Iako su globalni opskrbni lanci još uvijek pod velikim pritiskom, poremećaji s kojim se mjesecima suočava globalno gospodarstvo postupno popuštaju. Vidljivo je to po skraćivanju rokova opskrbe, padu cijena nafte i brodskih vozarina te nekim drugim pokazateljima. Dobre su to vijesti uoči sezone blagdanske kupovine, no dio analitičara i dalje je rezerviran. Smatraju da je preuranjeno govoriti o konačnom rješenju problema
Ne prvi put ove godine analitičari su optimistični po pitanju nestašica u opskrbi te prognoziraju da će one biti riješene u roku od tri do šest mjeseci. The Wall Street Journal ocjenjuje da problemi u lancu opskrbe pokazuju 'znakove popuštanja' dok Bloomberg izvještava kako se čini da je kriza lanca opskrbe u SAD-u dosegnula vrhunac.
Prema anketama voditelja nabave u SAD-u i Europi objavljenim ovog tjedna, skraćuju se rokovi isporuke za tvrtke koje naručuju robu. Čini se da su i globalne cijene transporta dosegle vrhunac, a azijske tvornice ponovno se otvaraju.
Također, sve više trgovaca svjedoči o tome da su već dobro opskrbljeni uoči božićne sezone. Doista ključni čimbenici koji stoje iza zastoja u opskrbnim lancima pokazuju pozitivne trendove posljednjih tjedana. Globalne cijene prijevoza kontejnera padaju već drugi mjesec, kao i vozarine za rasute terete. Smanjuje se i čekanje u lukama, a vidljivi su i pomaci s opskrbom čipova u automobilskoj industriji. U padu su cijene nafte i to četiri tjedna zaredom.
Ako se nastave ovi trendovi, nagli porast cijena uzrokovan krizom opskrbnih lanaca mogao bi se smiriti u prvoj polovici 2022., kako predviđaju vodeće središnje banke.
No pojedini analitičari pozivaju na više opreza, napominjući da bi se situacija mogla neočekivano okrenuti usred neizvjesnosti povezanih s pandemijom te da nedostatak bilo kakvih znakova poboljšanja u pitanjima zapošljavanja znači da je još uvijek prerano za opuštanje.
Trenutni problemi u lancu opskrbe proizašli su iz globalne podjele rada koja nije dobro funkcionirala zbog pandemije koronavirusa. Različiti aspekti vrlo složenih svjetskih lanaca opskrbe pokazali su se teško održivim.
Problemi su nastali u četiri glavna kanala: sirovinama, robama, distribuciji i zapošljavanju. Lanci opskrbe pogođeni su nestabilnostima počevši od najosnovnijih sirovina, uključujući energiju, obojene metale i žitarice.
Tržište sirovina poremetila je brzo rastuća potražnja povezana s otvaranjem gospodarstava, ali i napori zemalja da prijeđu na neutralnost ugljika.
Sljedeća faza uključuje kapitalna dobra i finalne proizvode proizvedene u različitim zemljama. I ovdje su izbili problemi u lancu opskrbe jer Kina i zemlje u usponu - koje se često nazivaju 'svjetskim tvornicama' - nisu mogle proizvoditi komponente zbog pandemije.
Primjer za to nedostatak je poluvodiča za automobile. Nakon sirovina i robe, sljedeća faza, distribucija proizvođačima i potrošačima, također se suočila s problemima. Količina tereta ove godine naglo je porasla usred eksplozije u potrošnji robe, koju je pandemija prije kočila. Luke su se prilagodile povećanoj potražnji, ali pojavio se nedostatak kamiona i radnika. Od početka pandemije smanjen je broj radnika koji utovaruju i iskrcavaju teret u lukama te ga prevoze kamionima.
Znakovi popuštanja vidljivi su u tri od četiri ugrožena kanala: sirovinama, robi i distribuciji. U slučaju sirovina međunarodne cijene nafte pale su na 77,6 dolara krajem ovoga tjedna, nakon što su krajem listopada premašile 84 dolara.
Cijene ugljena također su naglo rasle od kolovoza, dosegnuvši svoj vrhunac početkom listopada. No od tada su se gotovo prepolovile jer su popustili strahovi od problema s opskrbom električnom energijom u Kini i Indiji.
U području robe, regionalna proizvodnja u Aziji dostiže normalnu razinu. Nestašice struje koje su pogodile kinesku proizvodnju se rješavaju, a pokazatelji poslovnih aktivnosti u Indoneziji, Maleziji i Vijetnamu brzo se poboljšavaju.
Baltic Dry Index, koji reflektira cijene brodskog prijevoza za rasute terete, pao je s maksimuma od 5650 bodova početkom listopada na 2678 bodova. No ostao je problem zapošljavanja, zadnji od uzroka muka u opskrbnim lancima. On se tek treba riješiti. Vlade SAD-a, europskih zemalja i zemlja s rastućim gospodarstvima predviđaju da će se radnici vratiti na posao kako se budu smanjivale naknade za nezaposlene.
No analitičari predviđaju da strukturna pitanja, uključujući umirovljenje starijih ljudi zbog bolesti COVID-19 i smanjenu stopu sudjelovanja žena u gospodarskim aktivnostima zbog tereta skrbi o djeci, nisu pitanja koja se mogu riješiti u kratkom vremenskom razdoblju.
Iako putovi opskrbnog lanca trenutno pokazuju znakove čišćenja, ne može se isključiti ni mogućnost ponovnog pojavljivanja neizvjesnosti. Kanali koji pokazuju znakove popuštanja mogli bi ponovno postati nestabilni ako se pojačaju mjere zatvaranja zbog pandemije u gospodarstvima u razvoju, kao što se već događa u nekim europskim zemljama.