bipolarni svijet

Kina je na rubu deflacije: Evo zašto je opći pad cijena daleko opasniji od inflacije

12.06.2023 u 06:17

Bionic
Reading

Dok se razvijeni zapadni svijet agresivnim dizanjem kamatnih stopa bori s inflacijom i općim rastom razine cijena, Kina ima sasvim drugačiji izazov. Cijene u toj zemlji padaju, industrija kaska, a cijelo gospodarstvo nije se posve oporavilo od samonametnutih restrikcija tijekom pandemije koronavirusa

Stopa inflacije u Kini u travnju je iznosila samo 0,2 posto, što je za 0,1 postotni bod manje nego što su očekivali ekonomisti. Drugim riječima, potrošnja i investicije u zemlji su i dalje 'zakočeni', zbog čega cijene padaju, a sve skupine potrošača suzdržavaju se od potrošnje u očekivanju još nižih cijena.

Potrošačke cijene u kineskoj industriji u svibnju pale su 4,6 posto, što je njihov najoštriji pad u proteklih sedam godina. Nakon objave tog podatka, kineski juan dodatno je oslabio prema američkom dolaru te je vrlo blizu najniže razine u proteklih pet godina.

Kinesko gospodarstvo se hladi, umjesto da ubrzava, a kineski statističari objašnjavanju to generalno slabom potražnjom za robama, sirovinama i industrijskim proizvodima te zemlje.

Rudarstvo i obrada sirovina predvode po padu cijena, a one za hranu, duhan i alkohol tek blago rastu. Ekonomisti tvrde da je rizik od deflacije poprilično visok te će i u idućim mjesecima lebdjeti iznad gospodarstva.

Dugoročno, ekonomisti su optimistični po pitanju kineskog gospodarskog rasta kako zbog izdašnih državnih poticaja upucanih u realni sektor, tako i zbog trenutačno 'mirne' geopolitičke situacije po pitanju Tajvana.

Luka Šangaj
  • Luka Šangaj
  • Luka Šangaj
  • Luka Šangaj
  • Luka Šangaj
Luka Šangaj Izvor: EPA / Autor: ALEX PLAVEVSKI

No ako se deflacija ukorijeni, kao što se inflacija ukorijenila na Zapadu, optimisti bi mogli brzo promijeniti svoje mišljenje. Naime, kad počnu padati cijene, s njima gotovo uvijek padaju plaće i investicije jer se svi suzdržavaju od potrošnje očekujući da će cijene još više pasti.

Kada potrošnja jednom padne, teško ju je potaknuti pa poduzeća imaju problema s nagomilanim zalihama, prometi padaju, a kad padne promet, padaju i otkazi te se tako pad potrošnje samo pogoršava i vrlo brzo dolazi se u začaranu spiralu koja cijelo gospodarstvo vuče u ponor.

cijene goriva
  • cijene goriva
  • cijene goriva
  • cijene goriva
  • cijene goriva
  • cijene goriva
Cijene goriva Izvor: Pixsell / Autor: Zeljko Hladika/PIXSELL

Hrvatska je u deflaciji provela tri godine, od 2014. do 2017., no ona je kod nas bila vrlo blaga i za potrošače je imala pozitivne efekte - primarno su je uzrokovali trgovački lanci koji su u tom periodu vodili bitku za svakog kupca rušenjem cijena i bezbrojnim 'akcijama'.

S druge su strane u istom periodu jako rasle cijene goriva, pa su dobici za potrošače ostvareni na blagajnama dućana poništeni na benzinskim pumpama. Naš je slučaj neusporediv s Kinom, u kojoj deflaciju generira industrijski sektor, što može ostaviti dalekosežne posljedice na njihovu privredu.