novi problemi

Misteriozan nestanak brodova u Kini pogoršava kaos u opskrbnim lancima

25.11.2021 u 20:30

Bionic
Reading

Poznato vam je to da je situacija s globalnim opskrbnim lancima vrlo teška već mjesecima. Najnovija informacija iz Kine tu će priču samo pogoršati. Naime brodovi u kineskim vodama jednostavno 'nestaju' iz sustava koji prati podatke o njihovu kretanju. Za to bi se moglo kriviti sve veću kinesku izolaciju od ostatka svijeta

Analitičari kažu da su počeli primjećivati ​​pad prometa brodova krajem listopada, dok se Kina pripremala za donošenje zakona koji reguliraju privatnost podataka. Tvrtke koje se bave pružanjem podataka obično mogu pratiti brodove diljem svijeta jer su opremljeni sustavom za automatsku identifikaciju ili AIS primopredajnikom.

Ovaj sustav omogućuje brodovima slanje informacija - kao što su položaj, brzina, kurs i ime - postajama koje se nalaze duž obale koristeći visokofrekventni radio. Ako je brod izvan dometa tih stanica, informacije se mogu razmjenjivati ​​putem satelita.

Ali to se ne događa u drugom po veličini svjetskom gospodarstvu, ključnom igraču u globalnoj trgovini. U posljednja tri tjedna broj brodova koji šalju signale iz zemlje pao je za gotovo 90 posto, prema podacima globalnog pružatelja podataka o pomorstvu VesselsValue.

'Trenutno vidimo smanjenje zemaljskih AIS signala u Kini u cijeloj industriji', rekla je za CNN Charlotte Cook, glavna trgovinska analitičarka u VesselsValueu.

Kinesko ministarstvo vanjskih poslova reklo je za CNN Business da AIS stanice duž kineske obale, koje su legalno izgrađene u skladu s međunarodnim ugovorima, 'nisu zatvorene' i 'normalno rade'. Javno dostupne AIS platforme također normalno rade, dodaje se. Ured za informiranje Državnog vijeća, koji djeluje kao ured za tisak kineske vlade, nije odgovorio na zahtjev za komentar o tome zašto brodari gube pristup podacima.

Ali analitičari misle da su pronašli krivca: kineski zakon o zaštiti osobnih podataka, koji je stupio na snagu 1. studenog. On zahtijeva da tvrtke koje obrađuju podatke dobiju odobrenje kineske vlade prije nego što dopuste da osobni podaci napuste kinesko tlo – to pravilo odražava strah u Pekingu da bi oni mogli završiti u rukama stranih vlada.

  • +7
Kriza u opskrbi: Kontejneri u luci Baltimore, SAD Izvor: EPA / Autor: JIM LO SCALZO

Zakon ne spominje podatke o otpremi. Ali kineski pružatelji podataka možda uskraćuju informacije iz predostrožnosti, kaže Anastassis Touros, voditelj AIS mrežnog tima u Marine Trafficu, glavnom pružatelju informacija za praćenje brodova.

'Kad god imate novi zakon, imamo vremenski period u kojem svi moraju provjeriti jesu li stvari u redu', rekao je Touros.

Drugi stručnjaci iz industrije imaju više tragova o utjecaju zakona. Cook je rekla da su joj kolege u Kini rekli da su neki AIS transponderi uklonjeni s postaja duž kineske obale početkom mjeseca, prema uputama nadležnih za nacionalnu sigurnost. Jedini sustavi kojima je dopušteno da ostanu morale su instalirati 'kvalificirane strane'. Nisu svi podaci nestali: sateliti se još uvijek mogu koristiti za hvatanje signala s brodova. No Touros je rekao da kada je brod blizu obale, informacije prikupljene u svemiru nisu tako dobre kao one koje se mogu prikupiti na tlu.

  • +15
Kina Izvor: EPA / Autor: WU HONG

'Trebaju nam zemaljske postaje kako bismo imali bolju sliku, kvalitetniju sliku', dodao je.

Budući da se Božić bliži, gubitak informacija iz kopnene Kine - u kojoj djeluje šest od deset najprometnijih svjetskih kontejnerskih luka - mogao bi stvoriti dodatne probleme za već problematičnu globalnu industriju brodarstva. Lanci opskrbe ove godine bili su pod pritiskom jer se jako zakrčene luke bore održati korak s brzo rastućom potražnjom za robom.

Namjera Kine da zadrži apsolutnu kontrolu nad svim podacima i informacijama unutar svojih granica ne iznenađuje jer predsjednik Xi Jinping nastavlja potvrđivati ​​dominaciju vladajuće Komunističke partije u svakom aspektu gospodarstva i društva. Zemlja se zalaže za ekonomsku samodostatnost jer se suočava s vanjskim prijetnjama, poput američkih sankcija za ključne tehnologije.

  • +10
Kineski predsjednik Xi Jinping Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Xi je naglasio svoje ciljeve samoodrživosti u godinama prije i tijekom ogorčenog trgovinskog i tehnološkog rata s bivšim američkim predsjednikom Donaldom Trumpom. To je i osnovni motiv za, naprimjer, Made in China 2025, ambiciozan plan da se kineski proizvodni sektor orijentira na naprednija tehnološka područja.

Neki najviši dužnosnici u Pekingu nedavno su pokušali smiriti zabrinutost globalnih investitora da se zemlja izolira od ostatka svijeta jer daje prednost nacionalnoj sigurnosti.

Kineski potpredsjednik Wang Qishan, koji se smatra Xijevim pouzdanim saveznikom, rekao je Bloombergovu forumu u Singapuru da se Kina neće 'razvijati izolirano od svijeta'. Govoreći putem videolinka, također je pozvao zemlje da održe 'stabilne i glatke' lance opskrbe.

No Kina je tijekom pandemije koronavirusa prihvatila politiku koja često čini upravo suprotno.