Petrol je poduzeo mjere za naknadu štete zbog reguliranih cijena energenata u prošloj godini u Sloveniji i Hrvatskoj, pri čemu od Hrvatske traži naknadu štete u iznosu od 56 milijuna eura, izvijestili su u utorak iz Petrola
'Već su poduzete neke konkretne mjere za nadoknadu štete uzrokovane reguliranim cijenama energenata u 2022. godini za Sloveniju i Hrvatsku. Šteta je imala snažan negativan utjecaj na poslovne rezultate grupe Petrol prikazane u preliminarnoj nerevidiranoj ocjeni za poslovanje grupe Petrol za 2022. I u Sloveniji i u Hrvatskoj državnom su odvjetništvu dostavljeni prijedlozi za mirno rješenje spora, i to u Sloveniji u iznosu od 106 milijuna eura, a u Hrvatskoj u iznosu od 56 milijuna eura', navode iz Petrola u priopćenju o jučer održanoj glavnoj skupštini dioničara.
Iz kompanije su izvijestili i da su već poslali obavijest Europskoj komisiji o utjecaju regulacije cijena na poslovanje i tržišnu konkurentnost u Republici Hrvatskoj. Uputili su i inicijativu vladama obiju država za ukidanje regulacije cijena naftnih derivata.
Uz mjere za naknadu štete zbog reguliranih cijena energenata, dioničari Petrola su na skupštini upoznati i s ocjenom poslovanja kompanije u ovoj i prošlog godini. 'Na temelju postojećeg stanja izrađena je procjena utjecaja regulacije cijena u Sloveniji i Hrvatskoj na EBITDA grupe Petrol. Uzimajući u obzir važeće propise, negativan utjecaj propisa na EBITDA grupe bio bi 82,4 milijuna eura, od čega najveći udio, 62,5 milijuna eura, otpada na regulaciju motornih goriva u Hrvatskoj', izračunali su u Petrolu.
Navode i kako usporedba prosječnih marži cijena goriva u Sloveniji s ostalim zemljama EU za razdoblje od 2020. do 2022. pokazuje da je Slovenija pri dnu ljestvice europskih zemalja i daleko zaostaje za prosjekom EU i po visini marže za dizelsko gorivo, kao i za benzin.
'Ključni izazov tako niskih marži je taj što ne dopuštaju ulaganje u zelenu transformaciju', kažu u slovenskoj tvrtki, uz podatak da su u 2022. godini prvotno planirane investicije od 100 milijuna eura svedene na najnužnije ili 60 milijuna eura, od čega je samo 24,4 milijuna eura namijenjeno energetskoj tranziciji. Za 2023. godinu prvotno planirana ulaganja od 135 milijuna eura smanjena su na 70 milijuna eura, od čega će samo 30 posto biti namijenjeno energetskoj tranziciji.
Uprava je na skupštini predstavila i strukturu maloprodajnih cijena reguliranih goriva u Sloveniji i Hrvatskoj. Marža po litri benzina ili dizela, predstavlja puno manje od desetine cijene na oba tržišta i ne može pokriti povećane troškove rada, nabavne cijene energenata, troškove transporta i skladištenja te financijske troškove nabave, navode iz Petrola.
'S obzirom na ulogu grupe Petrol u slovenskom i hrvatskom gospodarskom i društvenom okruženju, neadekvatan regulatorni okvir, ako ostane na snazi dulje vrijeme, može imati šire gospodarske i društvene posljedice', upozoravaju iz slovenske kompanije. Pritom iznose i podatke da je u 2022. godini Petrol u proračun Slovenije uplatila 1.102 milijuna eura trošarina, poreza i doprinosa te 20,2 milijuna eura dividendi.
Hrvatska tvrtka iz sastava grupe Petrol d.o.o. je lani hrvatskom državnom proračunu doprinijela s 533 milijuna eura trošarina, poreza i doprinosa, navodi se u priopćenju. Tomu dodaju i podatke da je Petrol u 2022. godini bio najveća tvrtka u Sloveniji po godišnjem prometu i s 3.320 zaposlenih i širokom mrežom više od 3.700 dobavljača.
U Hrvatskoj tvrtka ima 2.211 zaposlenih i surađuje s više od 1.500 hrvatskih dobavljača. Iz Petrola kao jedan od važnih doprinosa tvrtke navode i isplaćene dividende – 2021. je isplaćeno 61,7 milijuna eura dividende, od čega je 20,2 milijuna eura otišlo državnim subjektima, a domaćim je fizičkim osobama odbijeno ukupno 3,4 milijuna eura poreza na dohodak. 'Posljedice preniskih marži tako će utjecati na sve dionike grupe Petrol', smatraju u slovenskoj kompaniji.