Kuvajtski brodar Livestock Transport and Trading Company već nekoliko tjedana bezuspješno pokušava s našom državnom administracijom dogovoriti dovršetak gradnje najvećeg broda na svijetu za prijevoz žive stoke u pulskom Uljaniku
Kako je Jutarnjem listu potvrđeno iz više izvora, spomenuta kuvajtska kompanija u sastavu Al Mawashi grupacije, čiji je biznis upravo prijevoz žive stoke, naišla je na zid državnih institucija nakon što su iskazali interes za Uljanikovu gradnju 526 Livestock Carriera, koji je sada u nedovršenom stanju na navozima pulskog brodograditelja u stečaju.
'Postoji kupac broda, postoji brod u određenom stupnju dovršenosti, postoji oprema za brod koja stoji u skladištima Uljanika, a postoji i tvrtka Uljanik brodogradnja 1856 koju je država osnovala kako bi nastavila brodogradnju u Puli s radnicima i potrebnim kapitalom. Sve je tu, ali država nema volje, ne želi, ili je nešto treće u pitanju, sjesti s Kuvajćanima za stol i završiti posao', kaže sugovornik Jutarnjeg dobro upućen u kontakte Al Mawashija s Uljanikom, koji je ponudio svoja saznanja o gradnji Livestock Carriera pod uvjetom da mu se ne spominje ime i prezime.
On tvrdi da je predstavnik Al Mawashija bio i u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja i u Ministarstvu financija, koja zastupaju interes države u stečaju Uljanika, i iznio ponudu Kuvajćana za kupnju Uljanikove gradnje 526.
'Kuvajćani su dobro poznati i Uljaniku i državnim institucijama jer su oni gradnju 526 i naručili 2015., ali su u travnju 2019., kao i većina naručitelja Uljanika, raskinuli ugovor zbog otvaranja stečaja u pulskom brodogradilištu. Sada su se spremni vratiti u posao, žele kupiti brod i to je jedina obveza koju bilo koji ozbiljni investitor može preuzeti u ovoj fazi gradnje. Sve drugo oko dovršetka broda je na državi, koja stalno ponavlja da brodogradnja u Uljaniku nije ugašena', navodi sugovornik.
Livestock Carrier, ili ono što je do sada napravljeno u njegovoj gradnji, u ovom trenutku formalno-pravno nije vlasništvo države, već je dio stečajne mase Uljanika d.d., čiji je glavni vjerovnik država. Otuda je i predstavnik Al Mawashija "pokucao" na vrata dvaju ministarstava koja zastupaju interese države u stečajnoj drami Uljanika.
U Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja nisu potvrdili ni demantirali informaciju da je predstavnik Livestock Transport and Trading Companyja dao ponudu za kupnju gradnje 526.
'Novogradnja 526 je dio stečajne mase društva Uljanik d.d. u stečaju. Stečajni postupak nad Uljanikom d.d. otvoren je 20. svibnja 2019. Brigu o zaštiti i unovčenju stečajne mase vodi stečajni upravitelj', šturo nam poručeno iz Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, iz čijeg je odgovora jasno da nemaju namjeru uključiti se u spašavanje gradnje 526.
Drugim riječima, država ne želi izdvojiti Livestock Carrier iz stečajne mase Uljanika d.d. kako je to učinila u nekim drugim slučajevima, uložiti u dovršetak broda i prodati ga Kuvajćanima te tako naplatiti za uloženo. Iz Ministarstva financija nismo dobili nikakav odgovor na pitanja o pregovorima s Kuvajćanima i planovima države kao glavnog vjerovnika u stečaju Uljanika s gradnjom Livestock Carriera.
'Prema informacijama kojima raspolažem, Kuvajćani gube strpljenje i definitivno će odustati od kupnje najkasnije do kraja godine. Ako se to dogodi, a brod ne nađe drugog kupca, jasno je da se radi o vrlo vjerojatno ogromnoj šteti, za koju, po starom običaju u nas, neće nitko odgovarati', kaže sugovornik Jutarnjeg lista.
Na tragu gornjeg komentara o izostanku odgovornosti za mogući krah Uljanikove gradnje 526 je i odgovor stečajne upraviteljice Uljanika d.d. Marija Ružić na pitanje tko će snositi odgovornost ako brod ne nađe kupca i završi na rezalištu odgovara:
'Krivnju, ako brod u vlasništvu društva u stečaju ne nađe kupca i završi u rezalištu, moguće je tražiti isključivo u nezainteresiranosti tržišta za tu vrstu brodova.
Marija Ružić također nije potvrdila ni demantirala postojanje ponude kuvajtskog kupca za brod, već je, poput Ministarstva gospodarstva, uputila na javne dražbe na kojima se nude Livestock Carrier, Stečajni zakon i odluke vjerovnika Uljanika d.d. Po kupnji broda u gradnji na javnoj dražbi, navodi stečajna upraviteljica Uljanika d.d., novi vlasnik broda može povjeriti dovršetak gradnje broda Uljanik brodogradnji 1856.
'Kupac na javnoj dražbi brod može nakon osposobljavanja za plovidbu i otegliti u neko drugo brodogradilište, što će se nastojati izbjeći', kaže Marija Ružić, iz čijih je navoda jasno da će država ustrajati na prodaji gradnje 526 na elektroničkim dražbama, iako interesa za preuzimanje broda na taj način, prema dostupnim informacijama, nema.
Prema informaciji iz Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, prva dražba za Uljanikov Livestock Carrier traje do 2. prosinca ove godine.
'U ovom trenutku nemamo saznanja o tome je li netko poslao ponudu za gradnju 526', kažu u Ministarstvu, a istu informaciju ima i sugovornik Jutarnjeg, koji dodaje da se kroz spomenute dražbe kupac jednostavno ne može pronaći. On tvrdi da izuzev kuvajtske kompanije, koja se očito nema namjeru javiti na dražbu jer, podsjeća naš sugovornik, želi kupiti gotov brod, nema drugog kupca, s obzirom na to da je riječ o ogromnom brodu koji je projektiran po zahtjevu naručitelja i ne može se prenamijeniti za nešto drugo.
U prilog njegovim riječima idu podaci izneseni prilikom potpisivanja ugovora Uljanika i Al Mawashija o gradnji broda.
Riječ je, kako je tada rečeno, o brodu duljine 181 metar koji raspolaže s 28 tisuća metara četvornih čistog teretnog prostora. Brod će, rečeno je, moći prevoziti oko deset tisuća goveda i 23 tisuće ovaca istovremeno ili samo 80 tisuća ovaca. Tada su Kuvajćani iskazali namjeru da dogovore gradnju još jednog broda u Uljaniku ako se prvi posao završi na obostrano zadovoljstvo, o čemu bi također trebalo voditi računa u cijeloj drami oko nastavka gradnje Livestock Carriera.