KONKURENCIJA MEĐU TRGOVCIMA

Šefica Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja otkrila postoji li u Hrvatskoj kartel trgovaca

09.01.2023 u 21:51

Bionic
Reading

O tome kakva je doista konkurencija među hrvatskim trgovačkim lancima s Mirtom Kapural, čelnicom Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, razgovarao je reporter Dnevnika Nove TV Marko Biočina

Kapural je prvo objasnila što je kartel trgovaca. 'Kartel je zabranjeni sporazum između konkurenata koji se dogovaraju oko cijena. Često se događa da konkurenti odrede jednu cijenu pa onda jedni druge prate. To nije zabranjeno, no ako su se oni unaprijed dogovorili, tada je riječ o zabranjenom sporazumu', rekla je Kapural u Dnevniku Nove TV.

Na pitanje ima li kod nas takvih sporazuma, odgovara da ima, 'kao i svugdje', te da je Agencija nadležna za utvrđivanje takvih zabranjenih sporazuma.

'Najčešće se dolazi do informacija, pogotovo prema Europskoj komisiji, preko izjave pokajnika – osobe koja je sudjelovala u zabranjenom sporazumu, a kasnije zatraži imunitet i da jasne dokaze', objasnila je Kapural i dodala da je pokajnika u Hrvatskoj vrlo malo.

Osim toga, postoje i inicijative koje se podnose Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja, koju može podnijeti svaka fizička i pravna osoba, a može se podnijeti i anonimno. 'U kontekstu vašeg pitanja postoji li kartel u Hrvatskoj, mi zasad takvu prijavu nismo zaprimili. Međutim, ako ima nekih indicija koje bi nam omogućile da pokrenemo postupak i da takvo nešto utvrdimo, svakako je dobro javiti se Agenciji', poručila je u Dnevniku Nove TV.

Deset vodećih trgovaca drži oko 85 posto tržišta. Upitana je li to onda zapravo adekvatna konkurencija, Kapural je odgovorila potvrdno. 'Naši pokazatelji istraživanja pokazuju da je riječ o umjereno koncentriranom tržištu i ustvari za tih deset postoje prilična tržišna natjecanja', pojasnila je Kapural.

Euri i kune
  • Euri i kune
  • Euri i kune
  • Euri i kune
  • Euri i kune
  • Euri i kune
    +3
Euri i kune Izvor: Cropix / Autor: Duje Klaric / CROPIX

Istražuju se i marže trgovaca. 'Gledali smo 2021. godinu i usporedili sa svibnjem i lipnjem 2022. godine. Utvrdili smo da su najviše marže kod pekarskih i konditorskih proizvoda. U tri je kategorije utvrđeno smanjenje marže – kod mesa, peradi, jaja te mlijeka, mliječnih proizvoda i svježeg voća i povrća', navela je Kapural.

Ako se ispostavi da se radi o dogovorenom dizanju marži, Kapural upozorava da Agencija može ići u nenajavljenu pretragu na temelju naloga Visokog upravnog suda. 'Ako je riječ o poduzetniku u vladajućem položaju, tada možemo utvrđivati jesu li te visoke marže korištene da bi se istisnulo druge konkurente s tržišta', rekla je Kapural za Dnevnik Nove TV.

Za razliku od trgovine na malo, cijene nafte su regulirane. 'Započeli smo novo istraživanje tržišta kako bismo utvrdili kakvo je sada stanje na tržištu motornih goriva. Kada završimo s istraživanjem tijekom 2023. godine, objavit ćemo ga za javnost', najavila je Kapural.