Kriza u američkim lukama povezana s problemima u opskrbnim lancima nikad nije bila veća. Ovih dana gotovo 80.000 kontejnera 'zaleđeno' je u luci Savannah, četvrtom najvećem američkom pristaništu. Slikovito, to je čak 50 posto više od uobičajenih brojki
Čelične kutije čekaju da ih brodovi odvezu do konačnog odredišta ili da ih kamioni transportiraju do skladišta. Oko 700 kontejnera vlasnici su ostavili u luci, na obali rijeke Savannah, mjesec dana ili više.
'Ne dolaze po svoj teret', požalio se Griff Lynch, izvršni direktor uprave luka Georgia. 'Nikada nismo imali ovako pune dokove.'
Dok govori, još jedno plovilo tiho klizi prema otvorenom vezu: Yang Ming Witness dugačak 1207 stopa i s palubama zakrčenim spremnicima punim odjeće, obuće, elektronike i drugih stvari proizvedenih u azijskim tvornicama. Visoke dizalice uskoro će iščupati tisuće kutija s broda - još tereta koji se mora negdje sakriti, piše New York Times.
'U svakom slučaju', rekao je Lynch, 'razina stresa nikada nije bila veća.'
Do toga je došlo tijekom velikog poremećaja opskrbnih lanaca, zbog čega im ponestaje mjesta za odlaganje robe u jednoj od najvećih luka u Sjedinjenim Državama. Kako se velike luke bore sa zapanjujućim gomilanjem tereta, ono što se nekad činilo kao privremeni fenomen - prometna gužva koja bi se na kraju raspršila - sve se više promatra kao nova stvarnost koja bi mogla zahtijevati značajno preoblikovanje svjetske pomorske infrastrukture.
U trenutku u kojem luka Savannah rješava zaostatke Lynch je nevoljko prisilio brodove da čekaju na moru više od devet dana. Nedavno se više od 20 brodova zaglavilo u redu, usidreni do 17 milja od obale u Atlantiku.
Takve gužve postale su uobičajene diljem svijeta, od više od 50 brodova koji su prošli tjedan nasukani na Pacifiku u blizini Los Angelesa do manjeg broja onih koji su iskrcali robu u području New Yorka te do stotina napuštenih luka u Kini.
Previranja u pomorskoj industriji i šira kriza u opskrbnim lancima ne pokazuju znakove popuštanja.
Poremećaji pomažu objasniti zašto pada njemačka industrijska proizvodnja, zašto je inflacija postala razlog za zabrinutost središnjih bankara i zašto američki proizvođači sada čekaju rekordna 92 dana da sastave dijelove i sirovine potrebne za izradu svoje robe, prema Institutu za upravljanje opskrbom.
Na površini, čini se da je preokret niz isprepletenih nestašica proizvoda. Budući da u Kini nema dovoljno transportnih kontejnera, tvornice koje ovise o dijelovima i kemikalijama kineske proizvodnje u ostatku svijeta morale su ograničiti proizvodnju.
No situacija u luci Savannah svjedoči o složenijem i podmuklijem nizu problema koji se preklapaju. Ne radi se samo o nedostatku robe. Radi se o tome da su proizvodi zaglavljeni na pogrešnim mjestima i odvojeni od mjesta na kojima bi trebali biti te opterećeni neprestanim pomicanjem prepreka.
Nedostatak gotovih proizvoda kod trgovaca predstavlja drugu stranu kontejnera na brodovima nasukanima na moru i natovarenima na obalama rijeka. Nagomilavanje u skladištima samo je odraz nedostatka vozača kamiona, potrebnih za prijevoz robe do sljedećih odredišta.
Posljednjih tjedana zatvaranje divovskoga kontejnerskog terminala u blizini kineskog grada Ningba povećalo je kašnjenja. Vijetnam, središte industrije odjeće, bio je zatvoren nekoliko mjeseci zbog strašne epidemije covida. Smanjen teret koji napušta Aziju trebao bi pružiti predah zagušenim lukama u Sjedinjenim Državama, ali Lynch odbacuje tu tezu.
'Šest ili sedam tjedana kasnije brodovi dolaze - odjednom', rekao je Lynch. 'To ne pomaže.'
Početkom ove godine, kako su skočile cijene dostave, a kontejneri postali rijetki, na probleme se općenito gledalo kao na trenutni rezultat pandemije. Sa zatvorenim školama i uredima, Amerikanci su se opskrbljivali opremom za kućne urede i onom za podrumske teretane, uvelike se oslanjajući na tvornice u Aziji. Nakon što se život ponovno otvorio globalni su se lanci isporuke trebali vratiti u normalu.
No pola godine kasnije situacija je još gora, jer je gotovo 13 posto otpremljenog svjetskog tereta vezano kašnjenjima, prema podacima koje je prikupio Sea-Intelligence, danska tvrtka za istraživanje industrije.
Mnoge tvrtke tako pretpostavljaju da je pandemija iz temelja promijenila komercijalni život - i to trajno. Oni koji možda nikada nisu kupovali namirnice ili odjeću na mreži - posebno stariji ljudi - osjetili su ugodu, prisiljeni prilagoditi se posljedicama pandemije. Mnogi će vjerojatno zadržati tu naviku, održavajući pritisak na opskrbni lanac.
Nedavno je jedan veliki maloprodajni lanac u potpunosti popunio svoja tri milijuna četvornih metara lokalnog skladišnog prostora. S nakupljenim kontejnerima u dvorištu, lučko je osoblje radilo na otpremi tereta željeznicom do Charlottea, u kojem je trgovac imao više prostora. Takva kreativnost može pružiti barem malo olakšanja, ali zahtjevi upućeni luci povećavaju se iz dana u dan.
Iako smo tek na početku listopada, miris božićne trgovine itekako se osjeća. Kontejneri su već puni blagdanskih ukrasa, darova i drugih proizvoda karakterističnih za najveći val potrošnje u svijetu.
Hoće li na vrijeme stići u trgovine?
'To je pitanje koje svi postavljaju', rekao je Lynch.
'Na njega je sada nemoguće dati precizan odgovor', zaključio je.