Na američkom tržištu brojni stari i mladi trgovci se inovacijama bore za kupce, a na listi kompanija koje su prošle godine uvele razne novosti nalaze se i poznata imena poput Walmarta ili Kohl'sa, i novi igrači poput tvrtke Casper koja klijentima nudi da odspavaju na njihovim proizvodima kako bi ih isprobali prije kupnje ili Rent the Runway koja iznajmljuje brendiranu odjeću
Iako nije blještava kao, možda, industrija visoke i moderne tehnologije, niti ima geopolitičkog utjecaja kao energetika, maloprodaja je neizostavan i ključni dio poslovnog lanca i ekonomije – mjesto gdje sva proizvedena roba konačno dobiva svrhu i kupca. Svijet maloprodaje se s dolaskom interneta znatno promijenio – kombinacija naručivanja robe iz vlastitog doma i dostave na kućnu adresu znatno su preokrenuli poslovni model koji su do tada slijedili trgovci. U tom novom svijetu posljednjih dvadesetak godina neki se snalaze bolje, a neki lošije, a oni koji se ne prilagođavaju teško da mogu računati na uspješnu poslovnu budućnost.
Jedan od najboljih primjera mogao se vidjeti prošle godine. Legendarni Sears, američki maloprodajni lanac koji je osnovan prije čak 133 godine i koji je u određenom razdoblju bio i najjača američka maloprodajna kompanija završio je krajem 2018. u stečaju. Usprkos petstotinjak lokacija na kojima je poslovao diljem Sjedinjenih Američkih Država Sears nije uspijevao zadržati kupce koji kontinuirano sve više kupuju preko interneta.
Poznati Walmart, najveća trgovačka kuća u svijetu s godišnjim prihodima od 500 milijardi dolara, također se s mukom bori protiv Amazona i njemu sličnih konkurenata i u posljednje vrijeme pokušava nadoknaditi ono što je propustila koncentriranjem na uslugu internetske prodaje. Inovacija je nužna, shvatili su to u Walmartu koji najveći dio prihoda ostvaruje na jednom od najkonkurentnijih maloprodajnih tržišta svijeta – onom američkom.
Business Insider ovih je dana, stoga, izdvojio nekoliko kompanija za koje oni smatraju da su najveći inovatori na tržištu maloprodaje. Na popisu se nalaze i male relativno nove kompanije, ali i neki već dobro poznati trgovci. Njihov pregled je dobra najava što bi nas, i naše lokalne trgovce, moglo očekivati idućih godina jer američko tržište zbog svoje konkurentnosti donosi dobar dio inovacija u maloprodaji.
Na samom početku liste nalazi se već spomenuti Amazon. Poznati internetski trgovački lanac već neko vrijeme u svoju poslovnu politiku uključuje i klasične trgovine, no početkom prošle godine je u Seattleu otvorio i prvu trgovinu u kojoj ne postoje blagajne. Koristeći kamere i senzore prati se sve što kupci stave u košarice i na kraju nije potrebno čekati na blagajni već se prilikom izlaska iz dućana sve automatski naplati.
Također već spomenuti Walmart se na listi Business Insidera našao kao kompanija koja u posljednjih nekoliko godina aktivno kupuje manje, ali popularne internetske modne i druge brendove (primjerice digitalnu trgovinu umjetninama art.com) čime posebno želi zauzeti tržište mlađih generacija. Glavni izvršni direktor Walmarta Marc Lore izjavio je da maloprodajni div namjerava kupiti 40 do 50 takvim manjih internetskih trgovačkih tvrtki.
Na listi se nalazi i kalifornijska modna kompanija Everlane koja se trudi promovirati najveću moguću transparentnost u proizvodnji i prodaju odjeće proizvedene kroz etički prihvatljive procese. Everlane je ove godine lansirao liniju jakni napravljenih u potpunosti od recikliranih plastičnih boca.
Casper, kompanija koja se bavi internetskom prodajom madraca ove je godine u New Yorku otvorila i poslovni prostor u kojem se za 25 dolara može 45 minuta odrijemati na njihovim madracima i jastucima. U uslugu su uključeni i pidžame, esencijalna ulja za spavanje i meditacija.
Još jedno od poznatih imena, Kohl's, lanac američkih robnih kuća s više od pedeset godina iskustva pokrenuo je suradnju s Amazonom te je na lokacijama robnih kuća moguće podići robu koju ste kupili preko Amazona. Iz Kohl'sa izjavljuju da suradnja donosi obostranu korist – Amazon dobiva fizičku lokaciju za isporuku, a Kohl's dobiva potecijalne nove kupce.
Među revolucionarima maloprodajnog tržišta Business Insider navodi i kompaniju Rent the Runway. Riječ je o tvrtki čija se vrijednost procjenjuje na nešto manje od milijardu dolara, a koja iznajmljuje brendiranu odjeću koju je moguće podići i vratiti ili na fizičkim lokacijama ili poštom. Klijenti mogu odabrati uslugu iznajmljivanja jednog komada odjeće i tako je platiti ili uzeti mjesečnu pretplatu koja im omogućava puno veći broj posuđivanja atraktivne odjeće.
Peloton, tvrtka čija se vrijednost procjenjuje na oko četiri milijarde dolara, donijela je novost u svijet rekreacije. Kompanija prodaje sobne bicikle i trake za trčanje, a njihova su posebnost ekrani i veza s internetom pomoću kojih se korisnici mogu spojiti i pratiti satove za vježbanje koji se održavaju u pravim fitnes centrima.
Među nabrojanim kompanijama koje unose inovacije na tržište nalazi se i ThirdLove koji ženama uz pomoć ispunjavanja upitnika na internetu, a bez potrebe da odlaze u pravu trgovinu, omogućuje da naruče idealni grudnjak (i vrate ga u roku od 30 dana ako se ispostavi da im ne odgovara), dok se stranica ThredUp specijalizirala za preprodaju rabljene robe. Kompanija klijentima šalje vreću koju oni ispune neželjenom robom i pošalju natrag da bi se onda napravio odabir što se može ponovno prodati, a što donirati. Prema nekim procjenama ThredUp je najveći internetski trgovac rabljenom robom i drži više od 30 tisuća brendova.
S druge strane brendova nalazi se tvrtka Brandless sa sjedištem u San Franciscu. Mlada kompanija, osnovana prije tek nešto više od dvije godine, nagovara kupce da se odreknu poznatih brendova i da kupe njihove vlastite proizvode. Nudi im svakodnevne proizvode od sapuna i kuhinjskog pribora do tjestenine za jedinstvenu cijenu od tri dolara.
Među inovatorima se našla i kozmetička kompanija Sephora koja uz pomoć aplikacije za pametne mobitele svojim kupcima omogućava da virtualno isprobaju raznu šminku i vide kako im stoji, a modernu tehnologiju koristi i na samim prodajnim lokacijama gdje, primjerice, korištenjem malog ventilatora s dodirnim ekranom kupci mogu odabrati razne mirise kako bi ih isprobali prije kupnje.
Na tragu ranije spomenutog Amazona našao se i div sportske opreme Nike koji kupcima odnedavno omogućuje da također pomoću aplikacije na mobitelu skeniraju kod na proizvodu u dućanu i automatski ga kupe. Lista inovatora ne završava s Nikeom, ali ta je kompanija još smo jedan dodatni dokaz da etablirani igrači ne mogu više računati s ranije ostvarenim pozicijama na maloprodajnom tržištu. Kupci su sve manje spremni trpjeti mušice trgovaca, i čekanje u redovima, i sve više pripremni svoj novac potrošiti kod onih koji im ponude više. Posebno ako je to prilika da se, recimo, malo odrijema tijekom napornog dana.