Odlazak u restoran brze hrane oduvijek je bio puno jeftinija alternativa odlasku u onaj 'pravi'. Doduše, ta razlika u cijeni je do prije nekoliko godina bilo puna izraženija na Zapadu nego kod nas. No brza hrana postaje sve skuplja i neki potrošači zbog toga sad mijenjaju svoje navike
U lancima brze hrane u SAD-u cijene su od 2019. do 2023. porasle za čak 28 posto, a u 'pravim' restoranima rasle su za 24 posto. Indeks potrošačkih cijena u istom je razdoblju porastao za 19 posto. Na razini desetljeća su pak cijene u restoranima brze hrane više za čak 46 posto.
Zašto su cijene brze hrane tako visoke?
'Prvo je došlo do rasta cijena robe, no to se polako krenulo stabilizirati. No ono što je i dalje iznad povijesnog prosjeka je rast troškova rada u restoranima', rekao je analitičar Jim Saler za CNBC.
Lanci brze hrane poput Wingstopa i Chipotlea te troškove prenose na klijente, a posebice u saveznim državama poput Kalifornije, u kojima je minimalna plaća porasla na 20 dolara po satu. Za ova dva lanca brze hrane troškovi hrane, pića i ambalaže porasli su u samo godinu dana (od 2022. do 2023.) za 11 posto. Kako kaže David Henkes iz konzultantske kuće Technomics, troškovi rada čine trećinu cijene nekog proizvoda na meniju.
Pandemija je učinila svoje te je u 2022. u SAD-u broj zaposlenih u kategoriji restorana brze hrane bio još uvijek manji nego 2019. U istom tom razdoblju broj takvih restorana porastao je za četiri posto.
Od prosinca 2023. do veljače 2024. prosječan račun u restoranima brze brane u SAD-u iznosio je oko 18 dolara, što je za 4,5 posto više nego u istom razdoblju godinu ranije.
A u restoranima s punom uslugom prosječan račun bio je skuplji za 'samo' 2,7 do tri posto, što oni sada pokušavaju iskoristiti.
'Potrošači raspolažu istim novcem. I umjesto da odu u restoran brze hrane deset puta, sad odu osam ili sedam puta', kaže Henkes.
Ipak, unatoč tome što su cijene hrane više, prodaja je i dalje na visokoj razini. McDonald's, Wendy's i Yum Brands, u čijem su vlasništvu KFC, Taco Bell i Pizza Hut, u 2023. imali su za dvadesetak posto bolje prihode u odnosu na 2019.
No u prvom kvartalu 2024. stižu prva iznenađenja. I McDonald's i Yum Brands bilježe manju dobit nego što se očekivalo. Iz McDonald'sa kažu da im najveći fokus mora biti na cjenovnoj pristupačnosti jer su kupci vrlo oprezni s potrošnjom.