NOVI PROBLEMI

Riješena dilema kako ćemo plaćati vožnju autocestom

21.11.2016 u 06:59

Bionic
Reading

Od najavljenog uvođenja vinjeta za naplatu autocesta vjerojatno neće biti ništa. Analiza je pokazala da je za Hrvatsku bolje zadržati postojeći sustav naplate uz njegova dodatna unaprjeđenja, što zagovara i Europska unija

Još donedavno uvođenje vinjeta za naplatu cestarina na autocestama činilo se kao gotova stvar. Jedan od glavnih zagovornika novog sustava naplate cestarine bio je novi stari ministar prometa Oleg Butković, koji je ovih dana promijenio ploču.

Nakon dubinske analize troškova i koristi, prevladali su argumenti protiv vinjeta pa će se u budućnosti razvijati postojeći sustav naplate po principu 'koliko voziš, toliko plaćaš'. Potvrdio je to ministar u emisiji 'A sada Vlada', u kojoj je rekao da je u ovom trenutku najbliže rješenje automatizacija naplate, dok su vinjete u drugom planu.

Automatizacija naplate koju spominje ministar Butković podrazumijeva daljnje unapređenje postojećeg sustava, a u budućnosti uvođenje naprednog GPS sustava naplate.

Što je to GPS sustav naplate?

GPS (Global positioning system) je sustav naplate u kojem se sva vozila na autocestama nadziru putem mreže satelita. To se rješenje u određenoj mjeri već primjenjuje u Njemačkoj, a sustav se već godinama koristi za praćenje flota vozila tvrtki. U ovom modelu satelit prati vozilo putem ugrađene opreme, a izračun i naplata se baziraju na prikupljenim podacima. Prednost GPS sustava naplate je njegova brza i jeftina implementacija, no nedostatak je u tome da nije uvijek precizan jer sateliti mogu zamijeniti ceste koje idu paralelno s autocestama i obratno.

To znači da će se u narednim godinama povećavati broj naplatnih mjesta s automatskom naplatom (kreditne kartice, ENC uređaji), a smanjivati broj mjesta na kojima se plaća gotovinom.


Predsjednik Nezavisnog cestovnog sindikata Mijat Stanić pozdravlja novi smjer Ministarstva prometa. Pritom navodi dva ključna razloga protiv uvođenja vinjeta, koja su vjerojatno prevagnula u korist postojećeg sustava naplate. 'Vinjete su nepravedan sustav naplate te zato i Europska komisija radi pritisak prema zemljama koje imaju vinjete da ih ukinu i uvedu sustav po principu koliko tko vozi,  toliko i plati. Druga stvar je da bi se vinjetama smanjio prihod autocesta, što znači da bi razliku netko morao platiti', ističe Stanić.

Kada se u obzir uzmu navedeni argumenti i činjenica da buduće projekte u cestogradnji Hrvatska planira financirati sredstvima iz fondova Europske unije, jasno je da ne možemo donositi odluke koje nisu u skladu s očekivanjima Bruxellesa.

Prometni stručnjak Ivan Dadić je, pak, razočaran odustajanjem od uvođenja vinjeta. 'Vlada ne razumije dovoljno ovu problematiku. Potrošit će veliki novac za unapređenje postojećeg sustava automatske naplate, a kad se uvede GPS sustav, ta oprema bit će nepotrebna', upozorava Dadić.

On je i dalje uvjeren da bi vinjete bile bolje prijelazno rješenje. 'To bi odmah dovelo do rasta BDP-a za 0,5 posto uslijed povećanja prometa', tvrdi Dadić ističući i brojne druge prednosti vinjeta - od razvoja logistike i industrije uz autoceste do povećanja sigurnosti na cestama.

Za razliku od Stanića, smatra da bi uvođenjem vinjeta porasli prihodi jer su sada najopterećeniji dijelovi autocesta i brzih cesta bez naplate.


U prilog postojećem sustavu Stanić ističe da oko 50 posto vozača već koristi ENC uređaje te smatra da je potrebno pojačati promotivnu kampanju za njihovu upotrebu. Kako bi se dodatno populariziralo ENC, predlaže uvođenje postpaid plaćanja, odnosno mogućnost da se ENC uređaj veže uz kreditnu karticu.

Kada je riječ o uvođenju GPS naplate, napominje da se radi o projektu na razini Europske unije, koji podrazumijeva jedinstvenu naplatu cestarine u svim zemljama EU-a putem satelita. Međutim, da bi se to realiziralo, treba uskladiti cijene cestarina i riješiti brojne druge probleme vezane uz naplatu.

Prema procjenama ministra Butkovića, GPS sustav naplate mogao bi biti spreman za pet do šest godina. Dadić smatra da će uvođenje GPS-a biti korisno, ali jedino ako se naplata bude proširila na sve ceste, što bi u konačnici omogućilo i smanjenje trošarina na gorivo i posebnog poreza na motorna vozila.