Najveće udruženje taksista u Hrvatskoj, zagrebački Radio Taxi, slavi ove godine 115. rođendan. Kako se nose sa sve jačom konkurencijom i može li se živjeti od taksiranja, razgovarali smo o tome s predsjednikom udruge Jozom Kovačevićem
Vaša udruga zapošljava više od 1000 taksista. Kolika su njihova prosječna mjesečna primanja?
Taksisti, kao i svi ostali u ovom gospodarski teškom razdoblju, osjećaju svu težinu krize u kojoj se nalazimo, ali s obzirom na tešku socijalnu sliku cijelog društva, sretni smo da ipak uspijevamo opstati i preživjeti.
Slažete li se s tvrdnjom da je otvaranje tržišta donijelo dosta dobroga korisnicima taksija, prije svega pad cijena? Koriste li se taksiji više nego primjerice prije deset godina?
Pozdravljamo, kao i uvijek do sada, zdravu konkurenciju, ali moram naglasiti da na našem tržištu od same pojave konkurencije ona nije bila zakonita ni lojalna, ali mi smo se prilagodili, modernizirali naše poslovanje i možemo se pohvaliti time da smo po kvaliteti rada i tehničkim sposobnostima našeg dispečerskog centra vodeći u ovom dijelu Europe. Naša vozila po pozivu stižu za dvije, tri minute, čime se ne mogu pohvaliti mnogi razvijeni europski gradovi, a upravo zbog prethodno navedenog, što su naši korisnici i prepoznali, konstantno širimo krug naših vjernih stranaka.
Što biste istaknuli kao najveće probleme taksista u Zagrebu?
Najveći problem taksista u Zagrebu je nelegalan rad, a nadam se da će ovaj problem u skorijoj budućnosti biti manji jer upravo zbog suzbijanja rada na crno Grad uvodi službene naljepnice na vozilima legalnih taksista, koje će olakšati, kako inspekciji tako i korisnicima, prepoznatljivost onih koji rade po propisima.
Kako se dolazak Ubera odrazio na domaće tržište?
Uber je među legalnim taksistima omražena riječ jer je jasno da je riječ o ilegalnom vidu poslovanja odnosno o radu na crno. Dok svi taksisti u Hrvatskoj i u cijeloj Europi rade po jasno postavljenim propisima, Uber radi a da te propise uopće ne poštuje, niti državi plaća obvezna davanja.
Što vas najviše smeta u radu Ubera?
Mnogo je razlika u poslovanju legalnih taksista i onih koji rade preko Ubera. Na nelegalan rad tih 'prevaranata' ukazivali smo od samog početka i dalje kontinuirano upozoravamo, prijavljujemo njihovo poslovanje nadležnim institucijama adekvatnim dokazima, ali nadležne institucije ne reagiraju ili reagiraju nedovoljno učinkovito jer činjenica je da Uber radi i čini nama ostalima, legalnim taksistima svakodnevnu materijalnu štetu, a i Hrvatskoj. Postoje razmišljanja da se čeka rješavanje problema s Uberom na razini Europske unije, ali nama, obrtnicima i malim poduzetnicima koji smo zaštićeni upravo prema propisima EU-a, ovakav scenarij nikako ne odgovara. Cijelo vrijeme Uber kontinuirano radi nelegalno i otima nam naš dio posla, nama legalnima koji sve plaćamo uredno i jedva preživljavamo u ovim gospodarski teškim vremenima.
U pojedinim europskim gradovima taksisti su prosvjedovali zbog Ubera. Kod nas je sve prošlo mirno. Znači li to da ipak niste toliko ugroženi od Ubera?
Što se tiče prosvjeda u državama EU-a, naravno da naši članovi smatraju kako bismo i mi trebali učiniti nešto slično tome i ukazati na taj način na naše nezadovoljstvo, ali nama je još uvijek na prvom mjestu zaštita interesa naših korisnika i ne želimo da oni imaju štetu zbog našeg eventualnog prosvjeda, ali ne isključujemo i tu legalnu mogućnost.
Jeste li imali slučajeve da članovi vaše udruge rade za Uber? Kako postupate u takvim situacijama?
Naši članovi sigurno ne rade za Uber, mi nemamo takvih saznanja, ponajviše zato što su naši članovi svjesni da jedino legalno i zakonito mogu opstati na tržištu rada, a prilog tomu je i opstanak Radio taxi Zagreba već 115 godina.