Anita Cvetić Oreščanin, Lidija Karaga i Slađana Krpić, članice Uprave tvrtke Poslovna inteligencija, među 52 su poduzetnice u razvojnom programu EY Entrepreneurial Winning Woman, fokusiranom na žene koje su izgradile profitabilne kompanije te žele skalirati svoje poslovanje na održiv način
Njih tri su se, na poticaj Berislava Horvata, Božidara Radoša i Silvije Prlić Kučko iz EY-a, prijavile za taj program i postale prve žene iz Hrvatske koje sudjeluju u njemu. EY im je, kažu, omogućio da sve tri prođu kroz njega kao cjelovit poduzetničko-upravljački tim.
'Danas, kad razmišljam o tom trenutku, upravo mi je nestvarno to da su nas kolege iz EY-a trebali nagovarati i da smo u prvi tren imale niz izgovora da ne krenemo u tom smjeru. Da ih nismo poslušale, zaista bismo izgubile sjajnu priliku za osobni rast i razvoj, razvoj naše firme i inspiraciju', smatra Anita Cvetić Oreščanin.
Njih tri su generacija 2022., a program je, kažu nam, trajao cijelu godinu te su na radionicama i sastancima, što uživo, što online, jačale svoje poduzetničke kompetencije. 'Program je završio godišnjom konferencijom EY Entrepreneurial Winning Women u Južnoafričkoj Republici, gdje smo svjedočile sjajnim ženama i njihovim biznisima, te smo i mi imale priliku u panel diskusiji ispričati našu priču o internacionalizaciji poslovanja', pojašnjava nam Cvetić Oreščanin.
Sanjali o 10 stručnjaka na početku, danas ih imaju preko 200
A kako je rasla i razvijala se Poslovna inteligencija? Naše tri sugovornice upravljaju danas vodećom tvrtkom za implementaciju analitičkih sustava i strateškog konzaltinga u jugoistočnoj Europi, iza čega stoji dva desetljeća rada. Na naše pitanje koliko je bilo zahtjevno izgraditi takvu tvrtku i kakve su danas prilike za nove generacije poduzetnika, Lidija Karaga nam odgovara da iza svakog uspjeha stoje 'godine i godine rada, odricanja, truda, razvoja desetaka i stotina ljudi, nešto neuspjelih pokušaja te pokoji veći ili veliki uspjeh'.
'Prije 20 godina imali smo san da ćemo biti velika firma koja će zapošljavati 10 (da, deset) stručnjaka koji će voljeti podatke i željeti graditi rješenja što podatke pretvaraju u kompetitivnu prednost našim klijentima. Dandanas nema nam boljeg osjećaja od onoga kad nam klijent kaže da mu je rješenje koje smo napravili unaprijedilo poslovanje. Ili kad nam kolegica ili kolega kažu da uživaju u onome što rade i u tome koje promjene donose klijentima.
Prilike se stalno pružaju, ključno je pitanje procijeniti kad je vrijeme za koju i koliko ćemo resursa osigurati za ostvarenje prilike. S druge je strane svijet danas u odnosu na onaj prije ChatGPT-ja i sličnih platformi radikalno drugačiji, tako da se usporedba sa svijetom prije 20 godina čini kao usporedba s dalekom prošlošću. Novi svijet će mnoge tehnološke izazove riješiti puno lakše i brže nego što je to sad moguće. To će omogućiti da lideri budu lideri kroz inspiraciju, povezivanje, motivaciju, služenje svojem timu i poticanje promjena', kaže Karaga.
U upravama sjedi više žena nego muškaraca
Iako su na početku sanjali o 10 stručnjaka, danas na razini povezanih poduzeća zapošljavaju više od 200 kolega i kolegica, pri čemu je najveći broj zaposlen upravo u Poslovnoj inteligenciji Zagreb. Omjer žena i muškaraca je podjednak na gotovo svim razinama i tako je gotovo od osnutka tvrtke. U ovom trenu na razini uprava njihovih društava ima nešto više žena nego muškaraca.
'Kako smo mi IT konzultantska firma, jako je važno to da su nam timovi multidisciplinarni te uobičajeno zapošljavamo ljude koji su završili FER, FOI, FERIT, FSB, EF, Algebru, TVZ, FF... Također, naše kolege i kolegice potičemo da formalno obrazovanje nastave ili u smjeru MBA ili doktorskih studija. Ako gledamo podatke Poslovne inteligencije Zagreb, više od pet posto zaposlenih ili su polaznici nekog MBA programa ili doktorskog studija ili su već diplomirali na tim programima', navodi Slađana Krpić.
Surađuju s klijentima na četiri kontinenta, a osim ureda u Hrvatskoj, u Zagrebu i Osijeku, imaju urede u Velikoj Britaniji, Austriji, Sloveniji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Srbiji i Švedskoj. Na razine grupe rasli su, tvrdi Krpić, 20 posto u prihodima, a u Poslovnoj inteligenciji Zagreb za 12,5 posto zbog jakog fokusa na razvoj poslovanja na inozemnim tržištima. Ali prihodi su, ističe Krpić, tek jedna perspektiva poslovnog rezultata.
Podsjeća da su prošle godine otvorili ured u Osijeku kako bi omogućili kolegama i kolegicama iz Slavonije da ostvaruju pune koristi od hibridnog oblika rada, uz mogućnost novog zapošljavanja iz te regije.
'Nastavili smo razvoj našeg rješenja XBRL Point SaaS, koje u Hrvatskoj koristi 20 posto kompanija izlistanih na Zagrebačkoj burzi. Investirali smo značajan broj sati i budžeta u razvoj kompetencija kolega i kolegica. Jako nam je drago da je razvojni program 'Konzultantska priča', kroz koji ojačavamo upravo kompetencije konzultanata, prepoznat kao jedna od pet najboljih HR praksi u regiji. I što je jako, jako važno - nastavili smo transformaciju firme s ciljem da našim klijentima pružamo iskustvo koje će ih oduševiti u korištenju naprednih analitičkih rješenja koja razvijamo za njih', navodi Krpić.
BIRD Incubator i Legit Software
Usred pandemije odlučili su pokrenuti BIRD Incubator za stvaranje poduzetničkog okruženja unutar kojeg startupi, koji žele razvijati tehnološka rješenja bazirana na umjetnoj inteligenciji, mogu brže i efikasnije doći do potrebne mentorske podrške i prilika za investicije, kao i kontakta s gospodarstvom za testiranje svojih koncepta i rješenja.
Prije dva mjeseca BIRD Incubator navršio je dvije godine. Prisjećajući se početaka, Cvetić Oreščanin kaže da tad još nisu imali jasnu sliku kako će se ta priča razvijati, no iznenadio ih je interes, pogotovo onaj inozemnih startupa, kao i mentora koji su im se pridružili.
Danas BIRD Incubator čini 100 mentora, stručnjaka iz tehnološke, poslovne i znanstvene zajednice, ne samo iz Hrvatske, nego i iz svijeta, a oni, kao i Poslovna inteligencija, kroz pro bono angažman dijele svoje znanje i iskustvo sa startupima kako bi zajedno mijenjali svijet nabolje, kaže Cvetić Oreščanin. 'Prošle godine kroz našu je inkubaciju prošlo 14 startupa, a u posljednje dvije godine prikupili su investicije u iznosu od oko 2,5 milijuna dolara', dodaje.
U prethodne tri godine puno su investirali u razvoj platforme za upravljanje privatnošću podataka Data Privacy Manager, stoga su u studenom 2022. taj biznis izdvojili u novu kompaniju Legit Software, čime je nastavljen razvoj komponenti umjetne inteligencije koje ugrađuju u platformu za upravljanje osobnim podacima (DPM).
'Također smo bili fokusirani na povećanje broja klijenata te, s obzirom na to da se radi o startup kompaniji, jako smo zadovoljni time da je poslovala pozitivno iako zbog krize i stanja na tržištu još nismo uspjeli podići investiciju koju planiramo. U narednom razdoblju radimo na nekim jako korisnim funkcionalnostima samog softvera, fokusiramo se na povećanje broja klijenata i ARR-a te pažljivo pratimo investicijske prilike za koje vjerujemo da će se početi događati jer je upravljanje osobnim podacima razvojem umjetne inteligencije postalo nužnost, a ne više nice to have ili samo regulatorni zahtjev', ističe Cvetić Oreščanin.
'Nastavljamo s transformacijom'
Što se tiče daljnjih ciljeva i planova, Poslovna inteligencija nastavlja s transformacijom, a Krpić pritom kaže da im je cilj postići potpunu usklađenost u cjelokupnom lancu vrijednosti za klijente – od pozicioniranja na tržištu, preko prodaje i marketinga, do same isporuke.
'To prepoznajemo kao bitan faktor pružanja superiornog customer i employee experiencea te glavna načela ugrađujemo i u način na koji pružamo usluge i kako razvijamo naša analitička i AI rješenja, bila ona out-of-the-box, kao što je XBRL Point, ili custom-made rješenja.
Uz uobičajena napredna analitička rješenja, veliki fokus stavljamo na data governance jer, upravo zbog ogromne količine strukturiranih i nestrukturiranih podataka u brojnim izvorima te otvaranja analitičkih sustava prema još većem broju korisnika, jednostavno mora biti u centru apsolutno svakog naprednog analitičkog sustava. Jačamo svoja industrijska i poslovna znanja, savladavamo nove metodološke koncepte iz područja napredne analitike te nadograđujemo znanja iz brojnih tehnologija', navodi Krpić.
Najveći izazovi za poduzetnice
Prema izvještaju Fine iz studenog 2020. godine, udio ženskog poduzetništva u ukupnom broju trgovačkih društava bio je 31,7 posto. Bitno manji broj žena u poduzetništvu se primjećuje i u EU i drugim značajnim ekonomijama, tako da nema sumnje da se radi o globalnom problemu, napominje Cvetić Oreščanin.
S druge strane, ako se gledaju trendovi u posljednjih 10-15 godina, ipak dolazi do laganog porasta udjela ženskog poduzetništva, i to i u Hrvatskoj. Cvetić Oreščanin se pritom osvrnula na najveće izazove na koje poduzetnice nailaze na svom putu: stereotipi i rodna diskriminacija, neadekvatna podrška oko brige za djecu, nedostupnost instrumenata financiranja i dostupnog kapitala, nedostupnost poslovnog povezivanja, ali i manja sklonost riziku i zaduživanju.
'Tako da kao društvo u cjelini imamo jako puno prostora za napredak, a program kao što je EY Entrepreneurial Winning Woman sigurno doprinosi mijenjanju statistike nabolje', smatra.
Poruka ženama
A što bi poručile poduzetnicama i onima koje to žele postati? 'Žene – usudite se!' kaže Karaga.
'Dovoljna je samo jedna osoba koja vjeruje u vas da biste uspjele, a to ste vi same. Budite spremne na to da poduzetničke vode nisu uvijek mirne vode, no gdje ima odlučnosti, ima i načina da se nešto riješi. Nemojte zaboraviti na sebe, radite na sebi te budite fleksibilne i mijenjajte se kad je to potrebno. Okružite se dobrim i poštenim ljudima i pokažite im da ih cijenite. Kad god nešto planirate, pitajte se što bi vaši klijenti rekli o tome. Prijavite se na programe EY Poduzetnik godine i EY Entrepreneurial Winning Woman. Prolazak kroz bilo koji od ova dva programa izvrsno je iskustvo i prilika i za vas i za vaše kompanije', zaključuje.
Osim navedenog programa koji podržava žensko poduzetništvo, EY dodjeljuje globalnu nagradu EY Poduzetnik godine najuspješnijim poduzetnicima. Program EY Poduzetnik godine održava se u 60 zemalja svijeta, u Hrvatskoj je prisutan od 2014. godine, a Poslovna inteligencija je bila među finalistima EY Poduzetnika godine 2019. u Hrvatskoj.