KREATIVNO TUMAČENJE

Kruže glasine da će EU zabraniti popravak auta starijih od 15 godina. Provjerili smo što se događa

07.02.2024 u 19:53

Bionic
Reading

Društvenim medijima u Njemačkoj kruže glasine da će Europska unija vlasnicima starih automobila zabraniti popravak i da ih čak želi izvlastiti da bi promovirala električna vozila. Koliko ima istine u tim tvrdnjama?

'EU želi zabraniti popravak svih vozila starijih od 15 godina' i 'Izvlaštenje automobila u ime zaštite klime', naslovi su postova na njemačkim društvenim mrežama, a kao izvori za navedene tvrdnje navode se prijedlog Europske komisije o novim propisima za recikliranje vozila te propisi o električnim vozilima.

Još u srpnju 2023. Europska komisija preporučila je novu direktivu za zbrinjavanje otpadnih vozila kako bi se poboljšali njihovo prikupljanje, oporaba i recikliranje.

Novom regulativom nastoji se i spriječiti izvoz neispravnih vozila koja predstavljaju opasnost za okoliš i zdravlje. Otpadna vozila izričito su definirana kao ona koja su postala otpad u smislu Zakona o kružnom gospodarstvu.

Poticati popravke, a ne ih zabranjivati

Adalbert Jahnz, glasnogovornik Europske komisije, rekao je agenciji AFP da u prijedlogu nema ništa što bi zabranjivalo popravke na automobilima starijim od 15 godina ili na onima bilo koje starosti.

Neki od predloženih aranžmana više su usmjereni na potporu popravljivosti automobila, tvrdi Jahnz. No još je jedna komponenta nacrta izazvala iritaciju jer sadrži niz preporuka prema kojima treba ocjenjivati ​​popravljivost vozila.

Međutim to ne znači da se automobil automatski smatra otpadnim vozilom koje treba zbrinuti ako ne ispunjava te uvjete. Umjesto toga, u svakom slučaju mora postojati individualna odluka.

Što je rashodovano vozilo?

Konkretno, to je automobil koji se zbog tehničke neispravnosti više ne može registrirati te se mora propisno zbrinuti. U tekstu se nalaze i prijedlozi kriterija prema kojima se automobil smatra otpadnim vozilom - između ostalog ako je izgorio ili se više ne može identificirati vlasnik, ali i ako je rok za tehnički pregled prekoračen više od dvije godine.

Zadnja točka posebno je izazvala kritike. Prema njemačkim propisima o otpadnim vozilima, koji se već danas primjenjuju, takva vozila moraju se zatim predati na ovlašteno sabirno mjesto, ovlašteno mjesto za preuzimanje ili u ovlašteno poduzeće za rastavljanje, inače postoji rizik od kazni.

Međutim postoje brojne iznimke za povijesna vozila (oldtajmeri), tj. ona koja su prvi put stavljena na tržište prije najmanje 30 godina i dobro su očuvana. Prema Saveznoj upravi za motorni promet, gotovo 800.000 vozila spadalo je u ovu kategoriju 2023. godine.

Automobili isključeni iz Zakona o pravu na popravak

Zapravo, Europska komisija je isprva planirala Zakonom o pravu na popravak proširiti mogućnosti popravka i za automobile. Ali oni su isključeni iz konačnog zakona koji je nedavno usvojen, iako je glavni izvjestitelj René Repasi izričito zagovarao njihovo uključivanje.

Glasnogovornik za politiku unutarnjeg tržišta za skupinu EPP Andreas Schwab također je istaknuo da već postoji funkcionalno tržište popravaka u automobilskom sektoru.

Ali odakle tvrdnja da će biti zabranjen popravak svih vozila starijih od 15 godina? Emma Babin, odvjetnica za okoliš i energiju u francuskoj odvjetničkoj tvrtki Gossement Avocats, rekla je za AFP da se 'ovo razdoblje od 15 godina ne pojavljuje u tekstu'.

Moguće objašnjenje leži u činjenici da je Europska komisija u svojoj uredbi o električnim vozilima navela da je prosječni životni vijek automobila 15 godina. To je očito protumačeno tako da EU propisuje kraj životnog vijeka za automobile, i to tako da se oni stariji više ne mogu popravljati ni preprodavati.

No EU je demantirao takvo tumačenje. 'Ništa u ovom prijedlogu ne sprečava vlasnika da ima pravo na popravak automobila, bez obzira na njegovu starost', objavilo je predstavništvo EU-a u Njemačkoj na Facebooku.