IZLAZAK IZ RECESIJE

Raste optimizam potrošača u Hrvatskoj

22.07.2015 u 09:49

Bionic
Reading

Posljednji podaci HNB-a koji pokazuju rezultate mjesečnog anketnog istraživanja percepcije potrošača u lipnju su zabilježili poboljšanje kretanja sva tri kompozitna indeksa. Iako se i dalje nalaze u negativnoj zoni, zabilježili su smanjenje negativnih vrijednosti na mjesečnoj i godišnjoj razini. Pritom veće zabilježene vrijednosti indeksa u odnosu na prethodno razdoblje upućuju na porast potrošačkog optimizma

Kompozitni indeks očekivanja potrošača (IOP) koji odražava očekivanja kroz narednih 12 mjeseci glede financijske situacije u kućanstvu te ukupne ekonomske situacije u Hrvatskoj zabilježio je mjesečni rast od 3,2 indeksna boda te je s -11,5 koliko je iznosio u svibnju porastao na -8,3 u lipnju, što je ujedno i najviša vrijednost tog indeksa od siječnja 2012.

U odnosu na isti mjesec prošle godine zabilježen je rast IOP indeksa za 15,4 indeksnih bodova. Usprkos poboljšanju na mjesečnoj i godišnjoj razini spomenuti pokazatelj bez obzira na pozitivan trend i dalje bilježi negativne vrijednosti, odražavajući posljedice dugogodišnje recesije što još uvijek ne ostavlja značajniji prostor za veći optimizam potrošača.

Istovremeno, kompozitni indeks pouzdanja potrošača (IPP) koji pored navedenih komponenti IOP indeksa u sebi sadrži i dodatnu procjenu kretanja broja nezaposlenih u narednih 12 mjeseci te procjenu mogućnosti osobne štednje, porastao je s razine -23,0 koliko je iznosio u svibnju na -20,7 u lipnju ove godine. Tako je zabilježen rast IPP indeksa za 2,3 indeksnih bodova na mjesečnoj razini dok je na godišnjoj razini porastao za 14 indeksnih bodova.

Vrijedi spomenuti da je vrijednost IPP indeksa u lipnju najviša od travnja 2008. godine. Pozitivan doprinos rastu ovog indeksa došao je dobrim dijelom od rasta pozitivnih očekivanja ispitanika glede promjene ukupne ekonomske situacije u zemlji u narednoj godini dana (što potvrđuju vrijednosti indeksa ovog anketnog odgovora koji je u lipnju porastao na razinu -12,6 čime je zabilježen njegov mjesečni i godišnji rast od 4,3 odnosno 20,9 indeksnih bodova). Također, pozitivan doprinos kretanju IPP indeksa pristigao je i od rasta očekivanja glede mogućnosti osobne štednje tijekom sljedećih 12 mjeseci, čiji se indeks odgovora na godišnjoj razini povećao za 2,4 indeksna boda.

Kompozitni indeks raspoloženja potrošača (IRP) koji pokazuje rezultate anketnog ispitivanja na tri razine: ocjenu financijske situacije kućanstva i ocjenu ukupne ekonomske situacije u Hrvatskoj u posljednjih 12 mjeseci te stav o trenutnoj mogućnosti ulaganja u kupnju trajnih dobara za kućanstvo također je zabilježio rast na mjesečnoj i godišnjoj razini. Ovaj indeks je porastao sa -34,0 u svibnju na -28,7 u lipnju (mjesečni rast od 5,3 indeksna boda) te je na godišnjoj razini zabilježio značajan dvoznamenkasti rast od 15,5 indeksnih bodova.

Pozitivan doprinos godišnjem rastu ovog indeksa došao je od bolje percepcije ekonomske situacije tijekom posljednjih 12 mjeseci (godišnji rast indeksa odgovora za 24,8 indeksnih bodova), kao i boljih anketnih rezultata koji se odnose na ocjenu trenutnih mogućnosti ulaganja u kupnju trajnih dobara za kućanstvo (godišnji rast indeksa odgovora za 11,3 indeksna boda).

Analitičari Raiffeisen banke zaključuju da ne treba podcjenjivati naznake pozitivnih trendova u smislu poboljšanja vrijednosti kompozitnih indeksa, no ističu da je potreban znatno snažniji (makroekonomski) poticaj kako bi se njihove vrijednosti izdignule iznad svojih negativnih vrijednosti