Prema podacima tvrtke za povijest automobila carVertical, 15,6 posto svih vozila u Europi ima vraćenu kilometražu. Udio električnih vozila s vraćenom kilometražom je sličan 13,4 posto svih električnih automobila imalo je izmijenjen broj kilometara. To sugerira da se kupci rabljenih električnih i vozila na fosilna goriva suočavaju s gotovo istim rizikom od prevare s kilometražom.
Očitavanje brojača kilometara izvrsno je za procjenu stanja automobila. Kilometraža vozila može vam pomoći odrediti koliko baterija još može izdržati. Problem je u tome što se ne možete osloniti samo na očitanja kilometraže jer mogu biti lažna, a vijek trajanja baterije može se resetirati. Prevaranti ga mogu namjestiti u roku od nekoliko minuta, što znači da morate poduzeti dodatne mjere opreza kako biste bili sigurni da je automobil vrijedan tražene cijene.
Rajko Horvat sa Zavod za cestovni promet, Fakultet prometnih znanosti, za HRT je rekao je da to nije tema novijeg datuma i da je skidanje kilometraže popularno godinama. Lažnom kilometražom nastoji se povećati vrijednost automobila koji se prodaje i tako se prikazuje lažna tržišna vrijednost.
'Samo se model promijenio nekada su skidali kilometre pomoću obične bušilice, mehanički. Danas je to digitalno i to je dosta teško dokazati koliko je skinuto kilometara u odnosu na stvarno stanje. Moguće je Fakultet prometnih znanosti bavi se direktno tim područjem, ako se traži od nas mi napravimo vještačenje istrošenosti dijelova jer se po tome može točno utvrditi koliko je vozilo staro u odnosu na prikazanu kilometražu', kazao je Horvat. 'Kada pristupite tehničkom pregledu obavezno se unese kilometraža koju se prešli u roku tih godinu dana, ali ima jedan drugi problem. Ovi sustavi su sada digitalni u automobilima i kako proizvođači pronalaze nove metode za zaštitu svojih automobila tako i oni koji se bave protupravnim radnjama su u korak, ako ne čak i brži od njih da tu kilometražu blokiraju', dodao je.
Vrlo je važno kako se kod kupnje takvih automobila zaštititi, a prije svega je važan vizualni pregled, istaknuo je Horvat.
'Takvim pregledom može se puno toga otkriti. Ako niste vješti u tome dobro je pozvati onoga tko je vješt u tome da obavi taj vizualni pregled jer oštećenja se ne mogu prikriti ona se mogu samo kozmetički zamazati, ali ne da sve prikrijete. To su prije svega mehanička oštećenja, kupci mogu prema Zakonu o pravu na pristup informacijama tražiti podatak je li to vozilo sudjelovalo u prometnoj nesreći ili ne od strane policije, ali čak i od osiguravajućeg društva', rekao je Horvat.
'Kod električnih automobila to je vrlo specifično, svako mehaničko oštećenje može biti uzrok oštećenja karoserije, a takvo oštećenje zahtijeva izmjenu baterija, a baterija je najskuplji element u električnim vozilima. Preporučujem kupcima električnih automobila da se informiraju o tome', dodao je.
Horvat je kazao da je takvo protupravno postupanje i ostvarivanje protupravne koristi, dovođenje u zabludu, kazneno djelo prevare za koje je propisana određena kazna zatvora koja može biti od 6 mjeseci do 5 godina.
'Uvijek je preporuka da automobil kupite od ovlaštenih distributera jer oni zasigurno neće pustiti vozilo u prodaju, a da nisu provjerili njegovu tehničku ispravnost i njegovo stvarno stanje. Međutim može se dogoditi da bude previd u tehničkoj ispravnosti, ali garancija vam je barem jedan dio sigurnosti da ćete u garantnom roku dobiti popravak vozila. Bitno je za kupce da se raspitaju koji elementi pripadaju garantnom roku', istaknuo je Horvat.
Horvat je osobama koje automobile kupuju u stranim država dao savjet da ih kupuju od provjerenih distributera. - Zapamtite nema jeftino, a dobro. Provjereni distributeri neće ulaziti u taj rizik, ali oni koji se pojavljuju na tržištu privremeno ili su novi distributeri tu treba obratiti veliku pozornost, rekao je Horvat. 'Vrlo je važno provjeriti koliko je vozilo promijenilo vlasnika jer prema zakonu ako je zadnji distributer prodao vozilo, a kupac je spoznao da mu je lažno prikazana kilometraža taj zadnji distributer neće odgovarati jer je i on doveden u zabludu', dodao je.