PRIHODI AGENCIJA

Tko je zaradio, a tko izgubio na PR-u?

22.07.2013 u 12:46

Bionic
Reading

Tržište PR usluga u Hrvatskoj procjenjuje se na 60 milijuna kuna, a tko je ugrabio najveći dio tog kolača provjerili smo koristeći financijska izvješća koje su agencije prijavile Fini. Među najvećima su Unex, Premisa, Millenium promocija, IM&C i Hauska. Ovim najpoznatijim agencijama prihod je u odnosu na godinu prije pao, osim Madisonu – kojemu je rastao za 11 posto.

Hrvatska udruga komunikacijskih agencija (HUKA) ove godine nije izašla s rang listom najvećih PR agencija koju je ranije objavljivala zajedno s listom prihoda prijavljenih Financijskoj agenciji (FINA). Te dvije liste razlikovale su se zato što je Finina sadržavala i prihode koji nisu isključivo vezani uz komunikacijske usluge, no kako se s Finom nije mogla dogovoriti oko načina prikazivanja prihode od PR-a, HUKA je odustala od svoje liste.

Tako je sada prema izvješćima koje PR agencije prijavljuju Fini, na prvom mjestu Unex grupa, iako treba napomenuti da je riječ o agenciji koja se bavi i marketingom, a ne samo komunikacijskim poslovima. Prihodi Unex grupe lani su iznosili 46,3 milijuna kuna. Polovicom prošle godine iz vlasništva Unexa je izašao koncern Agrokor, pa cijeli vlasnički udjel ponovo drži obitelj Šumanovac.

S prihodom od 13,1 milijuna kuna druga je Premisa, agencija u vlasništvu Digitela (tvrtke iza koje stoje Aljoša Roksandić i Dario Vince) i još četvorice suvlasnika. Slijedi Millenium promocija, agencija u vlasništvu Bože Skoke, Marija Petrovića i Marije Šimić, koja je uprihodila 9,3 milijuna kuna.

Vlasnik Madisona: Rasli su nam izvanredni prihodi

'Poslovni prihodi Madison Consultinga, kako se moze vidjeti iz priložene Finine tablice financijskih izvještaja za 2012. godinu, manji su u odnosu na prethodnu godinu. Izvanredni jednokratni prihodi nastali su temeljem prodaje dijela opreme i imovine što je, isto tako, u navedenoj tablici jasno vidljivo', kazao je Mladen Hrgarek.

Četvrta je agencija Ankice Mamić - IM&C (Integralni marketing i komunikacije) s prihodom od 6,3 milijuna kuna. Tek nešto manji prihod od IM&C-a ima tvrtka Manuele Šole – Abrakadabra. Slijedi Hauska, agencija u vlasništvu istoimene austrijske tvrtke, te Darije Mateljak i Dubravka Mihalića, s prihodom od 5,8 milijuna kuna. Tvrtka Media Val uprihodila je 5,6 milijuna kuna, a Madison Consulting 5,5 milijuna kuna. Agencija Briefing Davora Huića imala je prihode od 3,5 milijuna kuna, a Manjgura Krešimira Macana 2,8 milijuna kuna. Priredba, tvrtka Ane Petričić Gojanović, zaradila je 2,1 milijuna kuna, a Maksima komunikacije Ivana Račana 1,4 milijuna kuna.

Kamilo Antolović, sudski vještak za tržišno komuniciranje, procjenjuje zbrajajući podatke specijaliziranih agencija i Fine da je tržište odnosa javnošću teško 60 milijuna kuna, a pribroji li mu se dio javnog sektora i poduzeća koje ne rade izravno s agencijama iznos se penje na 95 milijuna kuna, objasnio je u nedavnom intervjuu.

A točno prije godinu dana krenula je bura upravo oko poslova s javnim sektorom, jer su dva ključna politička PR mjesta bila rezervirana za 'volonterke'. Nakon prozivanja da kao specijalnu PR savjetnicu zapošljava 'privilegiranu volonterku' koja plaću prima u agenciji Madison, premijer Milanović odlučio je zabraniti državnim tvrtkama i institucijama angažman PR agencija. Rat države i PR agencija ubrzo je umirio AZTN, koji je u sukobu dao za pravo premijeru a, ne HUKA-i.

Kakve će posljedice na njihovo poslovanje uzrokovati ta zabrana, znat će se preciznije tek kada se objave ovogodišnji rezultati, jer je zabrana donesena u srpnju prošle godine. Ipak, može se vidjeti kako su poslovale one koje su najviše povezivane s javnim sektorom: IM&C-u su prihodi pali 8,5 posto, Premisi 10 posto, Millenium promociji čak 42 posto, dok su Madisonu, u kojem je direktorica premijerova savjetnica Zinka Bardić, porasli za 11,5 posto