Zabavni parkovi Disneyja najveći su generatori prihoda korporacije iz koje dolazi niz poznatih i omiljenih filmova i koja upravlja desetinama televizijskih kanala diljem svijeta, a šefovi kompanije nadaju se da će nova, milijardu dolara vrijedna atrakcija vezana uz filmski serijal Ratovi zvijezda uspjeti privući obožavatelje i nove goste, kojih je lani bilo 157 milijuna
Obožavatelji filmskog serijala 'Ratovi zvijezda' ovih dana željno iščekuju premijeru novog, devetog nastavka filmskog niza koji je od svojeg prvog prikazivanja prije više od 40 godina do danas dosegnuo kultni status. Svjetska premijera zakazana je za 16. prosinca u Los Angelesu, a nekoliko dana kasnije film će se početi prikazivati u kinima diljem svijeta kako bi se profitiralo od novogodišnje potrošačke groznice.
No osim prikazivanjem filma, Walt Disney Co. namjerava profitirati u drugim dijelovima svojeg carstva. O tome najbolje svjedoči nova atrakcija na temu 'Ratova zvijezda' koju će uskoro moći posjetiti gosti poznatih Disneyjevih zabavnih parkova u Sjedinjenim Američkim Državama. Prema pisanju američkih novinara, koji su ekskluzivno prije javnosti imali priliku isprobati atrakciju pod imenom 'Star Wars: Rise of the Resistance', radi se o vrhunskom spoju moderne tehnologije i zabave.
U izgradnju dvadesetominutne atrakcije investirano je čak milijardu dolara, a u njoj se može vidjeti i doživjeti gotovo sve što ispunjava maštu jednog obožavatelja 'Ratova zvijezda'. Radi se o dosad najkompleksnijoj atrakciji koju su zamislili i stvorili Disneyjevi inženjeri, a uključuje i holograme, lasere i svu silu inovativne tehnologije kako bi se posjetiteljima priuštio nezaboravan doživljaj. Glavni izvršni direktor korporacije Walt Disney, Bob Iger, nedavno je izjavio da se radi o 'tehnološki najnaprednijoj atrakciji koju smo ikad zamislili'.
Atrakciju na čijem se razvoju radilo proteklih pet godina prvi će ovih dana imati priliku iskusiti posjetitelji Disneyjeva parka u gradu Orlandu u američkoj saveznoj državi Floridi, a sredinom siječnja bit će otvorena i ona u blizini Los Angelesa. Predanost novoj atrakciji možda se najbolje može vidjeti ako se spomenuto ulaganje od milijardu dolara stavi u omjer sa 7,5 milijardi dolara prihoda, koliko je Disney u posljednjoj fiskalnoj godini ostvario od ulaznica u sve svoje zabavne parkove diljem svijeta.
Segment zabavnih parkova najvažniji je dio biznisa u korporaciji koja je, prema nedavno objavljenim izvještajima, u posljednjoj fiskalnoj godini ostvarila prihode od gotovo 70 milijardi dolara. U tome na zabavne parkove, hotele i s njima povezani biznis otpada 26,2 milijarde, odnosno blizu 38 posto. Nakon zabavnih parkova slijede televizijski i drugi kanali s 24,8 milijardi dolara prihoda (36 posto), dok je iz Disneyjevih filmskih studija stiglo 11,1 milijarda (16 posto).
Od prvog Disneylanda otvorenog još 1955. godine u gradiću Anaheimu kod Los Angelesa, korporacija je do danas stvorila svjetski poznato carstvo parkova s impresivnim rezultatima i atrakcijama. Disneyjeve parkove je u cijeloj 2018. posjetilo čak 157,3 milijuna gostiju. Daleko na drugom mjestu nalazi se britanska kompanija Merlin Entertainment, među čijim se parkovima nalazi i talijanski Gardaland, desetak Legolanda i poznati muzeji voštanih figura Madame Tussauds, a čije je atrakcije lani posjetilo 67 milijuna ljudi. Na trećem mjestu u svijetu nalaze se parkovi filmskog studija Universal, a koje je u 2018. posjetilo 50 milijuna ljudi. Gledano pojedinačno, među deset najvećih zabavnih parkova u svijetu samo dva nisu iz Disneyjeve ergele: park Universala u Osaki u Japanu i Carstvo oceana u kineskom gradu Henčinu.
Svijet Disneyjevih zabavnih parkova podijeljen je globalno na šest lokacija, a na većini se nalazi više zasebnih zabavnih parkova od kojih svaki ima svoju temu. Disney World nalazi se u američkoj saveznoj državi Floridi, Disneyland u Kaliforniji, europski Disney je blizu Pariza, a tri Disneyja su u Aziji – kod Šangaja u Kini, u Tokiju te u Hong Kongu.
Usprkos impresivnoj prednosti u odnosu na ostale slične kompanije, brojke za fiskalnu godinu koja je završila krajem rujna pokazuju da je u izvanameričkim parkovima došlo do pada posjećenosti, posebno u Šangaju, dok je broj gostiju unutar SAD-a bio stabilan. Taj negativan trend kompenziran je povisivanjem cijena, tako da su prihodi od ulaznica u parkove porasli za pet posto, na već spomenutih 7,54 milijardi dolara. Osim od ulaznica, parkovi zarađuju na prodaji razne brendirane robe, od hrane i pića, smještaja u hotelima i odmaralištima, a postoje i drugi prihodi od licenciranja i ostalog.
Disney je u svoje parkove još krajem osamdesetih počeo uvoditi atrakcije vezane uz serijal 'Ratovi zvijezda'. No ta je praksa dobila novi zamah nakon što je korporacija 2012. godine za četiri milijarde dolara preuzela tvrtku Lucasfilm od Georgea Lucasa, režisera koji stoji iza ideje i originalnog trodijelnog serijala snimljenog krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih.
Serijal je dobio novih zamah krajem prošlog i početkom ovog milenija snimanjem triju filmova koji su trebali objasniti uzroke događaja prikazanih u originalnoj trilogiji. Ponovno probuđeni interes rezultirao je s ukupno još pet filmova, nizom televizijskih serija i općenito novim izvorima prihoda za Disney, korporaciju izraslu iz nekoliko crtanih filmova o Mickeyju Mouseu. Tržišna vrijednost Walt Disney Co., koja zapošljava oko 180 tisuća ljudi diljem svijeta, kreće se oko 265 milijardi dolara. Za kompaniju koja danas ratuje među zvijezdama - sasvim solidno.