ANALIZA INTERCAPITALA

Manje gostiju od rekordne 2019., ali veća zarada: Kako je zapravo prošla turistička sezona?

10.09.2022 u 17:30

Bionic
Reading

Do kraja kolovoza 2022, ukupni dolasci turista u Hrvatsku iznosili su 4,59 milijuna, predstavljajući porast od 7 posto na godišnjoj bazi. Istovremeno, broj noćenja iznosio je 32 milijuna, što je porast od 4 posto na godišnjoj bazi.

Hrvatska turistička zajednica (HTZ) objavila je najnovije izvješće o broju turističkih dolazaka i noćenja u Hrvatskoj. Prema izvješću, u kolovozu 2022. nastavlja se pozitivan rast koji je turizam doživio tijekom 2022. godine, pri čemu je rast zabilježen i u broju turističkih dolazaka i u noćenjima.

Sveukupno, turistički dolasci u kolovozu 2022. iznosili su 4,59 milijuna, što predstavlja porast od 7% na godišnjoj bazi. Dolasci stranih turista iznosili su 4,19 milijuna, što je rast od 9% na godišnjoj bazi, dok su domaći turistički dolasci iznosili 397,5 tisuća, što predstavlja pad od 7% na godišnjoj bazi. Rast dolazaka stranih turista može se zahvaliti višim stopama štednje koje su uspjeli ostvariti u 2020./2021., kao i blizini Hrvatske njezinim glavnim emitivnim tržištima, tj. srednjeeuropskom tržištu. Istodobno, smanjenje domaćih turističkih dolazaka može se pripisati trenutnom inflatornom okruženju, koje negativno utječe i na raspoložive prihode domaćih turista, a istovremeno vrši pritisak na turističke tvrtke da podignu svoje cijene kako bi nadoknadile veće troškove.

Istovremeno, broj turističkih noćenja iznosio je 32 milijuna, što je povećanje od 4% na godišnjoj bazi. Od toga su noćenja stranih turista iznosila 28,3 milijuna, što predstavlja povećanje od 6 posto, dok su domaća turistička noćenja iznosila 3,7 milijuna, što je smanjenje od 7 posto na godišnjoj bazi. To također znači da se prosječni boravak po osobi povećao na 6,98 noćenja po osobi, što je u odnosu na isto razdoblje prošle godine smanjenje od 2,7%.

Promatrajući turistička noćenja po zemlji podrijetla, njemački turisti daleko su ispred ostalih, s 8,35 milijuna turističkih noćenja ili 26% svih turističkih noćenja. Slijede ih domaći turisti, s 12%, (ili 3,7 milijuna), Slovenija, s 9% od ukupnog broja, ili 2,8 miljuna, te Poljska, Italija i Austrija, svaka sa 7% dolazaka. Ti podaci ponovno idu u prilog činjenici da srednjoeuropska regija ima najviše turističkih dolazaka, kao i noćenja. U međuvremenu, gledajući županije po broju noćenja, Istra je vodeća s 8,8 milijuna, a slijede Splitsko-dalmatinska sa 6 milijuna, Kvarner, s 5,88 milijuna, Zadarska, s 5 milijuna, i Šibensko-kninska, s 2,3 milijuna.

Gledajući podatke za razdoblje od siječnja do kolovoza 2022. godine, broj dolazaka stranih turista iznosio je 13,1 milijun, što je povećanje od 45% u odnosu na isto razdoblje 2021. godine. U međuvremenu, domaći turistički dolasci iznosili su 1,93 milijuna (povećanje od 12,8 posto na godišnjoj bazi). Inozemna turistička noćenja iznosila su 76,3 milijuna, što je povećanje od 31,7 posto, dok su domaća turistička noćenja iznosila 10,3 milijuna, što je povećanje od 2 posto na godišnjoj bazi.

Kupači na pulskim plažama
  • Kupači na pulskim plažama
  • Kupači na pulskim plažama
  • Kupači na pulskim plažama
  • Kupači na pulskim plažama
  • Kupači na pulskim plažama
    +37
Izvor: Cropix / Autor: Dusko Marusic

Naposljetku, gledajući podatke u odnosu na 2019., u kolovozu 2022. ukupan broj dolazaka je na razino od 92% u odnosu na 2019., pri čemu su se inozemni dolasci smanjili za 9%, dok su domaći dolasci porasli za 3%. S druge strane, ukupna turistička noćenja su na 97% razine 2019. godine, pri čemu su inozemna turistička noćenja 2% niža, dok su domaće turističke noći bile 9% niže.

Također treba uzeti u obzir je da je do kraja kolovoza 2022. vrijednost oporezivih računa u turističkom sektoru iznosila 28,9 milijardi kuna, što je 64 posto više nego u 2021., a 38 posto više nego u 2019. godini. Zapravo, ta je vrijednost veća u prvih 8 mjeseci 2022. nego što je bila u cijeloj 2019. godini. Iz ovih podataka može se izvući činjenica da i uz manji broj dolazaka i noćenja više cijene donose velike prihode turističkoj industriji.