skupa dostava

Planirate poklone za Božić? Postoji jako dobar razlog da ih naručite već sad

03.06.2024 u 21:54

Bionic
Reading

Europski trgovci užurbano već sad naručuju božićne zalihe zbog rastućih troškova prijevoza i poremećaja u trgovačkim rutama koji ugrožavaju blagdanske isporuke

Posljednjih nekoliko mjeseci brodove zapadnih tvrtki napadali su pobunjenici hutisti u Crvenom moru, koji podržavaju Hamas u ratu s Izraelom, što je dovelo do porasta cijena prijevoza.

A cijene prijevoza kontejnera, koje su dosegnule vrhunac u siječnju i kratko pale, ponovno su naglo porasle posljednjih tjedana. Jedna tvrtka izjavila je za BBC da će povećani troškovi vjerojatno utjecati na cijene skupih proizvoda poput bijele tehnike.

Nick Glynn, direktor grupe Buy It Direct, ima nekoliko online trgovina, uključujući Appliances Direct i Laptops Direct, koje moraju planirati i rezervirati unaprijed kako bi osigurale to da im se proizvodi isporuče na vrijeme.

Zbog toga je rekao da ne misli da će zalihe za Crni petak i Božić biti pogođene. Ali dodao je: 'To utječe na gotovinu i skladišni prostor jer odjednom morate duže skladištiti robu. Ne možete riskirati kasnije naručivanje.'

Glynn je objasnio da je spot cijena prijevoza kontejnera - trenutna cijena za isporuku robe - dramatično porasla posljednjih tjedana s 4500 na 7500 dolara.

'Ovo ima velik utjecaj na glomazne artikle, posebno one s niskim maržama, poput namještaja, roštilja i kuhinjskih aparata', rekao je i dodao da većina online trgovaca ne može apsorbirati te povećane troškove na skupe artikle.

'Nažalost za potrošače, sljedećih nekoliko mjeseci vidjet ćemo značajan rast cijena takvih skupljih artikala', dodao je.

Lekcije iz pandemije

Poremećaji uzrokovani napadima hutista u Jemenu, koji su već izveli napade na više od 50 brodova u Crvenom moru i Adenskom zaljevu, ograničili su globalne rute za prijevoz.

  • +5
Narodna armija hutista Izvor: EPA / Autor: YAHYA ARHAB

Peter Sand, glavni analitičar Xenete, rekao je da su uvoznici naučili mnoge lekcije iz pandemije, uključujući onu da je 'najjednostavniji način zaštite opskrbnih lanaca što brže prevesti što više robe'.

'To je ono što vidimo s nekim tvrtkama koje nam kažu da već u svibnju prevoze robu za božićno razdoblje', rekao je.

'Kako bi izbjegli naslove 'Božić je otkazan, ništa nema u trgovinama', ljudi već sada zapravo primaju isporuke', istaknuo je.

Preusmjeravanja ruta

Napadi na brodove prisilili su vlasnike plovila koji putuju između Azije i Europe da koriste dužu rutu oko Afrike, pa brodovi ranije započinju svoja putovanja kako bi omogućili dodatno vrijeme potrebno za preusmjeravanje.

'Učinci preusmjeravanja iz Crvenog mora, koji su započeli prošlog prosinca, tek sada postaju očiti, jer brodovima na trgovačkoj ruti Azija - Europa treba više od 100 dana za rotaciju uz zaobilaženje Afrike', rekao je Dominique Nadelhofer iz Kuehne + Nagela, velike pomorske logističke tvrtke.

Dodao je da je rotacija kontejnerske opreme također poremećena te da je trenutno samo oko 50 posto globalnog kontejnerskog prijevoza završeno na vrijeme.

Osim zabrinutosti zbog potencijalnih budućih napada hutista, postoje i rastući strahovi da bi smanjenje pomorskih patrola zbog fokusiranja mornarica na njihovo suzbijanje moglo pružiti nove prilike somalskim piratima.