U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture predstavljen je novi sustav naplate cestarine koji predviđa ukidanje naplatnih kućica. Od 2022. godine postojeći sustav zamijenit će unaprijeđena verzija ENC uređaja ugrađenog u vozilo (DSRC) i automatski sustav očitavanja registarskih oznaka (ALPR)
Ministar Oleg Butković rekao je da je novi sustav cestarine dio procesa restrukturiranja cestovnog sektora, kojim se nastoje postići uštede kako bi poslovanje autocesta bilo održivo. 'U postupku financijskog restrukturiranja dosad smo na kamatama uštedjeli 50 milijuna eura', naglasio je Butković.
Prema rješenju koje je predložila španjolska konzultantska tvrtka IDOM, upotreba ENC-a bit će obvezna za teška vozila dok će korisnici lakih vozila moći birati između ENC-a i sustava naplate putem očitavanja registracije (ALPR). Potonje rješenje prvenstveno je namijenjeno turistima i drugim korisnicima koji nemaju potrebu nabaviti ENC, odnosno nisu česti korisnici autocesta.
Sustav ALPR koristit će se uz pomoć aplikacije povezane s kreditnom ili bankovnom karticom korisnika ili direktnom uplatom na aplikaciju. Svi koji ne budu imali dovoljno novca na računu, a koristit će taj sustav, bit će u prekršaju i naplaćivat će im se kazne.
Glavne prednosti novog sustava u odnosu na postojeći su jeftinija naplata, veća protočnost prometa i smanjenje emisije štetnih plinova. Zasad se, kako je rekao ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, ne zna hoće li novi sustav naplate za korisnike autocesta biti skuplji od aktualnog.
Posebni savjetnik ministra i glavni nositelj projekta Branimir Jerneić naglasio je da se nakon uvođenja novog sustava na dionicama državnih autocesta (HAC, ARZ) očekuje i njegovo uvođenje na dionicama ostalih koncesionara. Za dijelove autocesta koji dosad nisu bili pod naplatom nije predviđeno uvođenje naplate.
Procjenjuje se da će novi sustav, bez potrebe za novim nadogradnjama, funkcionirati najmanje 15 godina. Na mjesečnoj razini očekuju se uštede od 13 milijuna kuna u odnosu na postojeći sustav koji obilježavaju visoki troškovi naplatnih mjesta, blagajnika, transportnog novca i sl.
Dio postojećih zaposlenika na naplatnim kućicama bit će preraspodijeljen na nove poslove u kontroli naplate i marketingu, a višak zaposlenih će napustiti HAC i ARZ uz odgovarajuće otpremnine.
U Ministarstvu procjenjuju da će implementacija sustava, koja uključuje nabavku nove tehnologije, izgradnju portala za automatsku naplatu cestarine, prilagodbu postojećih staza i demontažu naplatnih postaja, koštati do 570 milijuna kuna, uz uštede na operativnim troškovima koje će najkasnije za sedam godina doseći iznos investicijskog ulaganja.
Ministar Butković najavio je da će Ministarstvo početkom iduće godine raspisati natječaj za nabavu opreme i implementaciju novog sustava.
Radovi na implementaciji sustava započet će 2020., a planirani početak primjene 2022. godine, uz prijelazno razdoblje u kojem će istodobno funkcionirati oba sustava kako bi se korisnicima omogućila što jednostavnija prilagodba s tzv. zatvorenog na otvoreni sustav naplate.
Najavljena je i izmjena zakonodavnog okvira kojim će se mogući neplatiše brzo i učinkovito sankcionirati visokim kaznama.