POREZNA BESPUĆA

Pogledajte što se krije iza rezanja nameta na rabljena vozila i tko će profitirati

17.11.2017 u 15:00

Bionic
Reading

Vlada je na jučerašnjoj sjednici u saborsku proceduru uputila dugo najavljivane izmjene Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, kojim se smanjuju davanja na stjecanje rabljenih vozila i pojednostavljuje plaćanje tih davanja

Umjesto tzv. posebnog poreza na stjecanje motornih vozila, koji se obračunava na vrijednost vozila, izmjenama zakona uvodi se upravna pristojba koja će se obračunavati prema starosti vozila i snazi motora.   

Kupci rabljenih vozila u Hrvatskoj sada prilikom prijenosa vlasništva plaćaju porez po stopi od pet posto na procijenjenu vrijednost vozila ako se na to stjecanje ne plaća PDV ili porez na nasljedstvo ili darove. Riječ je o relativno visokom iznosu, pogotovo ako se uzmu u obzir sva ostala davanja koja prate kupnju rabljenog vozila (trošarina, registracija).  

Ovaj model oporezivanja stjecanja vlasništva gotovo je nepoznat u zemljama Europske unije, u kojima se za prijenos vlasništva u pravilu plaća samo naknada koja pokriva administrativne troškove. Primjerice, u Njemačkoj se prilikom registracije kupljenog rabljenog vozila plaća naknada od 50 eura, neovisno o vrijednosti.

Aktualnim izmjenama zakona i u Hrvatskoj se ukida ovaj anakroni porez i umjesto njega uvodi upravna pristojba. Ona će se obračunavati na temelju starosti vozila i snazi motora, izražena u kunama po kilovatu. Ovisno o navedenim kriterijima, vozila će biti svrstana u 12 razreda, a tarifa za svaki pojedini razred odredit će se posebnom uredbom.

Prema najavi Željka Tufekčića, pomoćnika ministra financija, davanja po ovoj osnovi trebala bi se u prosjeku smanjiti za oko 50 posto s obzirom na to da je projekcija prihoda od naplate buduće pristojbe za iduću godinu gotovo upola manja od lani ubranih prihoda od posebnog poreza na stjecanje vozila.

Dakle ubuduće će davanja u prosjeku biti manja, ali se još ne znaju tarife za pojedine automobile. Međutim ono što se može zaključiti iz nacrta izmjene zakona je to da novi kriteriji obračuna pogoduju kupcima skupljih vozila jer se davanje više neće obračunavati prema vrijednosti vozila, nego prema starosti i snazi motora.

Tako se može dogoditi da će manju pristojbu platiti kupac skupocjenog Mercedesa od kupca znatno jeftinije Kie. Primjerice, Mercedes E klase snage motora 125 kW iz 2010. na tržištu vrijedi oko 170.000 kuna, a Kia Sorrento istog godišta snage motora 145 kW oko 100.000 kuna. Po sadašnjim propisima, kupac Mercedesa platio bi porez na stjecanje 8.500 kuna, a kupac Kie 5.000 kuna. Po novim propisima, kupac Kie platit će više od kupca Mercedesa.

Izmjena zakona predviđa i znatno pojednostavljivanje i skraćivanje administrativnih procedura. Tako će se ubuduće sve radnje u vezi prijenosa vlasništva nad vozilom obavljati na jednom mjestu prilikom registracije vozila.