Domaće putničke agencije trenutno bilježe manju potražnju putovanja i domaćih i stranih putnika, a zbog situacije sa širenjem koronavirusa, i turistička predsezona bi mogla biti u problemu zbog nesigurnosti i straha od putovanja, ocjene su iz udruge putničkih agencija UPA-e pri HGK i UHPA-e
'Više je nego sigurno da hrvatski turizam već sada trpi štetu zbog korona virusa, a visina ili veličina te štete ovisit će o daljem širenju ili ne širenju tog virusa, tj. onome koliko će trajati i gdje će se sve još pojaviti', ističe za Hinu predsjednik UPA (Udruga putničkih agencija) pri HGK Boris Žgomba.
Žgomba: Nesigurnost i strah od putovanja opasnost za turizam
Ocjenivši da je koronavirus zapravo samo povod za priču o šteti za turizam, Žgomba objašnjava i ujedno i upozorava da je puno veća opasnost za turizam nesigurnost putovanja koja nastaje zbog tog virusa, jer se ljudi boje putovati izvan svojih boravišta dok slušaju o zatvaranju granica, karantenama, otkazivanju letova, pa i smrtnim slučajevima.
'Tu je riječ o strahu kada se napusti dom, pa sve i kada nestane zaraze i prestanu se pojavljivati novi slučajevi, ostat će taj problem, kao i onaj kako vratiti povjerenje putnika da dođu u neku destinaciju. Ne bori se sada s time samo Hrvatska već i brojne druge destinacije po svijetu i treba biti svjestan da će povratak povjerenja biti veliki izazov', smatra Žgomba.
U vezi turističke predsezone iznosi da će ona u hrvatskom turizmu ove godine biti prilično loša, pogotovo iz Kine, Južne Koreje i ukupno sa azijskih tržišta, a sa širenjem COVID-19 i iz Europe bi mogla (predsezona) biti u problemima.
'To više nije pitanje ni cijena ni potražnje ni ponude, i poslovno je teško bilo što poduzimati kada se situacija mijenja praktički iz sata u sat. Pitanje hoće li cijene sada biti manje a putovanja jeftinija potpuno je besmisleno jer što znače i puno niže cijene ako je ugroženo zdravlje i životi ljudi', kaže Žgomba, poručivši da je sada najvažnije strpljenje, praćenje situacije i uputa nadležnih, ali i priprema za vrijeme kada virus nestane i kada će trebati puno truda u promociji i ukupno poslovanju da se vrati povjerenje u putovanja.
Fain: Buking usporen, dio putovanja se otkazuje, no najvažnije je zdravlje
Slično poručuje i predsjednik UHPA-e (Udruge hrvatskih putničkih agencija) Tomislav Fain, koji za Hinu iznosi da je buking putovanja i s domaćeg tržišta i sa stranih za Hrvatsku malo usporen zadnjih tjedana, ponegdje i zaustavljen zbog tog virusa, ali da agencije prate situaciju i prilagođavaju se koliko mogu.
'Agencijama je za sada otkazano 20-ak putovanja grupa za Italiju u ožujku, koja će se ili 'prebaciti' na druge termine ili na druge destinacije, a kraj veljače je i inače kod agencija s manjom potražnjom za putovanjima. Sada je to dijelom vezano i za pojavu koronavirusa. Pratimo situaciju i sa školskim putovanjima i agencije postupaju po uputama Ministarstva obrazovanja, te će o školama, ali i roditeljima i učenicima, kao i o ukupnoj situaciji ovisiti kada će i kako realizirati planirane izlete i duža putovanja', kaže Fain temeljem informacija koje je UHPA prikupila u zadnji dan-dva od članica-agencija.
Napominje da što se tiče putovanja u Italiju, agencije kažu da imaju jedno grupno putovanje-hodočašće za Rim idući tjedan autobusom, koje još nije otkazano, uz napomenu da bi putovali do Rima bez zaustavljanja u sjevernoj Italiji, no još će vidjeti hoće li putovati ili ne, ovisno o razvoju situacije.
Na pitanje što će biti s cijenama u situaciji manje potražnje, kaže kako se već sada u Italiji odnosno primjerice Milanu ili Rimu hotelska noćenja u individualnim rezervacijama mogu naći i do 50 posto jeftinije nego prije tjedan dana, no generalno kod agencija se još ne vidi smanjenje cijena.
'Još je rano za reći što će biti sa cijenama putovanja, noćenja i drugog u Hrvatskoj i po Europi u slučaju daljnjeg širenja virusa, kao što je rano reći i što će biti s putovanjima za Uskrs, koja se za sada ne otkazuju i do njih ima nešto više od mjesec dana', kaže Fain.
Unatoč teškoćama za turizam, pa i za agencije, Fain naglašava i poručuje da je u ovoj situaciji najvažnije zdravlje i životi ljudi, a da je poslovanje manje bitno. 'Kada se normalizira situacija, životni uvjeti i nestanu problemi zaraze tada će biti i turizma i tada ćemo moći više reći što i kako dalje', zaključuje Fain.