Za većinu ljudi cilj je raditi, štedjeti novac i ranije se povući u mirovinu. Međutim među mlađim radnicima počinje se pojavljivati trend 'meke štednje' kao čista suprotnost tradicionalnim načinima razmišljanja
'Meka štednja', kako kažu američki ekonomisti, podrazumijeva manje ulaganja i štednje te što više potrošnje u sadašnjosti.
Generacija Z - generacija koja stavlja životna iskustva ispred novca - predvodi takozvani val meke štednje, prema studiji tvrtke Intuit.
'Meka štednja' dobro se nadovezuje na 'meki život', temeljen na udobnosti i što manje stresa, s naglaskom na osobni rast i mentalno blagostanje. Izvješće Intuita utvrdilo je da je pristup ulaganju i osobnim financijama generacije Z - onih rođenih nakon 1997. godine - puno 'mekši' u odnosu na prethodne generacije.
Što to znači? To znači da mladi često traže emocionalnu povezanost sa svojim ionako malim ulaganjima te se žele osloboditi ograničavajućih financijskih restrikcija. Prema izvješću tvrtke Intuit, tri od četiri pripadnika generacije Z radije bi imali bolju kvalitetu života nego više novca na računu.
To se vidi i na računima u bankama - prema Američkom zavodu za ekonomsku analizu, Amerikanci štede sve manje. Stopa osobne štednje - udio raspoloživog dohotka koji se odvaja za štednju - ove godine pala je na 3,9 posto, a u proteklih deset godina iznosila je 8,51 posto.
Jedan od razloga za bitno manju štednju je i oporavak od pandemije koronavirusa, tijekom koje su Amerikanci trošili znatno manje te sad 'nadoknađuju propušteno'. Osim toga, velik je faktor u tome i inflacija otežavajući štednju zbog rastućih troškova.
Studija tvrtke Intuit otkrila je da su milenijalci i generacija Z skloniji trošenju na hobije i neobavezne kupovine u usporedbi s generacijom X i baby boomerima.
Otprilike 47 posto milenijalaca i 40 posto generacije Z izražava potrebu da imaju novca za bavljenje svojom strašću ili hobijem, za razliku od 32 posto generacije X i 20 posto baby boomera. Iako mlađa generacija manje štedi, to ne znači da žive od plaće do plaće.
Za većinu radnika mirovina je veliko finale. No danas se sve više ljudi brine hoće li se uopće moći umiroviti. Izvješće tvrtke Blackrock pokazuje da samo 53 posto radnika vjeruje da su na pravom putu da se povuku u mirovinu i u njoj imaju životni stil koji žele.
Mlađi radnici dijele iste strahove te dvije od tri osobe iz generacije Z nisu sigurne hoće li ikada imati dovoljno novca za mirovinu.
Međutim taj strah možda nije toliko zabrinjavajući za mlađe generacije, jer većina njih zapravo ne razmišlja o ranijem ili potpunom povlačenju u mirovinu, pokazuje izvješće tvrtke Intuit.
Osim toga, Transamerički centar za proučavanje mirovina otkrio je da gotovo polovina radne populacije ili očekuje da će raditi nakon 65. godine ili nema planova za mirovinu. Tradicionalno, mirovina podrazumijeva trajni izlazak iz radne snage. No stručnjaci su uočili da se definicija mirovine također mijenja.
Oko 41 posto pripadnika generacije Z i 44 posto milenijalaca - onih koji trenutačno imaju između 27 i 42 godine - skloni su radu u mirovini, a ne potpunom mirovanju.
To je više od 31 posto generacije X (rođeni između 1965. i 1980.) i 21 posto baby boomera (rođeni između 1946. i 1964.) s takvim stavom prema radu u mirovini, pokazalo je izvješće Transameričkog centra za proučavanje mirovina.