U splitskom brodogradilištu Brodosplit, opterećenom golemim poslovnim poteškoćama i trenutno u fazi pokretanja predstečajnog postupka, u ponedjeljak je potpuno obustavljena proizvodnja na svim navozima i u svim halama, potvrđeno je tportalu. To uključuje i četiri obalno-ophodna broda koja splitski škver gradi za potrebe Obalne straže
'Ne možemo si dozvoliti nastavak gradnje projekata tako da ne možemo izvršiti svoje obveze prema radnicima i kooperantima. Nastavak izgradnje obalno ophodnih brodova sami financiramo i uložili smo znatno više nego je ugovoreno vjerujući najavama naručitelja da će regulirati korekcije u cijeni koje su se zbog pandemije covida dogodile na svjetskom tržištu. Cijene po kojima ih gradimo su iz 2014. godine, a nalog za nastavak izgradnje brodova u seriji smo dobili tek u veljači 2020. godine, kada smo jasno dali do znanja da je potrebno postupiti po zakonu i regulirati tržišne promjene', potvrdili su iz Brodosplita za tportal.
Tvrde da razliku u cijeni nema pokriti nitko drugi osim naručitelja i da se Vlada o tome izjasnila još u rujnu prošle godine, a i prije dva tjedna Vlada je dala naputak za korekciju cijena radi ublažavanja posljedica globalnog poremećaja na tržištima.
Za splitski škver, tvrtku koja ove godine obilježava točno stotinu godina od osnutka, vlasnik Tomislav Debeljak prošlog mjeseca podnio je zahtjev za pokretanje postupka predstečajne nagodbe. Po pisanju Slobodne Dalmacije, Trgovačkom sudu već je stigao popis tražbina po kojemu vjerovnici traže 5,5 milijardi kuna, ali izvjesno je da će se lista dodatno dopunjavati.
Radnici pronalaze druge poslove
Republika Hrvatska prijavila je da joj škver duguje više od milijardu kuna na ime protestiranih državnih jamstava, duga prema Carinskoj upravi, PDV-a i slično, a u tom iznosu nalazi se i čak 773 milijuna kuna tražbina Ministarstva gospodarstva, povezanih sa starim sudskim parnicama i državnim doprinosima sanaciji škvera uoči privatizacije. Među vjerovnicima se nalazi i niz povezanih tvrtki u vlasništvu Tomislava Debeljaka, pa čak i Debeljak osobno, koji traži 417 milijuna kuna na ime jamstva za nepodmireni Brodosplitov kredit.
O potpunom zaustavljanju proizvodnje spekuliralo se već dulje vrijeme jer radnici mjesecima nisu dobili plaće, a od države su dobili tri minimalca za veljaču, ožujak i travanj. Moguće da će dobiti još ponešto, poslani su na čekanje do 1. rujna. Sindikalist Joško Franić za HRT je rekao da je ovo po svemu sudeći 'kraj splitskog škvera' te da radnici već sami odlaze i pronalaze druge poslove.
Uzroke pronalaze u ratu u Ukrajini
'U Brodosplitu trenutno radi 150 radnika, a koliko ćemo ljudi trebati za buduće poslove, znat ćemo kad se završi predstečajni postupak koji je u tijeku. Sada dužnik, predstečajni povjerenik i sud utvrđuju osnovanost i ukupno stanje tražbina podijeljeno po različitim skupinama. U rujnu je zakazano ročište na Trgovačkom sudu, kada sud treba donijeti odluku o tražbinama. Brodosplit će dostaviti plan restrukturiranja u predviđenom zakonskom roku od dana pravomoćnosti rješenja o utvrđenim tražbinama', rekli su iz splitskog škvera za tportal.
Radnicima poručuju da tvrtka sigurno opstaje i da nastavlja s gradnjom putničkih brodova, gdje se pozicionirala posljednjih godina. No u ovom trenutku ne radi se ništa izuzev razvoja - odnosno projektiranja - putničkog jedrenjaka s nultom emisijom ispušnih plinova, turističke podmornice i bezposadnog broda. Za većinu poslovnih problema u Brodosplitu uzroke pronalaze u ratu u Ukrajini.
'Već duže od 150 dana nalazimo se u izvanrednoj situaciji na koju nismo mogli utjecati jer je uzrokovana višom silom. Zbog rata u Ukrajini i sankcija Rusiji zaustavljeni su kreditni plasmani koje smo imali s ruskom VTB bankom i blokirano nam je financiranje projekata, pa smo - da bismo zaštitili Brodosplit i sačuvali brodograđevnu djelatnost - bili prisiljeni poslati prijedloge za otvaranje predstečajnih postupaka za DIV grupu i Brodosplit, što je i odobreno. Gotovo je nevjerojatna činjenica da je Ministarstvo financija platilo 32 milijuna eura VTB banci za protestirano jamstvo za gradnju polarnog kruzera, a nije nam odobrilo 10 milijuna eura da se taj isti brod završi i da se jamstvo uopće ne naplati. Također, Brodosplit je obavio sve radove za Stonski most i vijadukt Prapratno na trasi pristupne ceste za Pelješki most, ali ih još nije naplatio', objašnjavaju iz Brodosplita za tportal.