Javni istupi Elona Muska često izazivaju kontroverze. Jedan takav dogodio se i ovih dana.
Prije šest mjeseci, Elon Musk je rekao da će prestati sudjelovati na konferencijskim pozivima za investitore osim ako ne bude "nešto važno" što bi trebao reći. Trebao se držati tog plana.
Nakon što je preskočio Teslin konferencijski poziv nakon rezultata u trećem tromjesečju, vratio se toj praksi u srijedu kako bi razgovarao o rekordnoj zaradi i prihodima u četvrtom tromjesečju. No, njegovi komentari na ovotjedni konferencijski poziv prestravili su ulagače unatoč Teslinim uspješnim financijskim rezultatima. Dionice Tesle (TSLA) imale su u četvrtak najgori dan u nekoliko mjeseci, izgubile su 11,6% i zajedno s njim pale ostale dionice električnih vozila.
Musk je svoje komentare usredotočio na probleme u lancu opskrbe koji su Teslu pogodili daleko manje od ostalih proizvođača automobila. Iako je Musk rekao da je Tesla na putu da bude "udobno iznad 50% rasta 2022." i da je nedostatak čipova "blaži nego prošle godine", također je istaknuo da je problem lanca opskrbe "i dalje problem koji bi mogao usporiti uvođenje novih vozila koja su se očekivala već ove godine."
Rekao je da će planovi za njegov Cybertruck, Teslin prvi pickup, biti pomaknuti barem na 2023., zajedno s novim Roadsterom i polukamionetom. Rekao je da se nada da će Tesla biti "spreman uvesti ih u proizvodnju, nadamo se sljedeće godine. To je najvjerojatnije".
To nije bilo ono što su Teslini investitori željeli čuti - pogotovo kako se konkurencija zahuktava: proizvođač EV kamiona Upstart Rivian već gradi i prodaje svoj električni pickup, koji je nedavno osvojio nagradu za kamion godine Motor Trend.
Ford bi trebao početi proizvoditi svoj F-150 Lightning EV na proljeće i planira proizvoditi 80.000 kamiona godišnje kako bi ispunio velike prednarudžbe. General Motors (GM) je ovog tjedna najavio da će 2024. početi s proizvodnjom EV verzije svojih pickupa Silverado i Sierra.
Neki analitičari s Wall Streeta bili su frustrirani Muskovim komentarima.
"Nije bilo razloga da se mora uzviknuti 'lanac opskrbe' pred takvim autitorijem", rekao je za CNN Dan Ives, tehnički analitičar u Wedbush Securities.
"Dao je pesimistima dodatno gorivo. Zato su dionice rasprodane. Uvjeren sam da bi, u slučaju da Musk nije bio na pozivu, dionice vjerojatno porasle u četvrtak."
Niti jedan Muskov komentar nije se izravno bavio situacijom u drugim tvrtkama za električna vozila. No, sve su dionice proizvođača EV-a naglo pale u četvrtak. Rivian je potonuo za 10,5 posto, dok su dionice Lucida pale za 14,1 posto, a dionice kineskog proizvođača električnih vozila Nio (NIO) pale su za 6,8 posto. Ives je rekao da su Muskovi komentari izazvali zabrinutost jer, ako se proizvođač električnih vozila tako velik kao Tesla suočava s problemima, njegovi manji suparnici mogli bi patiti još gore.
Tesline dionice pale su za 21% ove godine, a pale su ispod tržišne kapitalizacije od 1 bilijun dolara - koje je dosegnula krajem prošle godine.