Petog dana Fažana Media Festa održana je rasprava Europskog parlamenta o europskim fondovima za medije i bespovratna sredstva, na kojoj su sudjelovali europarlamentarci Željana Zovko i Predrag Fred Matić kao članovi parlamentarnog Odbora za kulturu, Ana Jelavić iz Ministarstva kulture te predstavnica Deska Kreativna Europa Anera Stopfer
Zovko, kao članica Odbora za kulturu, rekla je uvodno da se u pandemiji zalagala za to da se kreativnom i kulturnom sektoru pomogne što više jer je bio najpogođeniji te je najviše ovisio o subvencijama.
'Kroz Europsku pučku stranku zalagali smo se za to da se iznos pomoći podigne na dvije milijarde eura za programe pomoći medijima i kulturi. Program Kreativna Europa omogućit će suradnju i stvaranje umjetnicima. Sada radim na pomoći audiovizualnom sektoru i oporavku tog sektora, oporavku informativnih kuća i zadržavanju konkurentnosti u krizi', rekla je Zovko.
Glasanje o pomoći kulturi i medijima u Europskom parlamentu očekuje se krajem rujna.
'Naglasila bih da se prvi put odgovorilo na sva naša traženja da se omogući što veća vidljivost tužbama i proganjanim novinarima koji nisu dolazili do odjeka na europskoj razini. Raste broj neopravdanih i neutemeljenih tužbi, a mi se zalažemo da im se stane na kraj i da se dopusti što veća sloboda istraživačkom novinarstvu', rekla je Zovko i podcrtala: 'Mediji danas nemaju veliku slobodu, ne mogu pisati o stvarima od javnog interesa, nego su ograničeni uredničkom politikom i zahtjevima marketinških agencija.'
Matić, koji je također član Odbora za kulturu, ponovio je da je cijeli život poremećen pandemijom koronavirusa, a kulturna umjetnost kojom se u Europi bavi osam milijuna ljudi prošla je najgore.
'Pripadamo u onaj krug država koje nisu na vrhu EU-a, ali prema tužbama novinara smo u vrhu s Poljacima i Mađarima. Žao mi je zbog toga, a novinare najčešće tuže oni koji su u zatvoru ili su na najboljem putu da završe tamo', istaknuo je Matić.
Pojasnio je da od dvije milijarde europske pomoći kulturi čak 58 posto odlazi na medije i pomoć informativnim medijima. 'Nadamo se da će sva ta sredstva proći bez pustih birokratskih zavrzlama i dodatnih opterećenja', poručio je.
Ana Jelavić iz Uprave za međunarodnu kulturnu suradnju Ministarstva kulture dodala je da se proteklih godina kroz program Kreativna Europa uglavnom objavljivalo ad-hoc natječaje, a sad postoje konkretni javni pozivi.
Anera Stopfer pojasnila je da je Desk Kreativna Europa zapravo produžena ruka Europske komisije i njihova je dužnost promocija programa i pronalaženja partnerskih institucija koje su potrebne za prijavu na natječaje. Pomažu i u iščitavanju smjernica, no za evaluaciju prijavljenih na natječaj nisu zaduženi.
Sadržaj je nastao u suradnji s Uredom Europskog parlamenta u Hrvatskoj, a u okviru kampanje Budućnost Europe.