Nakon nekoliko tjedana razmatranja Europska komisija vratila je Vladi prvotni plan za restrukturiranje brodogradilišta Uljanik. Vlada je uz pomoć konzultanata ovaj puta valjda bolje odradila domaću zadaću i iznjedrila novi plan za spas posrnulog brodogradilišta, koji bi danas ili najkasnije idući tjedan trebao opet otputovati u Bruxelles na ocjenjivanje
Prvotni, 'ljetni' plan za spas Uljanika bio je koncentriran na nekretnine u vlasništvu brodogradilišta. Otkaze je prema njemu trebalo dobiti oko 600 radnika uz otpremninu od 155.500 kuna. Uz to, na mjestu brodogradilišta u Puli trebala se graditi marina te ostala turistička infrastruktura.
Projekt marine bio je vrijedan 225 milijuna kuna, a Vlada bi u tom pothvatu pomogla produljenjem koncesije na područje pulskog Arsenala na još 40 godina. Komisija je glatko odbila takav plan i naložila Vladi da piše novi jer su na stari imali čak 75 primjedbi. Sam plan se u trenucima pisanja teksta još dorađivao, potvrdila je Uprava Uljanika Hini.
Novi, 'jesenski' plan ipak je daleko više koncentriran na brodogradnju i, što je još važnije, odnosi se samo na Pulu i Uljanik, dok se riječko brodogradilište 3. maj, koje je danas u sklopu Uljanik grupe, planira izdvojiti i prodati novom strateškom partneru.
Temeljna ideja za spas Uljanika je 'vađenje' 3. maja iz njegova sastava - kako bi se spasili pulski i riječki škver, svaki od njih mora postati samostalan te Uprava s Ministarstvom gospodarstva to mora obrazložiti na papiru. To će biti vrlo teško jer je 3. maj 'spašen' od stečaja 2013. pripajanjem Uljaniku, a sada se i jedno i drugo brodogradilište spašavaju razdvajanjem.
Kao što su nam ranije pojašnjavali ekonomisti, tim razdvajanjem od jednog problema nastat će samo dva. Uopće nije problem razdvojiti Uljanik grupu na dvije, tri ili više kompanija - problem ih je restrukturirati i učiniti profitabilnima u vremenima kada je svjetska brodogradnja na dnu.
'Inzistirati na čuvanju postojećeg stanja možda je politički mudro, ali samo kratkoročno. Zdrav razum nalaže da se smanji broj radnika. Ideje o odvajaju 3. maja od Uljanika također su posve promašene. Uljaniku sada treba likvidnost, ali dugoročno to se ne smije financirati kreditima jer će se ponovno naći u problemima. Treba presjeći, jer sada im je predstečajna nagodba vrlo vjerojatna', rekao nam je u rujnu ekonomist Damir Novotny.
Doznaje se i da će se 3. maj odvojiti od Uljanika prije restrukturiranja pulskog brodogradilišta, a taj proces će ovisiti o volji potencijalnih strateških partnera. Jedan od njih navodno je i talijanski Fincantieri, od kojeg je Ministarstvo gospodarstva već zatražilo da pojasni svoj interes za riječko brodogradilište.
Što se Uljanika tiče, nova verzija plana restrukturiranja Uljanika predviđa sudjelovanje države i strateškog partnera u omjeru 50:50, s tim da se smanjuje opterećenje kompletnog programa s obzirom na to da će dio brodova za koje nema perspektive završetka u roku biti otkazan.
Pozivajući se na sažetak dopunjenog plana restrukturiranja za održivo poslovanje Uljanika, koji su priređivači pripremili za prezentaciju u Vladi, Glas Istre u četvrtak piše da se ukupni troškovi programa restrukturiranja procjenjuju na 694 milijuna eura, od čega država i Uljanik d.d. sudjeluju u omjeru 50:50, odnosno svatko s po 347 milijuna eura.
Brodogradnja bi ostala na otoku, dok bi Arsenal postao dio gradske jezgre kao komercijalni, turistički i rezidencijalni centar. Uljanik bi, kako se prenosi, gradio tri složena broda godišnje s planiranim prihodom većim od 350 milijuna eura, a djelatnost bi širio i na servisnu marinu od koje se očekuje godišnji prihod od oko šest milijuna eura.
Glas Istre zaključuje i kako ne bi bilo otpuštanja radnika i u Uljaniku bi ih ostalo oko 3000, dok bi se u turističko-ugostiteljskoj djelatnosti otvorilo oko tisuću novih radnih mjesta.