Američka gospodarska komora u Hrvatskoj (AmCham) osvrnula se na brojne nelogičnosti u dodjeli poticaja za kupnju električnih vozila u Hrvatskoj i nadležnima uputila preporuke za unapređenje sustava
U aktualnom izvješću AmChama navode se brojni nedostaci u dosadašnjoj praksi provođenja natječaja i dodjele potpora za hibridna i električna vozila te punionice vozila na električnu energiju.
Poticaji za ekološki prihvatljiva vozila za građane i tvrtke dodjeljuje Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost od 2013. godine, a iz godine u godinu interes je sve veći. Poticaji se odobravaju jednom godišnje na principu 'najbržeg prsta', a predviđene kvote rezerviraju se u roku od nekoliko minuta.
U AmChamu smatraju da postojeći model nije dovoljno učinkovit jer nema najave kada će započeti prijave, a rok za kandidiranje je iznimno kratak. Takvi natječaji otvaraju prostor za manipulacije, a stvaraju velike probleme i hrvatskim dobavljačima.
Naime zbog nesigurnosti oko iznosa i trajanja poticaja hrvatski dobavljači ne mogu na vrijeme naručiti vozila pa su građani uglavnom primorani na individualni uvoz s drugih tržišta EU-a.
AmCham smatra kako bilo koja vrsta poticaja treba biti planirana i kontinuirana na dobrobit korisnika i dobavljača. Stoga predlažu da se napusti postojeći model 'najbržeg prsta' te da se prijave za poticaje primaju i odobravaju kontinuirano cijele godine.
Pritom naglašavaju da proračun za ovu namjenu treba povećati s obzirom na to da postoji velik nesrazmjer između prihoda koji se ostvaruju iz naknade što je plaćaju vlasnici vozila na motorni pogon i odobrenih poticaja za nabavu ekološki prihvatljivih vozila.
Naime, prema zadnjim dostupnim podacima za 2017. godinu, Fond je od posebne naknade za okoliš na vozila na motorni pogon prikupio 230 milijuna kuna, a za poticanje čistog transporta korisnicima je isplatio samo 5,6 milijuna kuna.
AmCham ima primjedbe i na kriterije za određivanje vozila koja imaju pravo na potporu. Ističu da kriterij pripadnosti pojedinim segmentima nije transparentan jer ne postoji službena i egzaktna kategorizacija vozila u tom smislu. Tako je, primjerice, vozilo Hyundai Kona isključeno iz mogućnosti sudjelovanja u poticajima iako nudi jedan od najboljih omjera uloženo/dobiveno na tržištu BEV vozila.
DOZNAJEMO
Novi natječaj u drugom kvartalu, model ostaje isti
Unatoč kritikama, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost ne planira mijenjati model poticaja za kupnju električnih vozila, a nema ni naznaka o povećanju budžeta za tu namjenu. Doznali smo da će objaviti javni poziv u drugom kvartalu, ali zasad ne mogu precizirati točan datum objave. Napominju da će objaviti relevantne informacije prije same objave poziva kako bi se građani pripremili. Naglašavaju da se program financira sredstvima dobivenim od trgovanja emisijskim jedinicama štetnih plinova, a ovogodišnji budžet trebao bi biti sličan prošlogodišnjem.
Postojeći model je neučinkovit i zato što osobe koje su prošle na natječaju mogu odustati od nabavke vozila bez ikakvih posljedica. Na taj način ionako se skromni iznosi dodijeljenih poticaja dodatno smanjuju. U AmChamu smatraju da bi za neodgovorne korisnike trebale biti propisane odgovarajuće kazne.
Na udaru kritike našla se i prekomjerna papirologija, uobičajena bolest naše birokracije. Ističu da je prilikom prijave za poticaje e-mobilnosti u slučaju kupovine vozila trgovačkih društava ili obrtnika potrebno prikupiti minimalno 12 dokumenata, a po potrebi Fond može tražiti dodatnu dokumentaciju. Kako se značajan dio papira odnosi na podatke dostupne u drugim javnim institucijama, AmCham predlaže da Fond upotrijebi državni informacijski sustav i sam pribavi te dokumente.
Primjedbe vezane uz visinu proračuna i papirologiju odnose se i na dodjelu poticaja za gradnju punionica. U ovom segmentu AmCham posebno apostrofira potrebu povećanja udjela sufinanciranja opravdanih troškova izgradnje. Naime Fond ne smatra prihvatljivim sufinanciranje troškova elektroenergetskog priključka te troškove razvoda i instalacije elektroenergetskog kabla, premda navedeni izdaci predstavljaju glavninu troškova pojedinog projekta.
Na konkretnom primjeru, Fond je za projekt izgradnje punionice za električna vozila u vrijednosti od približno 100.000 kuna prihvatio sufinancirati nešto više od 10.000 kuna, odnosno u postotnom iznosu 10,51 posto ukupne vrijednosti, jer gotovo sve troškove osim troškova same punionice smatra neopravdanim.
Budući da mreža punionica e-vozila u Hrvatskoj još nije na zadovoljavajućoj razini pokrivenosti, AmCham smatra da bi se snažnijim poticanjem takva situacija mogla promijeniti.
Inače, u elektrifikaciji voznog parka Hrvatska je na začelju Europske unije sa svega 0,2 posto električnih automobila. Prema podacima Centra za vozila, u Hrvatskoj je 2018. bilo registrirano 459 električnih i 3717 hibridnih vozila.
SLUŽBENI PODACI
Lani sufinancirana kupnja 1350 vozila
Prema podacima koje smo dobili iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, u 2019. je za kupnju električnih vozila ukupno osigurano 34,5 milijuna kuna. Kroz navedeni program ukupno je sufinancirana kupnja 1350 vozila, od čega 780 električnih bicikala, 250 električnih motocikala i ostalih vozila L kategorije, 290 električnih automobila te 35 teretnih vozila N kategorije (koja su bila dostupna isključivo pravnim osobama).
Kako bi se građani i tvrtke potaknuli na kupnju ekološki prihvatljivih vozila, uz postojeće preporuke, AmCham se zalaže za uvođenje poreznih olakšica prilikom privatnog korištenja službenih električnih i hibridnih vozila.
Ukoliko tvrtka posjeduje plug-in vozila (BEV i PHEV) čiji ih radnici koriste i u privatne svrhe, AmCham smatra da takva uporaba treba biti oslobođena plaćanja poreza na dohodak u naravi, po uzoru na Veliku Britaniju i Nizozemsku.