Financijski kolaps švedskog Northvolta nije u potpunosti srušio europski san o razvoju vlastitih baterija za električna vozila, no kako bi ga ispunila vjerojatno će se morati osloniti na kineska ulaganja i stručnost
Izvršni direktor slovačkog start-upa InoBata Marian Bocek morao se jako potruditi da osigura sredstva sve dok peti najveći kineski proizvođač baterija Gotion nije prošle godine kupio 25 posto udjela te osnovao zajedničko ulaganje s InoBatom za izgradnju europskih tvornica.
U petak je InoBat najavio 100 milijuna eura ulaganja u Seriju C, čime je ukupan iznos ulaganja dignut na više od 400 milijuna eura.
Uslijedivši tek nekoliko tjedana nakon Northvoltovog pada, ta investicija pokazuje da europski projekti za proizvodnju baterija za električna vozila još uvijek mogu privući novac.
No, umjesto neovisne europske industrije, buduća norma mogla bi biti zajednička ulaganja koja će se oslanjati na kinesku dominaciju na tržištu baterija, smatraju analitičari.
Kao primjer su uz zajednički pothvat između Gotiona i InoBata (GIB) naveli prošlotjedni dogovor između Stellantisa i kineskog CATL-a.
Gotion je 2023. proizvodio oko 150 gigavatsati (GWh) nominalnog kapaciteta baterija dovoljnog za 1,5 do 2 milijuna električnih vozila. Analitičar Morningstara Vincent Sun predviđa da bi 2025. taj kapacitet trebao doseći 270 GWh, što bi premašilo trenutne europske kapacitete.
Izvršni direktor indijskog proizvođača baterija Amara Raja, glavnog investitora u InoBatovoj Seriji C, Vikram Gourineni rekao je da su neuspjesi startupova poput Northvolta i Biritshvolta natjerali proizvođače automobila da zahtijevaju dokazivost kakvoće baterija, jer ne žele riskirati svoje programe elektrifikacije.
InoBat ima pilot proizvodnju liniju za izradu baterija visokih performansi u slovačkom Voderadyju, a također će biti Gotionovo "europsko lice" za veće tvornice.
Ogromni pucanj u prazno
Northvolt je prikupio više od 10 milijardi dolara ulaganja, no nije uspio u svojem naumu da pokrene masovnu proizvodnju automobilskih baterija i postane konkurencija kineskim iskusnim i bogatim kompanijama poput BYD-a i CATL-a. Zbog toga su investitori počeli preispitivati druge projekte vezane uz baterije.
Najmanje osam kompanije ove godine je odgodilo ili napustilo europske projekte vezane uz baterije, uključujući zajedničko ulaganje Stellantisa i Mercedes-Benza.
Europski kapacitet proizvodnje baterija ove godine pao je za 176 GWh, pokazuju podaci kompanije Benchmark Minerals.
Vrijeme je novac
Gotionova stručnost pomaže InoBatu u rješavanju problema, rekao je izvršni direktor Bocek dodavši da im "pomaže da se kreću brže i štede novac".
Rekao je da europski proizvođači automobila visokih performansi, uključujući Ferrari, trenutno testiraju InoBat-ove baterije koje će se proizvoditi u velikoj tvornici u Voderadyju, ali u malim količinama i po visokim maržama.
Zajedničko ulaganje GIB-a trenutno je usredotočeno na proizvodnju velikih količina s niskom maržom te koristi položaj Slovačke kao četvrtog najvećeg proizvođača automobila u Europi i njenu blizinu njemačkim, češkim i mađarskim tvornicama automobila.
GIB osim toga planira izgradnju 1,2 milijarde dolara vrijedne gigatvornice od 20 GWh u slovačkom Suranyju za opskrbu baterijama 200 tisuća automobila godišnje od 2027. za Volkswagen koji, pak, u vlasništvu ima 24,45 posto Gotiona.
Dio InoBatovih financija, točnije 214 milijuna eura, dolazi od slovačke vlade.
Suosnivač i stručnjaka za opskrbne lance u SC Insightsu Andy Leyland rekao je da investitori i proizvođači automobila žele "smanjiti rizike proizvodnje".
"Kinezi su ovladali jeftinom masovnom proizvodnjom, pa ako želite baterije, najvjerojatnije će ih proizvoditi azijski proizvođači baterija", rekao je.