Neizbježna inflacija, koja je pogodila cijeli razvijeni svijet, ostavila je traga i na tržištu auto dijelova, kako originalnih, tako i zamjenskih. Analize govore da su rezervni dijelovi u Hrvatskoj znatno skuplji nego u regiji. Provjerili smo je li to zaista tako i što potrošači mogu napraviti
Analiza temeljena na podacima programa Audatex, koji prati servisne cjenike, napravljena je za čak 28 zamjenskih auto dijelova za šest popularnih modela srednje i niže klase. Cijene u Hrvatskoj uspoređene su s onima u Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Sjevernoj Makedoniji, Srbiji, Mađarskoj i Austriji, i to za one auto dijelove koji često bivaju oštećeni u prometnim nesrećama i nezgodama.
Iako bi se moglo očekivati da su oni nešto skuplji u Hrvatskoj nego primjerice u BiH ili Sjevernoj Makedoniji, iznenađuje činjenica da su kod nas u nekim slučajevima skuplji i od onih u Austriji i Sloveniji, iako su te dvije zemlje daleko ispred Hrvatske po kupovnoj moći građana.
Primjerice, prosjek cijena pet zamjenskih dijelova koji često stradavaju na jednom od analiziranih automobila (stražnja i prednja vrata, prag vrata, brtva vrata i prednji blatobran) u Austriji je upola jeftiniji od prosjeka cijena istih tih dijelova u Hrvatskoj. Postoje i svjetliji primjeri, gdje je prosjek cijene analiziranih dijelova za jedan od modela četiri posto veći u Srbiji nego u Hrvatskoj, no zapravo najviše začuđuje usporedba s cijenama u Sloveniji i Mađarskoj, zemljama koje su ekonomski ipak najbliže Hrvatskoj.
Naime, ako pogledamo svih 28 analiziranih dijelova zajedno, u prosjeku dolazimo do podatka da su ti auto dijelovi u Sloveniji jeftiniji za 25 posto, a u Mađarskoj za čak 30 posto.
Analiza potrošačkih cijena Državnog zavoda za statistiku pokazuje da cijene rezervnih dijelova motornih vozila već godinama rastu više od indeksa rasta potrošačkih cijena, a veliki skok primjećuje se posebice od 2020. godine, stoga se postavlja pitanje zašto uvoznici u Hrvatskoj već godinama postavljaju tako visoke cijene auto dijelova i kako je moguće da su one u, primjerice, Sloveniji i Austriji toliko niže nego u Hrvatskoj.
Šef Udruženja trgovine motornim vozilima i dijelovima HGK Hrvoje Paver za tportal kaže da je inflacija u protekle dvije godine bila dvoznamenkasta, stoga su i cijene dijelova više.
'Teško je generalizirati cijene dijelova - neki su povoljniji, neki skuplji. Ljudi često uspoređuju cijenu dijelova koje nabave izvan RH bez PDV-a s cijenom dijelova u RH s PDV-om (a k tome je PDV je u RH viši nego u regiji). Također, uspoređuju se originalni rezervni dijelovi sa zamjenskim rezervnim dijelovima, koji nisu iste kvalitete (a često i upitnog porijekla), pa i to može zbuniti prosječnog potrošača. Vezano za cijene popravaka, Hrvatska je po prosječnoj cijeni radnog sata radionica za popravak motornog vozila pri samom dnu EU-a, s cijenom od 12 eura, dok je prosjek EU-a nešto viši od 30 eura', kaže nam Paver i građanima preporučuje da vozila održavaju u ovlaštenim (registriranim) servisima, jer ako se vozilo uredno održava, redoviti servisi nisu skupi.
U Tokiću, najvećem domaćem lancu trgovina auto dijelovima, pojašnjavaju da sveopća poskupljenja svih namirnica i roba - koja su posljedica prethodnih kriza - nisu mogla zaobići ni auto dijelove.
'Međutim zabilježena poskupljenja auto dijelova zapravo su niža nego što je to slučaj u nekim drugim potrošačkim granama. Faktori koji su doveli do toga svakako su poskupljenje transporta, kontejnerskog i kamionskog prijevoza tijekom 2020. kao posljedica pandemije covida. U drugom valu, tijekom 2021., poskupile su cijene sirovina, a potom je rat u Ukrajini utjecao na cijene energenata i hrane. Tu su i pritisci kroz poskupljenje radne snage i dolazak inflacije. Pritom je važno imati na umu da se poskupljenje ne događa u prodavaonici auto dijelova, već puno prije, u kalkulacijama i konstrukciji proizvoda proizvođača i dobavljača artikala. S druge je strane Tokić pronašao rješenje u alternativnim dijelovima i cjenovnim kategorijama proizvoda, pa svaki kupac može birati svoj rang cijene i svoj rang kvalitete', kažu nam.
'Stranica Audatex, kao katalog ili preglednik dijelova za automobile, nije baza zamjenskih već samo originalnih dijelova (OE). Iz tog razloga, cijene originalnih dijelova u sustavu Audatexa, koje postavljaju sami proizvođači vozila, nisu usporedive s cijenama zamjenskih dijelova u općenitoj ponudi distributera. Također, Audatex je preglednik cijena prvenstveno za dijelove karoserije, ne i ostatka vozila (motor, kočnice, elektrika…), pa kao takav Audatex zapravo ne otkriva stanje tržišta za sve dijelova za vozila, a niti cijene zamjenskih koje se spominju već samo originalnih dijelova. Zamjenskidijelova karoserije, kao što su prednja i stražnja vrata, ne postoje kao zamjenski već samo kao originalni', komentiraju iz Tokića.
Tokić surađuje s više od 300 globalnih dobavljača auto dijelova te napominju da je moguće, ako su cijene niže u regiji, da netko od dobavljača jeftinije prodaje neprodane zalihe kupljene po 'starim' cijenama ili je riječ o dijelovima niže kvalitete.
Građanima poručuju da jeftini dijelovi iz neprovjerenih izvora znaju pokazati svoje manjkavosti tek kad se ugrade u vozilo. 'Ako ne uzrokuju novi kvar, mogu značiti ponovni odlazak u servis, ponovno naručivanje dijelova, čekanje i vrijeme bez auta. I zato jedina zaštita od poskupljenja jest konzultacija s mehaničarima i našim partnerima.'