Svaki četvrti nadzor Državnog inspektorata pokazao je neopravdano podizanje cijena nakon 31. prosinca prošle godine. Do 30 posto porasle su cijene usluga, a u trgovini na malo pekarskim proizvodima prosječno je cijena porasla 15 posto. Država ne misli stati s češljanjem poduzetnika dok s druge strane obrtnici i trgovci namjeravaju poduzeti pravne korake kako bi osporili visoke kazne
U javnost svakodnevno izlaze slučajevi visokih kazni zbog neopravdanog zaokruživanja cijena. Država je do sada poduzela gotovo 1500 nadzora, a u oko 300 slučajeva utvrđeno je povećanje cijena dok se njih još 200 analizira, što znači da bi se taj postotak mogao povećati.
'Vjerujem da ćemo ispuniti ciljeve koje smo si zadali. Teško mi je komentirati kolege iz Državnog inspektorata, ali postotak od 25 posto nije mali. Vjerujem da se dobar dio poduzetnika zbog nadzora samoinicijativno odlučio da će vratiti cijene i poštedjeti Državni inspektorat, ali i građane, povećanja tih cijena. Mislim da Državni inspektorat radi dobar posao', za emisiju Hrvatskog radija 'U mreži Prvog' rekao je Jurica Lovrinčević, savjetnik ministra gospodarstva, piše HRT.
Ljestvicu poskupljenja od početka nove godine predvode različite usluge koje su prosječno poskupjele gotovo do 30 posto. No neki frizeri, ugostitelji i ostali poduzetnici smatraju da su neopravdano kažnjeni. 'Pokrenuli smo tu priču da angažiramo odvjetničke urede i pozivam ovim putem da se sve kolegice i kolege obrtnici koji su dobili prekršajni nalog jave u svoja udruženja, neka se jave našoj savjetodavnoj službi u Hrvatskoj obrtničkoj komori i mi ćemo im svakako pomoći u pripremanju žalbe za prekršajne sudove', kazao je Dalibor Kratohvil iz Hrvatske obrtničke komore.
'Smatramo da su sve te kazne neutemeljene, smatramo da do toga nije trebalo doći jer uvijek u ovim pričama nastradaju oni mali, a to su zadnji u lancu, mikropoduzetnici', dodao je.
Odvjetnica Doroteja Jurčić iz udruge Glas poduzetnika ističe da kod prekršajnih naloga postoji niz problema. 'Svaki prekršajni nalog iz bilo kojeg dijela Hrvatske apsolutno je isti, ima identično obrazloženje, što govori u prilog tome da su to ranije napisana obrazloženja koja uopće nisu vezana uz konkretan slučaj. Mislim da već tu postoji problem. Ono na što se Državni inspektorat poziva u obrazloženjima je Zakon o zaštiti potrošača i primjena agresivne poslovne prakse trgovaca, odnosno poduzetnika.'
'Propisane kazne za obrtnika su od pet do 15 tisuća kuna, za pravne osobe su nešto veće, za fizičke osobe kao vlasnike su isto od pet do 15 tisuća kuna. Pa se tako neka pravna osoba koja ima d.o.o. ili j.d.o.o. nalazi u situaciji da dobije dvije kazne, jednu kao pravna osoba, jednu kao fizička osoba vlasnik', dodala je.
Mirko Budimir, potpredsjednik HUP-a i predstavnik malih trgovaca, naglašava da nije bilo neopravdanog podizanja cijena te da trgovci nisu povećali svoje marže. Povećanje je ako je trgovac povećao svoju maržu, istaknuo je. 'Rekao bih da nije bilo neopravdanog podizanja cijena. Ono što smo mi na početku napravili je konverzija iz kune u euro koja je bila dočekana na nož i da je tu bilo zaokruživanja. Državni inspektorat je pokazao da nemamo neke prekršaje, ako imamo, to su minimalni prekršaji da je netko krivo napravio konverziju. Što se tiče podizanja cijena s pozicije malog trgovca, mogu reći da tu isto nije bilo podizanja cijena, ali mi moramo imati u vidu da je trgovina proces za koji ne možemo reći da staje, on staje 31. prosinca i ništa se dalje ne događa', rekao je Budimir.
'Ako je trgovac nabavljao robu negdje 20. prosinca, a cijene su išle gore do 31. prosinca, znači on ima već novi ulaz. Kada dobije novi ulaz, on mora raditi novu kalkulaciju. Trgovci formiraju svoju cijenu tako da imaju ulaznu cijenu od proizvođača, odnosno dobavljača, uvećanu za svoju maržu i PDV. U ovoj cijeloj kontroli koja se obavlja može se vidjeti da trgovac nije povećao svoju maržu iako je imao povećanje troškova', dodao je.