NOVO ISTRAŽIVANJE

Raste trend online kupnji: Evo što Hrvati najčešće kupuju

09.12.2022 u 16:15

Bionic
Reading

Novi E-commerce Report 2022, za koji su istraživanje proveli konzultantska kuća Valicon i platforma za usporedbu i savjetovanje potrošača Jeftinije.hr, pokazao je rast učestalosti i vrijednosti online kupnji u Hrvatskoj. Istraživanje je prevedeno u sklopu regionalnog e-commerce natjecanja Web Retailer Award te konferencije E-commerce Jam

Prema rezultatima ovogodišnjeg istraživanja trend online kupnje ponovno je porastao s gotovo 68 posto ispitanika koji u web trgovinama kupuju barem jednom mjesečno.

Među online kupcima najviše je pripadnika generacije X, odnosno onih starijih od 45 godina, a najčešće se kupuju odjeća, obuća i modni dodaci. Porastao je i prosječan iznos kupnje koji sada iznosi 628 kn.

Prosječna vrijednost online košarice i najtraženije kategorije proizvoda

Struktura online kupnje domaćih potrošača nije se puno promijenila u odnosu na prošlu godinu. Najveći udio kupnji zabilježen je u segmentu mode (39 posto), a slijede segmenti elektronika (14 posto), ljepota i zdravlje (12 posto) te dom i vrt (12 posto). Slično je i kada pogledamo udio različitih segmenata s obzirom na vrijednost kupnje: moda zauzima 25 posto, elektronika 19 posto, a dom i vrt 18posto vrijednosti.

Uz rast učestalosti online kupnje, novi E-commerce Report 2022 potvrdio je i porast prosječne vrijednosti online košarice. Hrvatski online potrošači dakle u prosjeku po kupnji troše 628 kn, unutar segmenta mode prosječan iznos po kupnji je 485 kn, u segmentu elektronike 1.024 kn, a u segmentu dom i vrt čak 1.171 kn.

Novi E-commerce Report ukazuje i na rastući trend segmenta supermarketa. Kategorija je još mala, s udjelom od pet posto po broju kupnji te tri posto po vrijednosti –ali sa snažnim trendom rasta što potvrđuje i podatak da se web trgovina Konzum Klik našla na listi deset najpopularnijih hrvatskih web trgovina.

Raste trend kupnji u domaćim web trgovinama

Dalekosežni utjecaj pandemije pokazao se i u promjeni ponašanja online potrošača. Covid je utjecao na domaće online potrošače i približio ih lokalnim web trgovinama. Promatrajući udio stranih i domaćih web trgovina u kojima hrvatski potrošači najčešće kupuju, prema podacima E-commerce Report 2022, samo deset posto ukupne vrijednosti kupnje odlazi u strane web trgovine odnosno na prekogranične kupnje. Strana web trgovina s najviše kupnji je AliExpress, ali je prosječna vrijednost kupnje iznimno niska, svega 178 kn.

Analizirano po segmentima, u stranim se web trgovinama najčešće kupuje elektronika, dok je segment mode dominantan u domaćim web trgovinama.

Što se tiče načina plaćanja, bilo kojom vrstom platnih kartica plaća 54 posto ispitanika dok njih 36 posto i dalje odabire plaćanje pouzećem. Plaćanje pouzećem je karakterističan oblik plaćanja na tržištima s nižim povjerenjem u e-commerce i dugi je niz godina bio dominantan način online plaćanja u Hrvatskoj.

Dominacija mobitela i online istraživanja prije kupnje

U ovogodišnjem E-commerce Reportu je po prvi puta zabilježeno da je više od polovice online kupnji izvršeno putem pametnog telefona, i to čak 56 posto. Kada je riječ o istraživanju prije kupnje, svega 26 posto online kupaca koristi isključivo računalo (PC ili laptop) za istraživanje, 24 posto njih koristi kombinaciju računala i mobitela dok 51 posto koristi isključivo pametni telefon ili tablet.

Uloga platformi za usporedbu cijena postala je još relevantnija u fazi istraživanja prije kupnje. Čak 41 posto ispitanika istražuje online pretraživanjem, a 15 posto je izričito potvrdilo da prije kupnje istražuju na platformama za usporedbu cijena.