Financijska izvješća hotelijerskih kompanija za prvih devet mjeseci potvrđuju odličnu ovogodišnju turističku žetvu. Zahvaljujući višim prodajnim cijenama i produljenju sezone, gotovo svi hotelijeri ostvarili su dvoznamenkaste stope rasta poslovnih prihoda. S druge strane, zbog inflacije troškova pokazatelji uspješnosti nisu tako uvjerljivi
Dvanaest promatranih turističkih kompanija, čije dionice kotiraju na Zagrebačkoj burzi, u prosjeku je povećalo poslovne prihode za 15,4 posto, a čista dobit im je porasla za gotovo 12 posto.
Većina hotelijera uspjela je rastom prihoda nadmašiti inflatorne troškove, što je rezultiralo i povećanjem dobiti. No ekspanzija operativnih troškova negativno se odrazila na relativne pokazatelje poslovanja, pa je tako većina kompanija pretrpjela pad operativnih marži.
Plava laguna predvodi veliku trojku
Najuvjerljivijim ukupnim rezultatima u konkurenciji tri najveće hotelijerske tvrtke može se pohvaliti Plava laguna. Porečkoj grupaciji u prvih devet mjeseci prihodi su ojačali čak 23,9 posto, dosegnuvši 218,5 milijuna eura. Grupa je ostvarila operativnu dobit od 102,6 milijuna eura, što u odnosu na prethodnu godinu predstavlja rast od 21 posto ili 17,6 milijuna eura. Samo zahvaljujući znatno nižim financijskim prihodima neto dobit je oslabila za 3,5 posto, na 80,9 milijuna eura.
Po rastu čiste dobiti među vodećom trojkom prednjači Valamar Riviera. Uz rast poslovnih prihoda za 12,9 posto, u prvih devet mjeseci ostvarila je 75,7 milijuna eura čiste dobiti, što je za 22,3 posto više nego u istom razdoblju lani. Najbolje rezultate Valamar bilježi u segmentu premium proizvoda i kampinga. Istovremeno, operativna dobit dosegnula je 141,2 milijuna eura, uz rast od 12,7 posto. Unatoč snažnom rastu apsolutnih pokazatelja uspješnosti, inflatorni troškovi učinili su svoje te je operativna marža zabilježila blagi pad (s 41 na 40,3 posto).
U sastavu Valamar grupe je i kompanija Hotel Imperial Rab, koja bilježi rast dobiti za 50,7 posto, na 20,2 milijuna eura. Unatoč manjem broju noćenja, rapska tvrtka ostvarila je značajan rast prihoda od prodaje zahvaljujući višim prodajnim cijenama. Ostvareni prodajni rezultati u svim destinacijama (Rab, Makarska, Poreč i Dubrovnik) nadmašili su očekivanja, ali operativna marža je pod pritiskom snažnog rasta troškova smanjena za 2,3 postotna boda na 36,8 posto.
Rovinjska Maistra, koja posluje u sastavu Adris grupe, bilježi nešto veći rast prihoda od Valamara. Od prodaje je ostvarila 217,6 milijuna eura ili 15 posto više nego prošle godine te čak 38 posto više nego 2019. Zbog rasta poslovnih aktivnosti i inflatornih pritisaka rashodi grupe, koja s hotelima i drugim ugostiteljskim objektima posluje u Istri (Rovinj, Vrsar) te Zagrebu, Splitu i Dubrovniku, veći su za 14 posto pa je u konačnici dobit skočila 19,5 posto, na 63 milijuna eura.
Arena Hospitality grupa koja uključuje hotelske kapacitete na Jadranskoj obali te gradske hotele u Hrvatskoj, Njemačkoj, Mađarskoj, Srbiji i Austriji, u prvih devet mjeseci imala je pad dobiti od 17 posto unatoč relativno snažnom rastu prihoda.
Prihodi su rasli u odnosu na prošlu godinu na temelju prosječnih cijena smještaja i popunjenosti, međutim razine popunjenosti prije pandemije nisu dostignute, a inflacija troškova nadmašila je rast prihoda. Iz kompanije ističu da su trenutni izazovi s kojima se suočavaju jednaki u svim regijama. Pritom su neki čimbenici utjecaja prolazni, a neki trajniji i utječu na sposobnost pretvaranja uvećanih prihoda u uvećanu dobit. Pritom treba dodati da su rezultati na razini grupe nešto slabiji, dok se u Hrvatskoj bilježi solidan poslovan rezultat i povećanje prihoda u sva tri segmenta. Kada se gleda samo Hrvatska prihodi su rasli gotovo deset posto, na 86,1 milijun eura.
Mon Perin s rekordnim rastom
Među manjim hotelskim kompanijama po uspjehu se izdvaja istarski Mon Perin. Tvrtka koja upravlja modernim kampom i difuznim hotelom s luksuznim vilama u Balama u prvih devet mjeseci ostvarila je 13,7 milijuna eura prihoda, što je 44,2 posto više nego lani. Unatoč snažnom rastu troškova, čista dobit povećana je za 50 posto, na 7,1 milijun eura, a operativna dobit (EBITDA) ojačala je za 41 posto, dosegnuvši 8,4 milijuna eura.
I opatijski Liburnia Riviera hoteli ostvarili su znatno bolje rezultate nego lani. Unapređenjem turističkog portfelja i obogaćivanjem turističke ponude kreiranjem novih servisnih koncepata i događanja za goste uz fokus na cjelogodišnje poslovanje, ostvaren je snažan rast noćenja uz povećanje prosječne dnevne cijene na razinu od 137 eura (plus dva posto). Poslovni prihodi povećani su za 15,6 posto, na 42,4 milijuna eura, a čista dobit dosegnula je 7,2 milijuna eura, uzletjevši 41,2 posto.
Biogradska Iliria, koja posluje u hotelijerskom, nautičkom i kamping sektoru, ostvarila je rast poslovnih prihoda od 18,6 posto. Najveći doprinos skoku prihoda dao je hotelijerski sektor, zahvaljujući snažnijoj aktivnosti u predsezoni. Rasli su i pokazatelji profitabilnosti, ali znatno slabijim tempom. Čista dobit porasla je 6,8 posto, na 7,8 milijuna eura, dok je EBITDA ojačala devet posto, dosegnuvši 10,4 milijuna eura. Rastući troškovi osjetno su nagrizli operativne marže te je EBITDA marža pala za 3,4 postotna poena, na 40,8 posto.
Sunce hoteli, koji pod brendom Bluesun Hotels & Resorts upravljaju s 11 hotela, kampom i zakupljenim objektom, u prvih devet mjeseci uprihodili su 58,3 milijuna eura, što je 15 posto više nego u istom razdoblju lani. Čista dobit je iznosila 11,7 milijuna eura i bila je 2,5 posto niža nego lani, na što je najvećim dijelom utjecala povećana amortizacija. Istovremeno, operativna dobit porasla je za 27,3 posto, na 25,8 milijuna eura, uz rast operativne marže s 34,7 na 38,3 posto.
Uvjerljivo najslabije rezultate ostvario je šibenski Solaris. Jedina od promatranih kompanija s padom prihoda (-4,6 posto), Solaris bilježi i osjetno nižu dobit nego lani.
Tportal je i na WhatsAppu
Želite li dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'