Šoping-centri u Hrvatskoj ne propadaju i oko njih se nepotrebno stvara negativna klima, mišljenje je Nenada Perisa, menadžera Colliers Internationala, jedne od vodećih globalnih konzultantskih tvrtki na području nekretnina
Štoviše, tvrdi on, nikad nije bio veći interes internacionalnih zakupaca za prostore u našim trgovačkim centrima nego što je sad.
'Ne mogu govoriti u postocima, ali potražnja je višestruko veća nego 2008. godine. Internacionalni igrači žele iskoristiti postojeću situaciju i izboriti se za što povoljnije ugovore. Interes je toliki da imamo liste čekanja', rekao je Peris na današnjem Colliersovom predstavljanju istraživanja o raspoloženju globalnih investitora na tržištu nekretnina.
Za King Cross zainteresirani internacionalni brendovi
Peris je za primjer toga kako se neutemeljeno stvara pesimistična klima uzeo zagrebački King Cross, otvoren još prije osam godina. Istina je, ustvrdio je, da je taj centar prošao svoj uspon, ali ne drže vodu tvrdnje da će on nestati.
'King Cross je dosegnuo svoj vrhunac i pred njim je repozicioniranje, što je normalan proces u životu jednog šoping-centra. On će preživjeti u nekom novom obliku. Već sad postoji ozbiljna zainteresiranost određenih internacionalnih brendova od kojih bi svaki uzeo od tisuću do dvije tisuće metara kvadratnih', istaknuo je Peris.
Ove godine, prognoziraju u Colliers Internationalu, ne očekuje se novi investicijski ciklus kad je riječ o tržištu trgovačkih prostora. Prošle godine je najam za lokale u šoping-centrima pao od 10 do 20 posto, slijedeći pad potrošnje kupaca. Ove godine u Colliersu predviđaju daljnje rušenje cijene najma za još 10 posto.
Trenutno se prosječni najam u Zagrebu kreće od 20 do 21 euro po metru kvadratnom. U Osijeku, Varaždinu, ali i Šibeniku, iznosi 18-19 eura, a u Zadru i Splitu prosječna mjesečna renta je 20 eura.
Gradit će se nove poslovne zgrade
Gledajući ostale segmente tržišta nekretnina, u Colliersu očekuju nova ulaganja u uredske prostore, temeljeći to na značajnoj potražnji, ali i interesu banaka da investiraju u izgradnju novih poslovnih zgrada, s tim da su bankari sve aktivniji partneri u takvim projektima.
Trenutno u Zagrebu, koji stranci jedino doživljavaju kao ozbiljan centar biznisa kod nas, ima oko 300.000 metara kvadratnih uredskih prostora tipa A, od čega je oko šest posto prazno. Gledajući situaciju u okruženju, to je, tvrde u Colliersu, podnošljiva brojka. Prosječna cijena vrhunskog poslovnog prostora od 300 kvadrata je oko 14 eura, što je u skladu s prosječnim cijenama u zemljama zapadne Europe.
Cijena stanova više neće padati
Kad je riječ o domaćem tržištu stanova, u Colliersu misle da većina od trenutno 10.000 neprodanih novoizgrađenih stanova nikad neće naći kupca. Velik dio njih je nekvalitetan, na lošoj lokaciji, i riječ o promašenim poslovnim projektima. Zbog toga očekuju da će država poduzeti nove mjere da bi se oživjelo tržište.
'U 2009. kupoprodajna cijena stanova je pala između 20 do 30 posto, a sad očekujemo njihovu stabilizaciju', procijenila je Vedrana Likan, direktorica Colliers Internationala.
Gledano u globalu, hrvatsko tržište nekretnina živnut će, istaknula je, početkom 2012, s tim da već sad hrabriji investitori ulaze u nove projekte nadajući se da će pogoditi kraj krize.