udar na industriju

Nebo nad Europom i Rusijom vratilo se u hladnoratovska vremena. Aviokompanije na mukama: Kako doći do Azije, a zaobići Sibir

06.03.2022 u 11:55

Bionic
Reading

Avioindustrija je prva osjetila bolne posljedice rata sankcijama između Europske unije i Rusije. Bruxelles je započeo to relativno blagim kaznenim mjerama, zabranivši prodaju zrakoplova i dijelova ruskim tvrtkama. Porastom nasilja u Ukrajini pojačavale su se i sankcije. Sad je svim ruskim avioprijevoznicima zabranjen ulazak u zračni prostor EU-a, na što je Rusija odgovorila zatvaranjem svog neba za europske avione

Kakve će sve to implikacije imati za zračne prijevoznike, proizvođače i putnike, pobrojao je Politico.

Puno dulji letovi između Europe i Azije

U Europu se vratila situacija iz hladnog rata, kada su preleti preko Rusije bili rijetkost.

Mnoge aviotvrtke koje lete u ili iznad Rusije otkazale su letove za sljedeći tjedan, dok ne osmisle nove rute. Najviše pogođen zračni prijevoznik EU-a, prema podacima Europske organizacije za sigurnost zračne plovidbe (Eurocontrol), finska je nacionalna kompanija Finnair s 18 letova prema Aziji preko Rusije.

'Zaobilaženje ruskog zračnog prostora značajno produljuje vrijeme letova za Aziju. Zbog toga većina naših putničkih i teretnih letova za Aziju nije ekonomski održiva', izjavio je Topi Manner, izvršni direktor Finnaira.

Produljenja rute za zrakoplove koji izbjegavaju ruski zračni prostor varirat će između 90 minuta - primjerice na relaciji Frankfurt-Peking - do pet sati, za letove između Helsinkija i Tokija, prema izvještaju Eurocontrola.

Osim pronalaženja alternativnih pravaca, zrakoplovne tvrtke moraju razmišljati o tome kako će zadržati posadu u avionu bez kršenja propisa o maksimalnom radnom vremenu.

Pitanje opskrbe gorivom

Duže trajanje leta znači da će se zrakoplovi morati zaustavljati radi dolijevanja goriva. Zračna luka Anchorage na Aljasci, koja je bila glavna stanica za opskrbu gorivom za letove između Europe i Azije tijekom Hladnog rata, ponovno bi mogla odigrati istu ulogu.

Dulji letovi značit će i veću potrošnju goriva, što će dodatno pogoditi bilance aviotvrtki.

Udar na leasing društva

Otprilike polovica ruske komercijalne flote je unajmljena, uglavnom od leasing tvrtki sa sjedištem u Irskoj, globalnom središtu industrije.

Financijske sankcije znače da će ruskim zračnim prijevoznicima biti teško platiti najam aviona. Pitanje je i kad će leasing tvrtkama biti vraćeni zrakoplovi koji su sad u Rusiji.

Airbus
  • Airbus
  • Airbus
  • Airbus
  • Airbus
  • Airbus
Airbus Izvor: EPA / Autor: GUILLAUME HORCAJUELO

Rusija ostaje bez novca koji je ubirala od aviokompanija

Rusija je zabranila letove u svom zračnom prostoru za zrakoplove iz 36 zemalja. Zbog toga će snažno porasti troškovi dugolinijskih avioprijevoznika, ali to također znači da će ta država ostati bez novca koji je ubirala za prelet i kojim financira svoju državnu kompaniju Aeroflot.

Poznata po visokim naknadama, prema javno dostupnim podacima iz 2008., Rusija je od europskih avioprijevoznika te godine ubrala 420 milijuna dolara.

Proizvođači aviona povlače se iz Ukrajine i Rusije

Američki Boeing privremeno je zatvorio svoj ured u Kijevu i stopirao obuku pilota u svom kampusu u Moskvi. Europski Airbus poručio je da je preuranjeno komentirati učinak sankcija, ali je izvijestio da ima zaostatak od 14 zrakoplova A350 namijenjenih ruskom Aeroflotu i oko 40 uskotrupnih aviona (A220 i A320), a oni će biti isporučeni preko najmodavaca.

I Boeing i Airbus dobivaju titan od ruske tvrtke VSMPO-Avisma, ali Airbus je priopćio da su geopolitički rizici integrirani u njihovu politiku nabave titana te ga imaju dovoljno u kratkoročnom/srednjoročnom razdoblju.