Velike šoping meke diljem svijeta pripremaju se za blagdansku sezonu potrošnje s kakvom se još nisu susrele, s obzirom na drugi val pandemije koronavirusa koji pogađa dobar dio svijeta i mnoge potrošače navodi na oprez kada se radi o odlascima u kupnju u fizičke trgovine
Ograničenja putovanja koja su na snazi u mnogim zemljama dodatno će smanjiti priljev imućnih turista na čiju se veliku potrošnju računa u ovo doba godine, navodi agencija Bloomberg u analizi.
Luksuzne trgovine ipak ulažu velike napore kako bi privukle kupce, uz zajamčene stroge mjere dozvoljenog fizičkog razmaka. Ukrašavaju izloge božićnim detaljima u nadi da spase ključnu sezonu potrošnje na kraju 2020. godine, obilježene snažnim padom prometa uslijed pandemije u šoping mekama od Tokija do New Yorka.
Londonski Bond Street teško je pogođen jer se oslanja na strane kupce, a manjka mu i domaćih potrošača. Posjeti trgovinama, naime, već su prepolovljeni početkom mjeseca kada su u Britaniji uvedena nova ograničenja radi suzbijanja širenja koronavirusne zaraze.
"Ova će godina zasigurno biti najstrašnija malotrgovce u slavnoj luksuznoj šoping destinaciji. To je savršena oluja", rekla je Katie Thomas, pomoćnica direktora za Bond Street i Mayfair u tvrtki New West End, organizaciji koja zastupa 600 trgovaca, ugostitelja, hotelijera u tom dijelu grada.
Trgovine luksuznih brendova, od Cartiera do Chanela, upalile su božićne lampice ranije nego inače kako bi spremno dočekale blagdansku sezonu i ponovno otvorile vrata kupcima 3. prosinca kada se ukidaju zabrane rada.
U Francuskoj je još na snazi drugi potpuni lockdown zbog kojeg su trgovine čiji rad nije nužan zatvorene do kraja ovoga mjeseca. "Ako 1. prosinca ne otvorimo ponovno trgovine, bit će izuzetno teško”, upozorio je Edouard Lefebvre, izvršni direktor Comite Champs-Elysees, koji predstavlja 100-tinjak trgovina u tom području.
Što se tiče Japana, ulice u trgovačkoj četvrti Ginza, jednoj od najpoznatijih u Tokiju, već bi do sada obično bile osvijetljene, no ove su godine mnoge trgovine i zgrade u mraku. U Japanu su još uvijek na snazi stroge mjere za dolaske stranih gostiju, što znači da se tek majušan dio uobičajenog trgovačkog prometa vratio u tu šoping meku.
No, malo je trgovaca pogođeno pandemijom kao što su vlasnici trgovina u Hong Kongu. Šetnja glavnom ulicom u Causeway Bayu, četvrti s najskupljim najmom nekretnina u svijetu, pokazuje posljedice pada prometa gotovo 20 mjeseci zaredom zbog prosvjeda i mjera ograničenja radi suzbijanja pandemije. Izlozi trgovina luksuznih brendova kao što su Tissot, Prada i Victoria Secret samo su neki od zatvorenih.
Nadu bi mogli pobuditi turisti koji se polagano vraćaju u grad. Kako bi potaknuo turizam, Hong Kong je nedavno dogovorio sa Singapurom putni aranžman koji ne zahtijeva obaveznu karantenu za turiste. No, zbog porasta broja zaraženih, vladine agencije odgodile su za dva tjedna njegov početak, prvotno predviđen za 22. studenoga.
Petu aveniju u New Yorku i dalje krase dvije najglamuroznije robne kuće na svijetu, Saks Fifth Avenue i Bergdorf Goodman. I njihovi su se redovi proteklih godina prorijedili, pa je tako modna tvrtka Henri Bendel zatvorila svoju trgovinu sa stoljetnom tradicijom, a Barneys New York, samo blok dalje, završio je u likvidaciji. Nekoliko izloga, uključujući onaj brenda Ralph Laurena, i dalje je prazno.
Ostale se pripremaju za prigušenu blagdansku gužvu, s obzirom da u najboljem slučaju očekuju tek malo turista. Ipak, dat će sve od sebe kako bi odavale blagdansko veselje, unatoč rastu broja zaraženih u New Yorku, nekoć epicentru epidemije u SAD-u. Saks i Bergdorf i butici poput Dolce & Gabbane i Louisa Vuittona uobičajeno tako ukrašavaju svoje ekstravagantne blagdanske izloge.
Iza njih je burno ljeto, obilježeno neredima zbog policijskog ubojstva Georgea Floyda a mnogi su zabarikadirali izloge i uoči predsjedničkih izbora održanih 3. studenoga, očekujući žestoke iskaze nezadovoljstva. Većina njih sada se pomalja između dasaka budući da se strahovanja nisu obistinila. Ostaje nada da će burna 2020. ipak dobro završiti, zaključuje Bloomberg.