Kava je najnovija žrtva moćnih sila ekstremnih vremenskih prilika i inflacije
Futuresi na kavu popeli su se u četvrtak na najvišu razinu od siječnja 2012. To je najnoviji skok cijena kave čija je vrijednost do sada ove godine porasla za više od 80 posto.
Nažalost, to znači da će kavopije u sljedećim mjesecima plaćati više cijene u trgovinama i kafićima. A to će samo povećati inflatorne pritiske.
Krivnja za nagli porast cijene kave najvećim je dijelom na jakim sušama i neuobičajenim uvjetima mraza u Brazilu, najvećem svjetskom dobavljaču zrna kave.
Ovakvo ekstremno vrijeme ugrozilo je opskrbu kavom i izazvalo alarm na financijskim tržištima.
'To je izazvalo paniku na tržištu', rekao je Carlos Mera, voditelj istraživanja poljoprivrednih proizvoda u Rabobanku.
Inflacija kave najnoviji je primjer kako ekstremno vrijeme - od kojih je barem dio uzrokovano klimatskom krizom - stvara noćne more poljoprivrednicima diljem svijeta. A to zauzvrat poskupljuje hranu za obične Amerikance i ljude diljem svijeta. Od kolovoza su svjetske cijene hrane porasle za 31 posto tijekom prošle godine, prema podacima Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih naroda.
Poput mnogih dijelova planeta, brazilske regije uzgoja kave pogođene su dugotrajnom sušom koja bi mogla biti najgora sušna razdoblja u zemlji u gotovo jednom stoljeću.
A onda je u srpnju Brazil pogodio najgori mraz od 1994. godine, zadavši još jedan udarac kavi i drugim usjevima.
'Vrijeme je užasno za kavu, posebno u Brazilu', rekao je Mera.
Istodobno, analitičari su ukazali na stalna previranja u lancima opskrbe koja izazivaju probleme diljem svijeta, uključujući nedostatak kontejnera za dostavu.
Potražnja je, s druge strane, ostala snažna unatoč promjenama koje je izazvala pandemija. Ljudi i dalje piju puno kave, iako se potrošnja tijekom pandemije transferirala iz ureda i kafića u kuće.
Maloprodajne cijene kave rastu, ali nisu porasle tako dramatično kao mnogi drugi artikli.
Zaključavanje cijena
Cijene kave porasle su u SAD-u za 4,7 posto u posljednjih dvanaest mjeseci, prema izvješću o potrošačkoj inflaciji u listopadu. To je ispod prosječne stope inflacije, koja je u listopadu dosegla 30-godišnji maksimum.
To je zato što su Starbucks i druge tvrtke kupovali kavu daleko unaprijed i imaju strategije zaštite kako bi zaključale cijene. To im omogućuje da brane svoje profitne marže i drže cijene pod kontrolom, ublažavajući udarac od promjena na tržištu terminskih ugovora.
Loša vijest je da će, ako cijene ostanu visoke, one na kraju ipak dovesti do viših maloprodajnih cijena.
Industrija se, naime, suočava s istim inflatornim pritiscima koji pogađaju i poduzeća iz drugih sektora, uključujući veće plaće i povišene troškove prijevoza i energije.