitički opisao američki medijski teoretičar Henry Jenkins.

Transmedijsko pripovijedanje bazira se na osmišljavanju i kreiranju priča čiji se integralni i međusobno nadopunjujući elementi rasprostiru na različite komunikacijske platforme i kanale. Svaka medijska ekstenzija, unutar takvoga transmedijskog miksa razvija i obogaćuje osnovnu priču, gradeći sveobuhvatni narativni „svijet“ i jedinstveno korisničko iskustvo, otvarajući tako prostor za samostalno korisničko „uranjanje“ u priču i duboki afektivni angažman.

Ovakav tip pristupa kreiranju medijskih sadržaja u izravnoj je vezi s promjenama koje se posljednjih desetljeća zbivaju u društveno-medijskom okolišu i potrošačkim navikama i očekivanjima – oblikovanju „hiperpotrošačkog“ senzibiliteta, dinamičnom razvoju informacijskih, mrežnih i digitalnih tehnologija, bujanju potrošnje raznovrsnih fikcionalnih sadržaja te porastu značaja participativne, „fanovske“ kulture. Upravo zbog emocionalnoga angažmana fanova i užitka koji nalaze u aktivnom sudjelovanju i sukreiranju svojih omiljenih narativa, industriji zabave otvaraju se brojne mogućnosti komunikacijskog korištenja njihovih strasti – svojim emocionalnim preporukama potrošači postaju ambasadori brendova, šire word-of-mouth preporuke kojima se najviše vjeruje i odrađuju besplatan publicitet kreativnim industrijama. O uspješnosti ovakvih poslovnih strategija zorno svjedoče i brojni fanovski (posebice fan fiction) siteovi koji postaju okupljališta fanovskih zajednica, razmjene narativnih iskustava i rođenja medijskih subkultura.

Svijet Sedam kraljevstava i transmedijsko pripovijedanje

Kreiranje i osmišljavanje kompleksnih priča i projekata poput sage o borbama i intrigama vladarskih kuća Westerosa zahtijeva jedan sasvim novi profil kreativaca-dramaturga. Radi se o profilu kreativaca sa setom kompetencija koje kombiniraju široki spektar klasičnih i hibridnih dramaturških vještina s visokom razinom (trans)medijske pismenosti i strateške osviještenosti, kao i marketinških i medijsko-produkcijskih znanja. Kreativaca koji će biti u stanju osmisliti temeljni narativni univerzum projekata poput „Igre prijestolja“, adaptirati književne predloške „Pjesme leda i vatre“ za audiovizualne medije i raspisati serijalni scenaristički predložak, ali i napisati riječi za songove poput „Rains of Castamere“ i odabrati adekvatni muzički stil za soundtrack serije, osmisliti interaktivnu role play ili stratešku igru, site ili TV emisiju s kulinarskim receptima s Westerosa i Essosa, religijsku mitologiju Sedam kraljevstava, elemente visokovalirijskog i dotrakijskog jezika, kreirati medijske buzzove i leakove, uključiti najuspjelije fan fiction elemente u kreiranje novih narativnih ekstenzija i mnogo toga drugoga te sve to skupa pametno marketinški i produkcijski zapakirati.Upravo takav pristup dramaturgiji bit će u fokusu studija Transmedijske dramaturgije Sveučilišta VERN'.

„U fokusu studija bit će osposobljavanje za kreiranje transmedijskih priča, odnosno tipa priča na kojima se temelje današnji proizvodi kreativnih industrija. Sam studij koncipiran je kao interdisciplinarni program koji integrira različite tipove kreativnih dramaturških praksi i stručnih znanja neophodnih za oblikovanje narativnih sadržaja te njihovo transmedijski i poslovno pismeno pozicioniranje unutar industrije zabave.

Kurikulum studija objedinjuje monomedijska, hibridna i transmedijska dramaturško-scenaristička znanja i vještine sa specifičnim medijskim i kulturološkim sadržajima.Ovi temeljni zanatski sadržaji kombinirani su s organizacijsko-produkcijskim vještinama i ekonomsko-pravnim spoznajama (marketing, financiranje i intelektualno vlasništvo), koje polaznicima studija omogućuju sveobuhvatnije razumijevanje profesionalnog, društvenog i gospodarskog konteksta industrije zabave i integralno shvaćenih kreativnih industrija“, istaknuo je Tomislav Štuka, jedan od autorovoga studijskog programa.

Studij će osposobljavati studente za rad u sektorima filma, televizije, oglašavanja, interaktivnih kompjutorskih i video igara, izvedbenih i vizualnih umjetnosti i to na sljedećim poslovima: scenarista i producenta raznovrsnih transmedijskih projekata; scenarista igranih, dokumentarnih, animiranih i namjenskih filmova;scenarista igranih i dokumentarnih serijala, TV emisija i različitih medijskih sadržaja; scenarista kompjutorskih i video igara; kreatora multimedijskih sadržaja za internet i društvene mreže; copywritera u reklamnim agencijama; dramaturških kreatora javnih događanja (eventi, festivali, skupovi) i sl.

U razvoj ovoga inovativnog sveučilišnog programa od samog se početka uključila i poslovna zajednica, od producentskih kuća, televizija i proizvođača računalnih igara, pa do brojnih profesionalaca iz sektora kulturnih i kreativnih industrija, što je više nego pouzdan indikator trendova u struci i potreba za novom generacijom transmedijskih kreativaca.