Ljubiteljima industrijskog dizajna odavno je zapeo za oko mlad i uspješan zagrebački dvojac. Stvorili su vlastiti brend Pleme, izbacili hrpu fantastičnih, inovativnih i nagrađivanih proizvoda od stolova i stolica do lampi i prijenosnih SSD-ova, a među ostalim su probudili uspavanu industriju madraca i promijenili ustaljene navike kupaca svojim nesvakidašnjim modelom. Kristina Lugonja i Filip Havranek žive svoj san radeći ono što vole, a nama su ispričali svoju priču o počecima, proizvodima i inspiraciji
Nešto je posebno u firmama koje ujedine snage kako bi osvojile tržište i predstavile nešto novo, svježe, posebno. A još posebnija je strast u pojedincima koji su se usudili slijediti svoj san, baš kao što su to učinili Kristina Lugonja i Filip Havranek. Nazivaju ih jednim od najvećih nada hrvatskog dizajna, a iza sebe imaju mnoštvo dizajniranih proizvoda, domaćih i međunarodnih nagrada, među ostalim tri nagrade Red Dot, nagradu Quercus i nominaciju za nagradu Elle Decora za mlade dizajnere. Njihova poduzetnička priča započela je još u vrijeme studija, a zajednička ljubav prema inovativnom dizajnu bila je savršen temelj za stvaranje uspjeha. Naime oboje su studirali industrijski dizajn na Arhitektonskom fakultetu.
'Zahvaljujući neproizvodnom okruženju i manjku osviještenosti o dizajnu, mnogi hrvatski dizajneri primorani su kretati sa samoiniciranim projektima, što ih automatski baca u poduzetničke vode. Mi smo otišli korak dalje, što se pokazalo kao dobra odluka - inovativno poduzetništvo traži isti, kreativni način razmišljanja kao dizajn. Osim toga, sviđa nam se holistički pristup - imati kontrolu nad cijelim životom proizvoda. Osim u produkt dizajnu, sudjelovati u kreiranju čitavog poslovnog modela te marketingu i korisničkom iskustvu', govori nam Kristina Lugonja.
Krevet po narudžbi za prijatelja
Nakon podosta utakmica u nogama, jer djeluju od 2012. godine, dizajnirali su velik broj proizvoda, poput sustava rasvjetnih tijela Overlap, čija glavna karakteristika leži u specifičnosti sjenila od tkanine i vune, osmislili su krevet Plateau, čiji su sastavni dio i utičnice i dva USB-a, koji su locirani u uzglavlju, tu su i stolac Meet, radni stol Stable te stolna lampa Tap. A rodila se ideja i za madrac.
'Projektirali smo krevet po narudžbi za prijatelja i dugogodišnjeg partnera, a kada je bio gotov, postavilo se pitanje madraca. Ponudili smo mu napraviti madrac koji će biti kvalitetniji od svega što može naći na tržištu, a jeftiniji. Svi su bili izrazito zadovoljni njime i tako su krenule prve narudžbe putem preporuka', kaže Filip. Pojašnjava koliko je bilo teško osmisliti jedinstveni madrac koji bi trebao odgovarati svima, samo jedan model u standardnim, ali i nestandardnim dimenzijama.
'Bilo je potrebno naći dovoljno kvalitetnu pjenu koja se može prilagoditi svakome. Jedna europska tvornica razvila je pjenu koja ima svojstva lateksa, ali je po mnogočemu bolja od tog materijala. Nitko u Hrvatskoj nije htio koristiti tu pjenu zbog visoke cijene, a mi smo u tome vidjeli priliku. Nazvali smo ju REM pjena po REM fazi sna', kaže. No madraca Nimbus ne bi bilo da nije bilo Fil Rouge Capitala. Filip nam objašnjava o čemu je točno riječ.
'Radi se o fondu rizičnog kapitala, odnosno investitorima koji ulažu svoj novac u tvrtku sa zanimljivom vizijom i poslovnim modelom, u zamjenu za vlasnički udio. Takva je praksa puno češća u Americi, dok je kod nas, pa i u Europi, još uvijek novost', rekao je. Od njih su dobili i akceleratorski program s mentorima, bez čije se podrške ne bi ni snašli u poduzetništvu. Zanimalo nas je koliko im je trebalo da nauče sve što im treba za poduzetničke vode.
'Osobe koje vode investicijski fond radile su u više od preko 200 zemalja u svijetu, na vodećim pozicijama mnogih velikih kompanija koje poznajemo. Njihovo iskustvo najvrednija je stvar u programu, koji je trajao tri mjeseca, ali su nam uvijek na raspolaganju za bilo kakve savjete i s njima smo u redovitom kontaktu', ispričao je Filip. Rade samo s provjerenim imenima, svi su iz zemalja EU-a te paze da imaju relevantne certifikate. Otkrili su nam kako su došli do ljudi s kojima danas surađuju.
'Kao industrijski dizajneri, preko 10 godina bavimo se prevođenjem ideja u fizičke proizvode. U tom periodu upoznali smo i izvrsne proizvođače, stručnjake u svojem području i divne ljude s kojima i danas surađujemo. S obzirom na to da nam je poznat proces proizvodnje, stavljamo velik naglasak na kvalitetu materijala, provjerene proizvođače te nastojimo i na području materijala biti inovativni i drugačiji', kaže Kristina. Od krojenja pa do zadnjeg šava na madracu, sva proizvodnja Nimbusa izvodi se u Hrvatskoj. Pitamo ih kako to da su se odlučili zadržati čitavu proizvodnju na domaćem terenu.
'Na temelju prijašnjeg iskustva, znamo da, ako želimo napraviti proizvod kako spada, moramo biti prisutni prilikom cijelog procesa, dakle proizvodnja mora biti u Hrvatskoj. Nimbus je rezultat puno neprospavanih noći, razvoja i istraživanja različitih materijala, čime je dobiven najbolji madrac koji trenutno možete kupiti u Hrvatskoj', tumači nam Filip. Dotakli smo se i borbe s konkurencijom iz Kine i ostalih zemalja koje nude jeftinije, a upitno kvalitetne proizvode.
'Problem u industriji madraca nije strana konkurencija, nego prevelike marže tradicionalnih salona. Kako naše madrace prodajemo direktno krajnjem korisniku, naše cijene su izrazito povoljne u odnosu na kvalitetu. Kada bi se madraci od naših materijala prodavali u tradicionalnom salonu, madrac za bračni krevet koštao bi 14.000 kuna', ističe Filip. Zdravo spavanje se u zadnje vrijeme sve više promovira, a kazali su nam gdje se oni vide u svemu tome.
'Ljudi su napokon postali svjesni činjenice da je san jako bitan i da ta trećina dana koju provedemo u krevetu bitno utječe na njegov ostatak. Međutim mnogi brendovi proizvoda za spavanje toliko su eksploatirali ideju zdravog spavanja da se ona čini već istrošenom. Izbjegavamo mistificiranje svojih proizvoda i samog procesa spavanja. Madrac je izrazito bitan i ako nabavite dobar, već ste na jako dobrom putu prema kvalitetnom spavanju', poručuje Kristina.
U timu su Kristina i Filip, uz mentore iz investicijskog fonda koji su im raspolaganju za savjete i partnera koji proizvodi madrace, a ima više od 30 godina iskustva u toj industriji. Velik broj modela koje nalazimo u tradicionalnim salonima s madracima više je nusprodukt marketinga i prodaje. Nerijetko ni prodavači ni vlasnici tih salona ne znaju razliku između pojedinih modela. Naši simpatični sugovornici dali su savjet kako se isprobavaju madraci i na što se sve treba obratiti pažnju prilikom kupovine.
Nude 100 dana probe i vraćanje novca
'Naš poslovni model temelji se na činjenici da pet minuta isprobavanja madraca u salonu nije dovoljno kako biste donijeli pravu odluku o kupnji. Prema našem iskustvu, za to je potrebno bar dva tjedna. Zato mi nudimo čak 100 dana probe, uz besplatan povrat madraca', objasnila je Kristina. Ako kupcu madrac ne odgovara, njemu vraćaju novac, a on odlazi u humanitarne svrhe. Otkrili su nam koliko im se često vraćaju madraci.
'U prosjeku je to pet posto svih prodanih madraca. Nažalost, nije moguće napraviti madrac koji odgovara baš svakome, bez obzira na to imate li u ponudi jedan ili 20 modela', kaže Filip, a Kristina otkriva dolazi li među njima do razmimoilaženja u idejama. 'Normalno je, čak i poželjno, da se ne slažemo u svemu, posebno u početnom procesu brainstorminga. Sukob mišljenja često pridonosi generiranju novih ideja, a prije svega je važno da nam je krajnji cilj zajednički, onaj koji se odnosi na viziju tvrtke, brenda, proizvoda i radova koje produciramo', izjavila je. Doznali smo što im je motiv, što ih pokreće.
'Volimo kreirati nove stvari. Nekad ideja dođe sama od sebe, a najlakše je ako sami, iz svog iskustva, naiđemo na neki problem. Problemi nas baš jako vesele', iskrena je Kristina. Svi proizvodi nose originalna i zanimljiva imena, a osmišljavaju ih, kao i ostale stvari - zajedno. Formula uspjeha njihovog poslovnog odnosa jest da uvijek rade na tome da se stvori neki balans, no na papiru je Filip CEO, a Kristina kreativna direktorica. Na pitanje koliko im brojne nagrade i priznanja daju vjetar u leđa, a koliko to nosi odgovornost da moraju održati standard, Kristina kaže:
'Red Dot je objektivna potvrda našeg rada koju nam je dao vrhunski međunarodni žiri, a time i poticaj za daljnji rad. U ovogodišnjem natjecanju u području produkt dizajna stručni žiri ocjenjivao je više od 6500 inovativnih proizvoda iz čak 60 zemalja, što dokazuje da je Red Dot najveće i najprepoznatljivije natjecanje u toj domeni.'
Startup boljke i zastarjelo tržište
Razgovarali smo i o problemima s kojima se susreću u poslovanju i je li bilo trenutaka u kojima su poželjeli odustati od svega.
'Startup funkcionira u uvjetima velike neizvjesnosti i toga smo bili otpočetka svjesni. Važno je eksperimentirati svaki tjedan i brzo se prilagođavati novonastalim situacijama, a zbog iskustva u dizajnu nama je takvo okruženje poznato i privlačno. Puno toga bi se u Hrvatskoj moglo popraviti - sniziti razina administracije potrebne za pokretanje tvrtke i općenito osigurati učinkovitiji poduzetnički ekosustav, ali mi se prilagođavamo ovom okruženju koliko je moguće', napominje Kristina. Na kraju su sumirali formulu svog uspjeha.
'Svaki startup rješava određeni problem na tržištu. Problem s tržištem madraca jest da je zastarjelo. Bazira se na tradicionalnim salonima namještaja, s prevelikim brojem modela i često nametljivim prodavačima. U tradicionalnom salonu naći ćete na pedesetak modela madraca koji su uglavnom isti, ali ako, primjerice, jedan ima navlaku sa 'srebrnim nitima', postaje dvostruko skuplji od prethodnoga. Još je puno problema - lažne garancije, lažni popusti, nemogućnost povrata madraca… U Plemenu je kupnja madraca jednostavna, intuitivna i bez rizika. Ukoliko vam se madrac ne svidi, o našem trošku organiziramo povrat, a kupac dobiva povrat novca. Po tome smo jedinstveni u Hrvatskoj', zaključio je Filip.