PRAVNE ZAPREKE

Neki zapadni brendovi ne mogu se povući iz Rusije zbog franšiznih ugovora, smišljaju se načini na koje pomoći Ukrajini

16.03.2022 u 21:01

Bionic
Reading

Invazija na Ukrajinu navela je mnoge zapadne brendove da se povuku iz Rusije, ali neki još uvijek imaju otvorene prodajne objekte u zemlji i kažu da ih ne mogu zatvoriti. Marks & Spencer, Burger King i hotelske grupe Marriott i Accor ograničeni su složenim franšiznim ugovorima koji ih sprječavaju da se povuku

Riječ je o gotovo tisuću poslovnica koje su još uvijek otvorene diljem Rusije. M&S ima 48 trgovina, Burger King 800 restorana, a Marriott i Accor 85 hotela, piše BBC.

Vlasnici naglašavaju da su brendovi vezani franšiznim ugovorima, što im otežava uklanjanje svog imena s glavnih ulica i trgovačkih centara u Rusiji. Mnoge zapadne tvrtke desetljećima imaju takve sporazume.

Primjerice, trgovinama Marks & Spencer upravlja turska tvrtka pod nazivom FiBA, koja od 1999. drži prava na prodaju proizvoda tog trgovca diljem istočne Europe. No maloprodajni div ističe da je obustavio isporuke svoje robe FiBA-i kao odgovor na rat.

I restoranima Burger Kinga upravljaju korisnici franšize. Ti 'dugogodišnji pravni sporazumi nisu lako promjenjivi u doglednoj budućnosti', navode iz tvrtke Restaurant Brands International, vlasnika brenda.

Hotelske grupe Marriott, IHG i francuski lanac Accor, koji među svojim brendovima ima Ibis i Novotel, posluju u Rusiji pod sličnim uvjetima. Iz Marriotta su potvrdili da su njihovi hoteli u Rusiji u vlasništvu trećih strana, ali su rekli da će 'nastaviti procjenjivati ​​mogućnost zatvaranja tih hotela', sugerirajući da istražuju svoje ugovore o franšizi.

  • +4
Moskva, život pod sankcijama Izvor: EPA / Autor: YURI KOCHETKOV

Franšiziranje je način distribucije proizvoda ili usluga. Uključuje davatelja franšize koji nudi svoj know-how i brend te primatelja franšize koji stječe pravo korištenja brenda i plaća naknadu za franšizu.

Graeme Payne, stručnjak za britansko i međunarodno franšiziranje u odvjetničkoj tvrtki Bird&Bird, pojašnjava da je franšiza uobičajena kod brendova koji žele ući na tržišta u različitim zemljama, ali nemaju lokalno znanje, novac ili sposobnost osvajanja tržišta.

Zatvaranje franšiznih poslovnica moglo bi imati ozbiljne financijske implikacije za zapadne tvrtke te bi ih primatelji franšize mogli tužiti ako prekrše ugovor, često u trajanju 10 ili više godina.

Victoria Hobbs, partnerica u Bird&Birdu, koja se bavi sporovima oko franšiza, rekla je za BBC da bi jedino ako se otkrije da vlasnik franšize ima veze s ruskim predsjednikom Vladimirom Putinom ili je podvrgnut sankcijama iz perspektive Ujedinjenog Kraljevstva ugovor mogao biti raskinut.

Vlasnici franšiza pokušavaju na druge načine pokazati protivljenje ruskoj invaziji te su najavili različite oblike potpore Ukrajini.

Burger King svoju dobit od franšiznih operacija u Rusiji preusmjerava na humanitarno djelovanje, a M&S je obećao više od 1,5 milijuna funti za podršku izbjeglicama.