novi problemi

Ni u Brodotrogiru još nema plaće; u Sindikatu optimisti: Ako ne ispune obećanje, slijedi štrajk

20.08.2018 u 09:46

Bionic
Reading

Ni u Brodotrogiru još nema plaće za srpanj koja je na radničkim računima trebala biti do 15. kolovoza. Ovo trogirsko brodogradilište kao i pulski Uljanik kojemu zbog neisplate plaća prijeti štrajk, u vlasništvu su poduzetnika Danka Končara. U sindikatu su optimistični i nadaju se kako će se situacija okončati danas

Plaća je za nešto manje od 800 radnika Brodotrogira prema kolektivnom ugovoru trebala biti isplaćena do 15. kolovoza, ali je još nema. No, u sindikatu ovoga škvera ističu kako to nije prvi puta da se kasni s isplatom i uvjereni su kako će ovaj tjedan biti isplaćena.

'Da, istina je, plaća nam kasni, a obećali su je isplatiti do 20. kolovoza. Ako ne bude ispunjeno obećanje, slijedi mirenje i štrajk koji se može legalno organizirati. Uprava nam je rekla da će plaća biti isplaćena, mislim da tu ima istine jer je i dosad kasnila pet dana', rekao je Andro Belas, glavni sindikalni povjernik u Brodotrogiru za Jutarnji list.

Puno više trebalo bi se znati danas, očekuju u Sindikatu u kojem su optimistični jer navode kako je Uprava i dosad poštivala krajnje rokove, odnosno pet dana nakon definiranog datuma u kolektivnom ugovoru.

Besparica guši i pulsko brodogradilište Uljanik, također u vlasništvu poduzetnika Danka Končara. Nakon što je propao pokušaj budućega strateškog partera Danka Končara da preko HBOR-a dođe do novca za isplatu radničkih plaća, sindikati pripremaju štrajk. Uprava tvrtke pokušava ugasiti vatru umirujućim priopćenjima, ali s druge strane iz Bruxellesa ne stižu nimalo lijepe vijesti ni za Uljanik ni za Vladu Andreja Plenkovića-

Nakon što plaća nije došla do 15. kolovoza, sindikati koji zastupaju 4400 radnika pokrenuli su petodnevni proces mirenja koji završava u srijedu. Ako dotad ne budu isplaćene plaće, kreće opći štrajk.

'Nemamo nikakvih novih informacija. Čujemo kako se u Ministarstvu gospodarstva nešto kemija kako bi se našlo rješenje za radničke plaće. Nadamo se kako će plaće biti brže od štrajka', rekao je za tportal Đino Šverko, predstavnik Sindikata metalaca u Uljaniku.

Brodotrogir, kao i Uljanik koji je prije pet godina preuzeo Danko Končar, ima problema s likvidnošću još od početka godine, tvrdi sindikalist jer im se i stimulativni dio plaće umanjio zbog štednje. Proces restrukturiranja trogirskog škvera je završio, ali i dalje muku muče s pronalaskom kapitala. Brodotrogir, objasnio je Belas, nema dovoljno unosnih poslova koji bi donosili prihode, a i projekti koji se planiraju stoje. Planirali su graditi kruzer koji bi zaposlio radnike i unatoč državnom jamstvu od 32 milijuna eura, nitko im nije želio dati kredit.

Brodotrogir
  • Brodotrogir
  • Brodotrogir
  • Brodotrogir
  • Brodotrogir
Brodotrogir Izvor: Promo fotografije / Autor: Brodotrogir

'Još uvijek tražimo načine i mogućnosti da budemo optimalno društvo. S jedne strane Uprava kaže da ima viška radnika, što je vjerojatno točno, ali s druge strane nama nedostaje kvalitetnog kadra, a najvažnije, nedostaje nam poslova. To je najveći problem. U knjizi narudžbi imamo tri-četiri broda, ali to su mala plovila od 20-30 metara i to neće zaposliti radnike. Situacija nije sjajna, ali kao i mnogo puta dosad optimist sam i vjerujem da ćemo se uspjeti izvući i nastaviti djelatnost koju obavljamo', dodao je Belas.

Brodotrogir je, navodi dalje glavni sindikalista, prošlu godinu iskazao manju dobit, ali od početka ove imaju lošu likvidnost; kasne plaće, ne plaćaju se na vrijeme dobavljači i kooperanti, materijalna prava iz kolektivnog ugovora, poput jubilarnih nagrada za razdoblje do rujna 2017., nisu ispoštovana, stimulativni dio plaće je smanjen, najavljuju se otkazi uz otpremnine ili premještaji u druga brodogradilišta.

'Ne možemo biti zadovoljni, ali trudimo se da nekako zajednički pokušamo to riješiti. I Uprava i radnici moraju biti posvećeni cilju da nastavimo proizvoditi brodove, jer jedni bez drugih ne možemo. Bit će očito vruća jesen, a hoće li se situacija zaoštravati, ovisit će o tome hoće li se plaće isplaćivati na vrijeme. Nadam se da će se ugovaranjem novih poslova, kada se stabilizira tržište i kada se uspiju naplatiti potraživanja, situacija poboljšati', optimističan je Andro Belas.

'Točno je da je došlo do kraćeg kašnjenja plaća, i to uslijed činjenica da naručitelj broda koji je nedavno isporučen nije na vrijeme platio obveze prema Brodotrogiru. Unatoč tome, Uprava kompanije u najkraćem će roku pronaći rješenje', poručila je Ivana Mitar iz Odnosa s javnošću Brodotrogira za Jutarnji list.

Havarirani turski brod Haksa dotegljen u Trogir
  • Havarirani turski brod Haksa dotegljen u Trogir
  • Havarirani turski brod Haksa dotegljen u Trogir
  • Havarirani turski brod Haksa dotegljen u Trogir
  • Havarirani turski brod Haksa dotegljen u Trogir
  • Havarirani turski brod Haksa dotegljen u Trogir
    +3
Havarirani turski brod Haksa dotegljen u Brodotrogir Izvor: Pixsell / Autor: Ivo Cagalj

Za isplatu plaća radnicima Brodotrogiru treba mjesečno nešto manje od 10 milijuna kuna. Država je od ulaska Danka Končara u Brodotrogir prije pet godina isplatila 380 milijuna kuna potpore, no prema pravilima Europske komisije, u narednih deset godina ne smije davati nove subvencije.

U Brodotrogiru planirali su štrajkati i u ožujku ove godine zbog neisplate plaće koja je kasnila šest dana, ali je nakon toga stigla, pa štrajka nije bilo.

Prije mjesec dana u ovom je škveru porinut ledolomac za prijevoz kondenzata veličine 167 metara za grčkog naručitelja i upravo se od njih očekuje isplata. To je jedini takav tanker u Europi, a Brodotrogir je prvi put izgradio brodolomac i prvi put pramčano porinuo brod. Tada je Danko Končar podsjetio da je prošlo pet godina od preuzimanja škvera i da sada razmišlja da Brodotrogir nađe sinergiju s Uljanikom, ali i finskim Arctechom i još nekim europskim brodogradilištem.

Prema izračunu Instituta za javne financije, Hrvatska je od 1992. do 2015. na restrukturiranje i sanaciju brodogradilišta potrošila oko 30 milijardi kuna, najviše na spašavanje Brodosplita - oko 11 milijardi kuna, a slijede 3. maj (8,5 milijardi kuna), Uljanik (4,4 milijarde kuna), Brodotrogir (4,3 milijarde kuna) i Kraljevica (1,9 milijardi kuna).

3. maj, Brodosplit i Brodotrogir ove godine su završili proces restrukturiranja, što znači da u idućih 10 godina ne smiju primati izravnu državnu pomoć, piše Jutarnji. Brodotrogir zadnje dvije godine posluje bez državnih potpora, no prihodi su im sve manji. Prošle godine su uprihodili 90,1 milijuna kuna, što je pad od 35 posto u odnosu na godinu ranije, a u dvije godine su se prihodi prepolovili.