Diskontni letovi

Konačno iz Europe u Ameriku za siću

02.07.2017 u 22:25

Bionic
Reading

Level, nova aviokompanija iz korporativne grupe u kojoj posluju British Airways i Iberia, počela je ovih dana s letovima između Barcelone i Los Angelesa, a među kompanijama koje već nude jeftine prekooceanske letove, cijene takvih putovanja padaju i na 65 eura

International Airlines Group (IAG), matična kompanija nekoliko velikih svjetskih avioprijevoznika među kojima se nalaze British Airways, španjolska Iberia kao i irski Aer Lingus, objavila je ovih dana početak diskontnih letova iz Europe za Sjedinjene Američke Države. U tu svrhu prije tri mjeseca osnovala je novu aviokompaniju pod imenom Level, a odmah u ožujku započela je promotivna prodaja aviokarata za letove iz Barcelone prema nekoliko prekooceanskih destinacija.

U samo mjesec dana prodano je 100.000 aviokarti, a prvi letovi između Barcelone i Los Angelesa počeli su upravo ovih dana. Uz taj grad na američkoj zapadnoj obali Level će u idućih nekoliko tjedana početi letjeti i za San Francisco, kao i Buenos Aires u Argentini te za grad Punta Cana u Dominikanskoj Republici. Početne cijene jednosmjernih karti za takva putovanja kreću se od oko 1000 kuna, odnosno stotinjak funti ili 150 američkih dolara.

Nakon što je industrija diskontnih avioprijevoznika u posljednja dva desetljeća gotovo u potpunosti preokrenula tržišnu bitku za kraće i srednje letove, probijanje na tržište prekooceanskih i sličnih duljih letova nije izgledalo baš realno. No i tu su se stvari počele mijenjati u posljednjih nekoliko godina.

Ključna karika u lancu uspjeha diskontnih aviokompanija su, naravno, niske cijene prijevoza, a one su moguće tek ako se pomno posloži nekoliko važnih faktora. Jedan od njih je ujednačena flota zrakoplova. Po toj je poslovnoj politici najpoznatija već otprije bila američka tvrtka Southwest Airlines koja za letove koristi isključivo Boeing 737 tip aviona. Southwest time snižava troškove održavanja, a to je i dio razloga zbog kojeg je poznat po tome da već 45 godina posluje profitabilno, pa je dobit ostvarivao čak i u kriznim razdobljima za globalnu avioindustriju.

Prekretnica koja je danas najpoznatijim diskontnim avioprijevoznicima, poput britanskog EasyJeta i irskog Ryanaira, omogućila ozbiljnije konkuriranje ustaljenom poslovnom modelu tradicionalnih aviokompanija bilo je korištenje manjih regionalnih aerodroma s kojima su mogli dogovarati niske cijene. S tako niskim troškovima diskontne aviokompanije mogle su ponuditi i iznimno niske cijene prijevoza. Poslovna politika pokazala se uspješnom, a jedan od svježih primjera može biti i upravo ovih dana dosegnuta brojka od čak dva milijuna putnika koji su Ryanairom kroz deset godina doletjeti i odletjeli iz zračne luke u Zadru.

Kroz posljednjih dvadesetak godina na svjetskim tržištima se tako pojavio niz diskontnih avioprijevoznika koji su oteli dio tržišta tradicionalnim kompanijama, ali i doprinijeli rastu tržišnog kolača jer su omogućili zračna putovanja i onima koji si ih ranije nisu mogli priuštiti. Ipak, i takvo poslovanje imalo je svoja ograničenja. Jedno od njih je bio domet odnosno trajanje leta. Letove dulje od tri do četiri sata kompanije ipak nisu mogle nuditi po toliko atraktivnim cijenama kao one kraće i putovanje preko oceana ostalo je čvrsto u domeni tradicionalnih aviokompanija.

Prekooceanski letovi su stoga dugo bili samo želja diskontnih aviokompanija koje su tvrdile da je samo pitanje vremena kad će se jeftini avioprijevoz preseliti i na takve rute. Novo doba pristiglo je s razvojem nove tehnologije, a tu je presudnu ulogu odigrao novi model američkog Boeinga, 787 Dreamliner, predstavljen krajem 2011. godine. Dijelom izrađen od lakših, a jednako čvrstih materijala, ovaj tip zrakoplova je donio i do 20% niže troškove leta. Europski Airbus je u međuvremenu također odgovorio usavršavanjem postojećih modela i predstavljanjem novog tipa zrakoplova, A350.

Priliku je među prvima ugrabio norveški diskontni avioprijevoznik Norwegian Air Shuttle, danas treća po veličini europska diskontna aviokompanija. Sredinom 2013. počeo je nuditi letove iz Stockholma i Osla za New York, a krajem te godine i za Fort Lauderdale blizu Miamija u američkoj saveznoj državi Floridi. Danas kroz svoju zasebnu kompaniju nudi diskontne letove za još nekoliko destinacija, a karte za letove u jednom smjeru s manjih aerodroma iz Velike Britanije i Irske prema sličnim takvima na sjeveroistoku SAD-a se mogu kupiti već i za 65 eura.

Na sličnim destinacijama već posluje i islandski avioprijevoznik WOW koji je za idući mjesec najavio početak letova između britanskih gradova Londona, Bristola i Edinburgha prema Chicagu, a nedavno je pokrenuo i rasprodaju karata za letove iz Irske prema Sjevernoj Americi također po početnoj cijeni od 65 eura. Rute s jeftinim letovima iz britanskih gradova i Irske prema Sjevernoj Americi već održava i kanadski diskontni avioprijevoznik WestJet.

Eurowings, diskontni avioprijevoznik iz grupacije njemačke Lufthanse, koji također već neko vrijeme nudi jeftine prekooceanske letove prema Miamiju i Las Vegasu, kao i Dominikanskoj Republici te Kubi, ovih bi dana trebao početi letjeti i prema Orlandu i Seattleu. Priliku za širenje na tržištu jeftinih letova namjerava iskoristiti i grupacija Air France-KLM koja je prije nekoliko mjeseci najavila osnivanje nove kompanije koja se zasad vodi pod kodnim imenom 'Boost'.

Iako spomenute vrlo niske cijene prijevoza znače i naplatu svih mogućih drugih vrsta dodatnih usluga, od obroka tijekom leta preko dodatne prtljage ili odabira sjedala u avionu, i iako su prije dvadesetak godina tradicionalne aviokompanije odmahivale rukom na mogućnost da diskontni avioprijevoznici zauzmu imalo bitniji udio na tržištu, povijest je pokazala da itekako postoji interes upravo za takvom vrstom usluga. Jeftini prekooceanski letovi su, svakako, novi i malo veći izazov, no očito je da postoje kompanije koje su se spremne suočiti i s time. U ime osoba koje vole (jeftino) putovati, treba im samo zaželjeti uspjeh.