TEHNOLOGIJA LOPOVLUKA

Krađa preko putnih naloga u Vladi - kako se to zapravo radi?

08.03.2017 u 20:42

Bionic
Reading

Nepoznati netko ili više njih preko fiktivnih putnih naloga iz budžeta Ureda predsjednika Vlade pokrao je više od pola milijuna kuna. Koji je točan iznos i koliko je lopovluk trajao, zasad nije poznato. Najskandaloznije je to što izgleda nitko godinama, a možda i desetljećima, nije kontrolirao za što se i kome isplaćuje novac

Prva i osnovna sporna stvar je to što su se troškovi za putovanja isplaćivali u gotovini. I to ne izravno u ruke onoga koji je putovao već je taj novac u kuverti nosalo nekoliko osoba.

U privatnom sektoru, kao što smo već pisali, uobičajena je praksa ta da se dnevnice isplaćuju bezgotovinski, na račun.  Osim toga, za isplatu dnevnice uz vjerodostojan putni nalog morate priložiti račune kako biste dokazali sve troškove.

Te prakse nisu se držali u Vladi. Evo kakva je kod njih procedura:

1. Putni nalog potpisuje predstojnika Ureda predsjednika Vlade; za vrijeme Zorana Milanovića to je bio Tomislav Saucha

2. Potpisani putni nalog nosi se u Ured za opće poslove Sabora i Vlade

3. Ured za opće poslove Sabora i Vlade potvrđuje putni nalog i isplaćuje novac

4. Novac se u kuverti nosi nazad u Vladu ili se predaje izravno osobi koja je išla na službeni put

U čitavom lancu sudjeluje desetak osoba. Svi su oni sad za DORH sumnjivci.

Izgleda kako se uopće nisu tražili računi kao dokaz da je netko stvarno putovao. Niti je itko od odgovornih vodio ikakvu evidenciju troškova. Sve je bilo prepušteno nižim činovnicima i u tom neredu nije bilo teško zamračiti stotine tisuća kuna.

Iz onoga što se sad zna o čitavom slučaju ispada kako je netko godinama izmišljao putovanja, krivotvorio potpise desetaka putnika i nekoliko vladinih predstojnika bez straha od unutarnje kontrole.

U privatnim tvrtkama putni nalog se otvara nakon što zaposlenik priloži zahtjev za službeni put koji zatim odobrava njegov nadređeni. Ako se putuje izvan Hrvatske, potrebno odobrenje i nekoliko osoba iz menadžmenta.

Obično se putni nalog sastoji od dvije stranice. Na prvoj se nalaze opći podaci kao što su podaci o djelatniku, datumi polaska na službeni put, svrha putovanja, podaci o automobilu ako se s njim putuje i dr.

Na drugoj stranici vrši se obračun putnog naloga. Navodi se obračun kilometraže, troškovi putovanja, dnevnica, broj sati provedenih na putovanju i dr.

Nakon povratka u roku od tri dana treba izvršiti obračun putovanja i podnijeti pisano izvješće o izvršenju zadaće. Kako bi se obračunali svi troškovi, nužni su računi za hotel, autocestu, gorivo i ostalo.

Dnevnice se isplaćuju najčešće po kraju putovanja i obračunu putnog naloga na račun zaposlenika.

Poduzetnici su kod ispunjavanja putnih naloga vrlo oprezni jer je porezna inspekcija rigorozna. U slučaju neopravdane isplate dnevnica prijeti im plaćanje poreza na dohodak.